video thumb

اتریوم، تاریخ راه‌اندازی هاردفورک استانبول را اعلام کرد!

بروزرسانی اخیر شبکه‌ی اتریوم که با نام Frozen Pyjack صورت گرفته، تاریخ ارتقاء شبکه‌ی این ارز دیجیتال و زمان راه‌اندازی هارد‌فورک استانبول (Istanbul) بر روی شبکه‌ی آزمایشی آن را اعلام کرده است.  مدت‌هاست که هاردفورک استانبول به عنوان راهی برای افزایش کارآمدی شبکه‌ی اتریوم مورد بحث قرار گرفته است. گفتنی است که هاردفورک اصلی استانبول در دو بخش به نمایش در خواهد آمد. اولین بخش این هاردفورک در اواخر سال جاری و دومین بخش در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ صورت می گیرد.

همچنین باید عنوان کرد که هاردفورک استانبول باعث پیشرفت و تغییرات اساسی در بخش‌ هایی از بلاک‌ چین اتریوم که بر روی ذخیره‌ی داده‌ها، اجرای کد‌ها، و پروتکل استخراج تمرکز دارند، خواهد شد. علاوه بر این، هاردفورک یکی از شبکه‌‌ های آزمایشی پیشرو در صنعت ارزهای دیجیتال با نام Ropsten نیز برای دوم اکتبر برنامه ‌ریزی شده است. هارد فورک برای شبکه‌ی آزمایشی Görli نیز برای ۳۰ اکتبر و هاردفورک برای شبکه‌ی آزمایشی Rinkeby نیز برای ۱۳ نوامبر در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، استانبول هاردفورک اتریوم است و اعتقاد بر این است که می تواند مسیر رسیدن به نسخه‌ی دوم اتریوم (Ethereum 2.0) را هموار کند. این بروزرسانی باید بتواند یک بلاک‌ چین جدید و شدیدا سازگار را ایجاد کند که برای افزایش سرعت و کارایی تراکنش ‌ها از یک الگوریتم‌ اجماع متفاوت در کنار شاردینگ (sharding) استفاده می ‌کند. همچنین، انتظار می رود که هاردفورک استانبول اتریوم محافظت بیشتری در برابر حملات بازپخش انجام دهند.

شبکه‌ های آزمایشی را می ‌توان به عنوان یک محیط آزمایشی که توسط توسعه‌ دهندگان برای تحریک و تهییج کردن شبکه‌ی اصلی اتریوم پیش از انتشار مورد استفاده قرار می ‌گیرد، در نظر گرفت. علاوه بر این، توسعه ‌دهندگان می‌ توانند بدون پرداخت هزینه‌های جاری و کارمزد به آزمایش و بررسی قرارداد‌های هوشمند بپردازند.

پیتر شیلاگی (Peter Szilagyi)، یکی از توسعه ‌دهندگان هسته‌ی اصلی با اشاره به برنامه‌ی دو بخشی ارتقاء مذکور عنوان کرد:

ما استانبول را به دو قسمت تقسیم کردیم. یکی از آنها را در واقع می توانیم ظرف چند هفته راه‌اندازی کنیم. بخش بعدی شامل دو پیشنهاد ارتقاء اتریوم (EIP) بزرگ است که وجودشان بسیار مفید خواهد بود، اما راه‌اندازی آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد و طی دو یا سه هفته این کار شدنی نیست.

استانبول، هشتمین ارتقاء و هاردفورک بزرگ اجرا شده بر روی سیستم بلاک ‌چین اتریوم خواهد بود که امروز بیش از ۲۲ میلیارد دلار ارزش دارد. این هاردفورک قرار است که قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای با زد ‌کش (Zcash) را که یک ارز دیجیتال پیگیر گریز است، در راستای گسترش امنیت سیستم در برابر حملات پخش مجدد در کنار سایر پیشرفت ‌ها، افزایش دهد.

به طور دقیق، باید عنوان کرد که اتریوم قرار بود که یک اینترنت غیرمتمرکز و یک پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌ چین باشد که سازمان‌ ها بتوانند به واسطه‌ی آن قرارداد‌های هوشمند را ساخته و محصولات خود را تولید کنند. اما در حال حاضر خاستگاه چندین نرم ‌افزار غیرمتمرکز شده است که شامل صندوق غیرمتمرکز (DeFi) و بازی های بلاک‌ چینی می ‌باشد. گفتنی است که بارها به این موضوع پرداخته شده که استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) در بلاک ‌چین اتریوم باعث شده که این شبکه در زمینه‌ی اجرا و پردازش تراکنش ‌ها کمی کند عمل کند. از این رو، این سیستم هنوز نمی‌ تواند در بلندمدت پاسخ مناسبی برای مشاغل و مشتریان بزرگ ارائه دهد و در حال حاضر نیز با مسائل مربوط به مقیاس پذیری سر و کار دارد.