video thumb

نیک سازبو: لیبرا را باید به عنوان یک ارز دیجیتال پذیرفت

ارز دیجیتال فیس بوک در طی چند ماه گذشته به دلیل سرمایه گذاری غول های فناوری در این شبکه ، توجه همه‌ی خبرگزاری ها را به خود اختصاص داده است. با این حال، بسیاری از افراد جامعه  ارزهای دیجیتال نسبت به این استیبل کوین جدید شک و تردید دارند و عنوان می کنند که لیبرا ویژگی‌ هایی که بیت ‌کوین دارد را دارا نمی باشد.

مسائل مربوط به متمرکز بودن

همانطور که بسیاری از افراد از زمان اعلام عرضه‌ لیبرای فیس بوک یادآور شده اند، این کوین جدید تفاوت های زیادی با بیت کوین دارد. این شبکه توسط تعدادی از شرکت های پرقدرت کنترل می شود که این مسئله کاملاً بر خلاف طبیعت غیرمتمرکز بیت کوین به دلیل فرآیند گواه اثبات کار آن است. در شبکه لیبرا، تراکنش‌ها توسط این چند کمپانی تأیید خواهند شد و با این ساختار این شرکت ها اگر بخواهند، می‌ توانند تراکنش‌ ها را سانسور کنند.

نیک سازبو، یکی از اولین توسعه دهندگان بیت کوین و قراردادهای هوشمند در توییتر در مورد وضعیت لیبرا عنوان کرد:

لیبرا را باید به عنوان یک ارز دیجیتال بپذیرید، درست همانطور که عروسک را به عنوان کودک قبول می کنید.

فیس بوک در وایت پیپر لیبرا، از آن به عنوان یک ارز دیجیتال یاد می کند که ساختاری مانند بلاک چین دارد که توسط نودهای معتبر تضمین شده است. شرکت هایی مانند ویزا، اوبر و پی پال هرکدام مبلغ ۱۰ میلیون دلار به عنوان بخشی سازوکار حاکمیتی این ارز دیجیتال که برای نود شدن در آن مورد نیاز است را سرمایه‌گذاری کرده اند. با این حال، این سیستم هنوز متمرکز است تا جایی که قانون گذاران می توانند به آن ورود پیدا کرده و همه چیز را از بین ببرند.

ارز دیجیتال چیست؟

معنی اصطلاح ارز دیجیتال به خودی خود در طول ۱۰ سال گذشته تغییر کرده است. زمانی که بیت کوین تنها کوین موجود در در بازار بود، این اصطلاح کاملاً درست بود. این ارزی بود که با رمزنگاری تضمین می شد. اما، هرچه کوین های بیشتری به بازار ورود پیدا کردند، این اصطلاح همچنان اعمال می شد، زیرا بیشتر این آلت کوین ها کم و بیش مشابه بیت کوین بودند.

با ظهور بازار توکن ها، تعریف این اصطلاح کمی مبهم تر شد. شرکت ها به دلایل مختلف اقدام به راه اندازی توکن های خاص خود می کردند و بدون توجه به این که منظور از توکن ها ارز دیجیتال باشد، باز هم بری آنها از اصطلاح ارز دیجیتال استفاده می شد.

توکن ها انتشار مرکزی دارند و ذخایری دارند که با نوسان روبرو نمی شوند و همین نکته تفاوت ویژه‌ی آنها با بسیاری از ارزهای دیجیتال موجود است.

اما گفتنی است که حالا با حرکت جامعه به سوی دهه‌ی بعدی، تعریف ارز دیجیتال هر روز بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.