video thumb

مدیرعامل فیس بوک: تاریخ عرضه‌ی لیبرا همچنان نامشخص است!

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک از اظهارنظر در خصوص عرضه برنامه ریزی شده پروژه ارز دیجیتال لیبرا در سال ۲۰۲۰ خودداری کرد. مارک زاکربرگ در مصاحبه ‌ای با خبرگزاری آسیایی Nikkei، چهره‌ای از ترس و هراس ناشی از فشارهای قانون‌ گذاری که لیبرا با آن مواجه است، از خود نشان نداد.

طی این مصاحبه از زاکربرگ در مورد تاریخ مورد انتظار عرضه این استیبل کوین پرسیده شد که وی در پاسخ عنوان کرد:

“بدیهی است که ما می خواهیم به زودی به پیشرفت خود ادامه دهیم و این کار سالها طول نخواهد کشید. اما در حال حاضر بر روی این مسئله متمرکز شده ام تا اطمینان حاصل شود که این کار به خوبی انجام می شود.”

از زمان عرضه وایت پیپر لیبرا در ماه ژوئن، قانونگذاران جهانی با اعتراض خود نسبت به این پروژه مخالفت کرده اند و می‌گویند این پروژه نه تنها می‌تواند خطراتی برای ثبات مالی به همراه داشته باشد و در جرایم مالی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه تهدیدی برای ارزهای غالب است. نکته قابل ذکر این است که قانونگذاران آمریکا و فرانسه خواستار توقف این پروژه شدند.

به نظر می‌رسد که پروژه لیبرا برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است و برتراند پرز (Bertrand Perez) مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی انجمن لیبرا در اواسط سپتامبر گفته است: ما عرضه این پروژه را برای دوره انتهای نیمه اول سال الی انتهای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی کرده ایم.

زاکربرگ همچنین عنوان کرد که اکنون فیسبوک رویکرد محتاطانه تری در خصوص پیشبرد پروژه هایی نظیر لیبرا که برای جامعه بسیار حساس می باشد اتخاذ می ‌کند و دوره ای را برای مشاوره و همکاری اختصاص می‌ دهد.

وی گفت: “این یک رویکرد بسیار متفاوت از آن چیزی است که ۵ سال پیش انجام داده ایم.”

در خبری مرتبط، دیوید مارکوس مدیرعامل کالیبرا (نهادی که مسئول ایجاد کیف پول دیجیتال برای این پروژه می‌باشد) لیبرا را یک بهبود برای سیستم های پرداخت سنتی عنوان کرده است.

وی طی پستی در سایت مدیوم نوشت که لیبرا یک پیشرفت چشمگیر برای عموم مردم خواهد بود و افزود: شبکه های پولی موجود، بسته بوده و به هم پیوسته نیستند.

وی با بیان اینکه زمان این سیستم ها دیگر به اتمام رسیده است، گفت:

بعضی از این سیستم ها در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ایجاد شده اند و هرچند به روزرسانی های برای آنها انجام شده است، اما اغلب بر بستر زیرساخت قدیمی و پراکنده می ‌باشند.

مارکوس افزود نیاز به وجود واسطه ها در روش های پرداخت سنتی به معنای تأخیر و اضافه شدن هزینه در هر مرحله از پرداخت است. از طرف دیگر لیبرا باعث انتقال ارزش در سراسر جهان به صورت تقریبا آنی و با هزینه بسیار کم خواهد شد.

مارکوس در ادامه، رویای بزرگ خود درباره لیبرا را بیان کرد و گفت:

دقیقاً مانند SMTP که قابلیت همکاری و ارتباط را برای ارائه دهندگان مختلف ایمیل امکان پذیر ساخت، لیبرا نیز می‌تواند پروتکلی باشد که انتقال پول را به طور سریع، ارزان و باثبات در بین تمام ارائه دهندگان خدمات، سازمان ها و مردم سراسر جهان امکان پذیر خواهد ساخت.

وی ادعا کرد که این امر باعث می شود که هزینه های اداره سیستم های پرداخت کاهش یافته، واسطه ها حذف شده و پیچیدگی های عملیاتی نیز کاهش یابد. همچنین ارسال و دریافت پول را آسان تر می ‌کند موانع دسترسی به پول دیجیتال و خدمات مالی را کاهش می ‌دهد.

گفتنی است که تلاش فیس بوک برای رفع انتقاداتی که به لیبرا وارد است، باعث شده تا تضاد واضحی میان این ارز دیجیتال و جایگزین‌ پول‌ های رایج مانند بیت کوین به وجود آید.

رسانه‌ های حوزه ارز دیجیتال نیز به انتقاد از مقامات قانون‌ گذار پرداختند که به عقیده آنها سعی در معرفی نوآوری‌ های جدیدی دارد.

برایان آرمسترانگ، مدیر کوین‌بیس در توییتی عنوان کرد:

لیبرا تنها یکی از چندین پروژه مهم ارز دیجیتال است که چشم‌انداز آن از پتانسیل دنیایی بهتر خبر می‌ دهد. اینکه پروژه می‌ تواند عملی شود یا نه هنوز جای سوال دارد، اما واکنش‌ ها نسبت به آن عجیب بوده و از درک نادرست نشات می گیرد.