video thumb

افزایش قیمت اتریوم در مقایسه با بیت کوین!

در طول تاریخ ارزهای دیجیتال، آلت کوین ها در رقابت با بیت کوین که در اصل استاندارد طلایی بازار است، مشکلات زیادی را تجربه کرده اند. در همه موارد، از جلوه های شبکه گرفته تا شناسایی برند، در حال حاضر به سادگی تهدیدی برای موقعیت بیت کوین وجود ندارد.

گفته می شود که اتریوم هفته گذشته بیت کوین را در یک حوزه مهم پشت سر گذاشت و آن کل کارمزدهای روزانه تراکنشی دلار آمریکاست. بر اساس گزارش کوین متریکس، ماینرهای اتریوم نسبت به ماینرهای بیت کوین در شنبه و یکشنبه گذشته کارمزد بیشتری را جمع آوری کردند.

علاوه بر این، در حالی که سپتامبر ماه سختی برای قیمت بیت کوین بوده است، اما اتریوم در این ماه با افزایش روبرو بوده و اخیراً نیز این ارز دیججیتال یکی از بهترین حرکت های ۲۴ ساعته خود را بر حسب بیت کوین انجام داده است.

افزایش استفاده به معنای کامزد بالاتر است

در شبکه های ارزهای دیجیتال، برای حفظ تمرکززدایی، بازده تراکنش محدود است. اگر شبکه در هر ثانیه تراکنش های زیادی را انجام دهد، به توانایی کاربران در اجرای نودهای کامل خود و بررسی اینکه هیچ کس تقلب کند، آسیب می رساند. از آنجا که هدف اصلی استفاده از بلاک چین عمومی به دست آوردن ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر سانسور و به حداقل رساندن اعتماد است، جلوگیری از تمرکز، امر مهمی می باشد.

با توجه به محدودیت هایی که بر روی ظرفیت ارزهای دیجیتال اعمال شده است، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم با در زمان ازدحام در شبکه، کارمزد های تراکنش بالاتری را تجربه خواهند کرد. این دقیقاً همان چیزی است که بیش از یک ماه گذشته برای اتریوم رخ داده است، چرا که کل کارمزدهای تراکنش روزانه بر اساس دلار آمریکا به سطحی رسیده است که طی بیش از یک سال چنین چیزی مشاهده نشده است.

بنابراین، چه عواملی باعث افزایش اخیر در کارمزد تراکنش های اتریوم شده است به نظر می رسد که تقصیر را باید به گردن یک بازی شبیه طرح پونزی بنام FairWin نهاد که همچنین آسیب پذیری شدیدی در قرارداد مرتبط خود بر روی بلاک چین اتریوم دارد. طبق بررسی Glassnode که یک سازمان زنجیره ای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال می باشد، FairWin اخیرا حدود نصف گس خرج شده بر روی شبکه اتریوم را مصرف کرده است
بر طبق گزارش Etherscan، افزایش محبوبیت FairWin با افزایش کارمزد ها در شبکه اتریوم در ماه گذشته مرتبط بوده است.

این مسئله برای آینده اتریوم به چه معنی است؟

ارزش کلی همه کارمزدهای تراکنش که هر روز در یک شبکه ارز دیجیتال پرداخت می شود یک معیار کلیدی برای مشاهده آن است زیرا سطح تقاضا برای یک بلاک چین خاص را نشان می دهد. اگر مردم حاضر به پرداخت هزینه های نسبتاً بالایی برای استفاده از یک بلاک چین خاص هستند، آنها باید نوعی استفاده را در آن مشاهده کنند.

علاوه بر این، کارمزدها درنهایت جایگزین ایجاد بیت کوین جدید به عنوان انگیزه ماینرها برای تأمین امنیت شبکه می شوند. چیزهایی که احتمالاً برای اتریوم متفاوت خواهد بود، زیرا انتظار می رود توکن اتر به صورت دائمی صادر شود، این به معنای اعانه بلاک بی پایان است. این در واقع یک تجارت از تضعیف موجودی حال حاضر اتر در معاوضه برای سطح بالاتری از امنیت شبکه می باشد.

در مورد تاثیر احتمالی این قضیه بر روی قیمت اتر، مشخص نیست که آیا کارمزدها معیار مهمی برای مشاهده هستند یا خیر. در حالی که کل کارمزدها می تواند شاخص مفیدی از میزان فعالیت واقعی بر روی شبکه یک ارز دیجیتال باشد و انگیزه بیشتری را برای ماینرها یا سهامداران جهت تامین امنیت شبکه فراهم آورد، این مولفه شناخته شده در مجموعه داده ها لزوما تاثیر زیادی بر توکن بومی شبکه نخواهد داشت.

این نکته به ویژه در مورد اتریوم صادق است، زیرا اغلب از بلاک چین آن برای صدور و انتقال توکن های غیربومی استفاده می شود.

در نهایت مشخص نیست که این قضیه یک بازی طرح پونزی مشهور باشد و یا حرکتی مانند تتر باشد و به هدف این ایجاد شده باشد که مردم به خرید و نگهداری اتر در دراز مدت بپردازند. و همچنان که اخیرا نیک کارتر، از شرکای Castle Island Ventures توضیح داده است، وقتی کاربران تصمیم می گیرند به جای استفاده دارایی به عنوان نوعی appcoin، آن را برای مدت طولانی نگه دارند، ارزش ارز دیجیتال افزایش می یابد.

شاید فهم و آگاهی بازار به نسبت این قضیه در پشت افت ۸۵ درصدی اتریوم به نسبت بیت کوین قرار داشت. البته منظور افت به نسبت دوران اوج گرفتن آلت کوین ها در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ می باشد که در آن زمان اتریوم تبدیل به بزرگ ترین ارز دیجیتال از نظر حجم بازار شد.