video thumb

عملکرد خوب بیت کوین در سال ۲۰۱۹ در میان انواع کلاس دارایی!

برای سرمایه‌گذاران نام بردن یک کلاس از دارایی در سال ۲۰۱۹ عملکردی بهتری از بیت کوین داشته باشد، بسیار سخت است.

طلا؟ این فلز گرانبها از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۸ تاکنون رشد ۱۷ درصدی داشته است.

سهام و بورس؟ شاخص S&P 500 از ۲۱ سپتامبر سال گذشته تا امروز سود ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

اوراق قرضه؟ بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه ‌داری آمریکا فقط حدود ۱٫۶ درصد است که در نزدیکی پایین‌ترین میزان تاریخش قرار دارد.

و بیت کوین؟ بر اساس آمار ارائه شده توسط بنیاد مِساری (Messari)، بیت کوین در سال گذشته ۱۱۴ درصد افزایش داشته و سه ماهه سوم سال جاری را با قیمت ۸٫۳۰۸ دلار به پایان رسانده است. بر همین اساس، سرمایه گذارانی که در آخرین روز سال ۲۰۱۸ بیت کوین خریداری کرده اند، حالا سرمایه‌شان دو برابر شده است.

در وال استریت، یکی از انتقادات اساسی در مورد بیت کوین این است که تنها یک دهه از عمرش می گذرد (یک فناوری نوظهور با استانداردهای دنیای قدیمی) و توسط یک برنامه نویس کامپیوتر (یا چند برنامه نویس که کسی واقعاً آنها را نمی شناسد) اختراع شده است و هیچ ارزش اساسی و ذاتی ندارد. طبق گفته‌ی آنها، بیت کوین یک چیز «ساختگی» است که قیمتش مدام تغییر می‌کند و این تغییر قیمت به پولی بستگی دارد که خریدار بعدی مایل به پرداخت است.

اما با کند شدن رشد اقتصاد جهانی و تریلیون ها دلار از اوراق قرضه دولتی اروپا و ژاپن که دارای بازده منفی هستند، افزایش قیمت بیت کوین در سال جاری می تواند موج جدیدی از سرمایه گذاران را جذب کند که پیش از این حتی به بیت کوین فکر هم نمی کردند.

می‌ توان نشانه‌ هایی را مشاهده کرد که سرمایه ‌گذاران زیادی به بیت کوین جلب شده‌اند. «پانترا کپیتال» (Pantera Capital)، یکی از اولین شرکت ‌های سرمایه ‌گذار در بیت کوین، اولین رویداد خود در حوزه ارزهای دیجیتال را برنامه ‌ریزی می ‌کند. در این رویداد که در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، حضور چهره‌های مشهور این حوزه مانند «نیک سابو» (Nick Szabo) حضور خواهند داشت. پاول برودسکی (Paul Brodsky)، یکی از اعضای پانترا عنوان کرد: برخی از افرادی که هیچ وقت تعاملی نزدیک به بیت کوین نداشته‌اند، با شرکت تماس می‌گیرند و تقاضای دعوتنامه می ‌کنند. وی افزود:

حول این فضا سر و صدا زیاد است، انرژی زیاد وجود دارد و فشار زیادی حاکم است. سرمایه‌ گذاران نهادی زیادی از نسبت به این حوزه ابراز علاقه می ‌کنند.

ترس از دست دادن

به گفته مدیران شرکت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال KR1، افزایش قیمت بیت کوین در سال جاری ممکن است باعث وسوسه کردن سرمایه گذاران نهادی بزرگی که در حوزه‌هایی نظیر صندوق‌ های بازنشستگی و بیمه عمر فعالیت می‌کنند، شود. تا از این طریق بتوانند به تعهدات بازنشستگان و سایر ذینفعان عمل کنند.

کلد وان شرون (Kled Van Schreven)، مدیر این شرکت در لندن گفت: “حضور بیت کوین به اندازه ای بوده است که مردم با آن بیشتر آشنا شوند.” وی افزود:

درست است قیمت بیت کوین با نوسان زیادی همراه است، اما شاید مردم افرادی را بشناسند که دارای بیت کوین هستند و به خودشان می ‌گویند که آن‌ها امسال سود خوبی از بیت کوین به دست آوردند. این باعث بروز احساس ترس از دست دادن (FOMO) می‌شود.

در گزارشی که این هفته منتشر شد، تحلیلگران شرکت سرمایه ‌گذاری گلدمن ساکس، از سهام شرکت‌های فناوری به عنوان پرفروش ترین بخش در سال با بازده ۳۱ درصدی عنوان کردند و از عملکرد خوب آنها در مقابل سایر کلاس های دارایی مانند اوراق قرضه و طلا خبر دادند.

در این گزارش از نامی بیت کوین ذکر نشده بود و یادآوری می کرد که بازار همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. شرکت های بزرگ وال استریت هنوز دارایی های دیجیتالی را در مقیاس قابل معامله تجارت نمی کنند. اما دستاوردهای قیمت بیت کوین تقریباً چهار برابر بیشتر از سهام شرکت‌ های فناوری است.

بسیاری از سرمایه گذاران برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ متوجه بیت کوین شدند چراکه قیمت این ارز دیجیتال در آن زمان بیش از ۲۰ برابر افزایش یافت و در ماه دسامبر همان سال به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۲۰،۰۸۹ دلار رسید. به گفته مساری، بیت کوین پس از گرداب ویرانگر سال ۲۰۱۸، در حال حاضر ۵۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اما با قیمت کنونی این ارز دیجیتال همچنان نسبت به قیمتش در اوایل سال ۲۰۱۷، همچنان ارزشی ۱۰ برابر بیشتر دارد.

