video thumb

دولت ازبکستان، تعرفه‌ برق را برای ماینرهای ارزهای دیجیتال سه برابر می‌کند!

گزارشات اخیر حاکی از این است که دولت جمهوری ازبکستان دستور افزایش ۳۰۰ درصدی تعرفه برق را برای ماینرهای ارزهای دیجیتال صادر کرده است.

بنابر گزارش ها در ۲۷ سپتامبر، هیأت وزیران جمهوری ازبکستان حکمی را صادر کرده است که طی آن، ماینرهای ارزهای دیجیتال باید سه برابر بیشتر از تعرفه های برق موجود را برای انجام فعالیت های خود پرداخت کنند.

این شرط به دنبال حکم ۲۲ آگوست ۲۰۱۹ شوکت میرضیایف (Shavkat Mirziyoyev)، رئیس جمهور ازبکستان است که در مورد اقدامات تسریع شده برای بهبود بهره وری انرژی بخش های اقتصادی و حوزه اجتماعی، اجرای فن آوری های صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه منابع تجدید پذیر انرژی و ایجاد انگیزه بیشتر در استفاده منطقی از انرژی برق توسط مصرف کنندگان می باشد.

رویکرد ازبکستان نسبت به ارزهای دیجیتال و بلاک چین

در ماه سپتامبر سال گذشته، میرضیایف دستور ایجاد صندوق توسعه صنعت بلاک چین به نام “اعتماد دیجیتال” را داد. هدف اصلی این صندوق، ادغام بلاک چین در پروژه های مختلف دولتی از جمله مراقبت های بهداشتی و آموزش و پرورش بود. گفتنی است که این سازمان مسئولیت سرمایه گذاری های بین المللی در اقتصاد دیجیتال ازبکستان را بر عهده دارد.

در اوایل همان ماه، حکمی مبنی بر قانونی کردن معاملات ارزهای دیجیتال، بدون مالیات و استخراج ارز دیجیتال در این کشور صادر شد. طبق قانون، اتباع بیگانه فقط با ایجاد یک شرکت تابعه در این کشور می توانستند به مبادله‌ی ارزهای دیجیتال در ازبکستان بپردازند.

این قانون همچنین برای تاسیس یک صرافی ارز دیجیتال، حداقل سرمایه ۷۱۰٫۰۰۰ دلار را تعیین کرد. علاوه بر این، معامله گران ارزهای دیجیتال تحت مقررات بازار سهام ازبکستان قرار نخواهند گرفت و از تعهد برای پرداخت مالیات بر درآمدهای تجاری معاف می شوند.

قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در سایر کشورها

در ماه ژوئن، دولت ایران اعلام کرد که تا زمان تصویب قیمت جدید برق برای ماینرها، میزان انرژی برق مصرفی را برای عملیات استخراج ارزهای دیجیتال کاهش می دهد. بنا بر گزارش وزارت نیروی ایران، مصرف برق در این کشور در طول یک دوره‌ی یک ماهه تا تاریخ ۲۱ ژوئن سال ۲۰۱۹، شاهد افزایش ۷ درصدی بوده است. این وزارت خانه معتقد است که این افزایش مصرف ناشی از رشد فعالیت های استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور بوده است.

همچنین گفتنی است که استخراج بیت کوین در چین که یکی از بازیگران مهم نرخ هش جهانی است، بسیار گسترده می باشد. به طوری که، استخرهای استخراج ارز دیجیتال در چین ۷۰ درصد کل سکه های سالانه را استخراج می کنند. با این حال در ماه آوریل، دولت چین اعلام کرد که در حال بررسی حذف صنعت استخراج در این کشور است.