ذخیره ارزش

یکی از استدلال هایی که در طولانی مدت در مورد بیت کوین وجود داشته است، این است که برخلاف سهام و اوراق قرضه که قیمت آنها اغلب وابسته به تصمیمات بانک های مرکزی و دولت هاست ، این ارز دیجیتال، مستقل از نهادهای حاکمیتی است. درعوض، بیت کوین با سیاست های ثابتی که که در شبکه، به صورت کد، جای گرفته‌اند، اداره می شود، بنابراین تغییر آن دشوار است.

طبق قوانین شبکه بیت کوین، عرضه بیت کوین در رقم ثابت ۲۱ میلیون محدود شده است، بنابراین همانند ارزهای توسعه یافته بازار مثل دلار آمریکا ، یورو و ین، مستعد تورم نیست. چنین ارزهایی برای مقابله با تورم به بانک‌ های مرکزی وابسته ‌اند و بانک‌ های مرکزی نیز برای حل مشکلات اقتصادی به چاپ پول بیشتر متوسل شوند.

در واقع، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای انتخاب مجدد خود در سال ۲۰۲۰ ، بارها و بارها خواستار کاهش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو شده است، در حالی که چین را متهم کرده است که به طور مصنوعی ارزش پول خود را پایین آورده تا یک مزیت ناعادلانه در تجارت بین المللی بدست آورد.

بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال، بیت کوین را به عنوان «نسخه دوم طلا» (Gold 2.0) توصیف می کنند و آن را نمونه‌ای بهبود یافته، مبتنی بر فناوری، جدید و حمل‌پذیرتر از طلا می‌دانند که از زمان های قدیم یک ذخیره ارزشی قابل اتکا به حساب می‌آمده است.

کیائو وانگ (Qiao Wang)، مدیر محصولات مساری در این خصوص می‌گوید: “بیت کوین به آرامی به طلای دیجیتالی تبدیل می شود، اما هنوز به چنین چیزی تبدیل نشده است.”

بیت کوین یک دارایی امن نیست

در حال حاضر، حتی متخصصین امر نیز اعتراف می کنند که فضای بیت کوین بسیار سوداگرانه است. طیف وسیعی از معامله‌گران فقط بر پایه حدسی از نزولی یا صعودی بودن روند قیمت، پول خود را وارد این حوزه می‌کنند.

دیوید مارتین (David Martin)، مدیر ارشد بخش سرمایه ‌گذاری شرکت بلاک فورس (BlockForce) می‌گوید: هر چه بگوییم، باز هم در نهایت بیت کوین یک دارایی با ذاتی قمارگونه است. بخاطر تغییرات شدید قیمت این دارایی در سال ‌های اخیر یا حتی تغییرات شدید قیمت روزانه آن، بیت کوین یک دارایی امن نیست.

مارتین خاطرنشان کرد: قیمت بیت کوین در ماه های اخیر کاهش یافته است و از بالاترین نرخ خود در سال ۲۰۱۹ که در حدود ۱۲٫۹۰۰ دلار در تاریخ ۲۶ ژوئن قیمت داشت با کاهش روبرو شده است. بخشی از این کاهش قیمت به دلیل کاهش امیدها نسبت به ورود قریب‌الوقع موسسات مالی بزرگ به حوزه بیت کوین و به تبع آن ورود سرمایه‌های بیشتر به بازار مرتبط است.

شرکت صاحب امتیاز بازار بورس نیویورک، ماه گذشته تحت پلتفرم بکت (Bakkt) قراردادهای آتی جدیدی برای بیت کوین در اختیار سرمایه ‌گذاران گذاشت که با هدف برآورده کردن نیازهای سرمایه‌گذاران نهادی ایجاد شده بودند. گفتنی است که حجم معاملات در قراردادهای جدید در هفته اول فقط ۵ میلیون دلار بود.

اگر این رقم را با حجم مبادلات روزانه اوراق قرضه شرکت‌ های سهامی، تنها در بازار آمریکا و سه ماهه سوم سال جاری میلادی، مقایسه کنیم، هر روز چیزی در حدود ۲۶٫۵ میلیارد دلار از این اوراق در ایالات‌ متحده مبادله می‌شوند. این نشان می‌ دهد که که موسسات هنوز بطور قابل توجه بر روی بیت کوین سرمایه گذاری نمی کنند.

علائم حیاتی

برخی از شاخصه‌ های درون شبکه‌ای بیت کوین، یک بازار سلامت و در حال رشد را نشان می دهند.

مثلا نرخ هش (Hash Rate) شبکه یا میزان قدرت پردازش شبکه بیت کوین طی سال جاری به ۹۰ اگزاهش بر ثانیه افزایش یافت و این درحالی است که این میزان در ابتدای سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۴۰ اگزاهش بر ثانیه بوده است (هر اگزاهش یک کوئین تیلیون هش است).

و برخی از مدیران این صنعت فکر می کنند که قیمت بیت کوین ممکن است برای یک جهش آماده شود. کاتالیست ها می توانند عواملی چون تشدید جنگ تجاری ترامپ با چین باشند.

وانگ می گوید که او یک نظرسنجی غیررسمی را در مورد قیمت بیت کوین در میان همکاران خود انجام داده است و آنها نیز میانگین قیمت بیت کوین را تا پایان سال جاری ۱۳٫۲۵۲ دلار پیش بینی کرده اند.

وی گفت: “این مقدار کاملاً امکان پذیر است.”

البته خطراتی نیز در این راستا وجود دارد، مانند موانع قانون‌ گذاری. وانگ گفت: “بدیهی است که وجود چنین عواملی می تواند منجر به سقوط قیمت بیت کوین شود.”