video thumb

پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج چه بر سر ماینرها خواهد آمد؟

تخمین زده می شود که پاداش استخراج بیت کوین در حدود ماه مه سال ۲۰۲۰ به نصف کاهش می یابد و از ۱۲٫۵ بیت کوین به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش می یابد. اما سوال این است که این وضعیت چه تاثیری بر رفتار شرکت های تولید کننده دستگاه استخراج و استخرها خواهد داشت و به طور کلی بخش استخراج بیت کوین در ماه ها و سال های آینده چه تحولی خواهند داشت؟

از یک سو، کارشناسان شاغل در این بخش، پیشرفت های خاصی را با اطمینان پیش بینی می‌کنند: ماشین آلات استخراج پیشرفته تر و قدرتمندتر خواهند شد، مصرف انرژی به شکلی فزاینده به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر سوق پیدا خواهد کرد و هزینه های استخراج کاهش پیدا می کند.

از سوی دیگر، دشواری پیش بینی قیمت بیت کوین باعث می شود که نتوان پیش بینی درستی از میزان سودآوری استخراج داشت و این مسئله که آیا ماینرها، بیت کوین های خود را پس از نصف شدن پاداش استخراج خواهند فروخت یا ذخیره می کنند.

تجهیزات استخراج، نرخ هش و سختی

با وجود تمام این عدم قطعیت ها و پیش بینی ها، بسیار محتمل است که قدرت محاسباتی دستگاه و تجهیزات اسیک مورد استفاده شرکت ها و استخرها، صرف نظر از نوسانات قیمت، نرخ هش و سختی، به طور مداوم افزایش یابد.

کریستوفر بندیکسن (Christopher Bendiksen)، رئیس بخش تحقیقات در کوین شیرز، می گوید: هنگامی که قیمت ها بالا می رود و درآمدها افزایش می یابد، استخراج کنندگان، در صورتی که بازده سرمایه خود را کسب کرده باشند، هر نوع سود اضافی را در خرید تجهیزات استخراج جدید و بیشتر سرمایه گذاری می کنند و به دنبال افزایش سهم و قدرت خود از نرخ هش هستند.

در عین حال بندیکسن معتقد است هنگامی که قیمت بیت کوین کاهش می یابد و درآمد استخراج کم می شود، ماینرهایی که برای کسب سود تلاش می کنند مجبور خواهند شد که دستگاه های کم بازده خود را خاموش کنند.

بنابراین، در هر صورت قدرت دستگاه های استخراج افزایش خواهد یافت. اگرچه این بدان معنا نیست که نرخ هش و سختی بیت کوین بطور موازی افزایش می یابد. همانطور که مت چیروت (Matt Chwierut) ، مدیر بخش تحقیقات Smith + Crown می گوید، سطح نرخ هش و سختی تابعی از قیمت بیت کوین، تعداد استخراج کنندگان و کل هزینه های عملیاتی و غیره است.

وی می گوید: نرخ هش بیت کوین پس از رونق قیمت ها در سال ۲۰۱۷ افزایش چشمگیری پیدا کرد و حتی در رویارویی با زمستان بازار ارزهای دیجیتال به افزایش خود ادامه داد، اگر چه در نهایت با افت مواجه شد. این افت احتمالا مربوط به افت قیمت بیت کوین است که کمتر از هزینه عملیات استخراج بود. در حالی که ماینرها در حال روشن کردن تجهیزات استخراج خود همزمان با افزایش قیمت ها در سال ۲۰۱۹ هستند.

سختی استخراج بیت کوین (خط قرمز) و نمودار قیمت بیت کوین (میانگین ۳۰ روز):

قبل از رویداد نصف شدن پاداش استخراج

ماینرها برای آماده شدن به منظور رویداد نصف شدن پاداش استخراج در سال آینده چه خواهند کرد؟ خب اولین کاری که سعی می کنند انجام دهند، افزایش فعالیت استخراج خود است. بنابراین تلاش می کنند تا سهم بیشتری از نرخ هش را در اختیار گیرند و بدین ترتیب پاداش بیشتری کسب کنند.

لنارد نئو (Lennard Neo)، تحلیلگر پیکولو ریسرچ (Picolo Research) می گوید: ما شاهد آماده شدن برای افزایش فعالیت استخراج هستیم. یک افزایش نمایی بین ۹ ماه تا یک سال قبل از رویداد نصف شدن پاداش استخراج. انتظار داریم که این روند با نزدیک شدن به نصف شدن پاداش ادامه یابد.

بنابراین احتمال افزایش استخراج وجود دارد. اما آیا شرکت ها به ذخیره کردن بیت کوین های خود، پس از افزایش قیمت مورد انتظار پس از کاهش عرضه، ادامه می دهند؟

مدیو دمارکو (Medio Demarco)، مدیر شرکت دلفی دیجیتال که یک شرکت تحقیقاتی در زمینه ارزهای دیجیتال است، در این باره عنوان می کند: در مورد ماینرهایی که سود کردند، اگر قیمت ها همانطور که انتظار می رود افزایش پیدا کند، می توانم به طور قطع بگویم، سود اضافی کسب کرده و بیت کوین را نگه می دارند. اما استخراج کنندگانی که سودی کسب نکرده اند، احتمالا مجبور می شوند عملکرد خود را ارتقاء دهند تا بتوانند در رقابت باقی بمانند و یا از مسیر خارج می شوند. (این مسئله همیشگی است.)

گفته می شود این احتمال وجود دارد که برخی از استخرهای استخراج و شرکت ها، تا زمان باقی مانده تا رویداد نصف شدن پاداش استخراج در سال ۲۰۲۰، به جای بیت کوین ارز فیات نگهداری کنند. کریستوفر بندیکسن در این باره عنوان می کند: بعید نیست که ماینرها سعی در نگهداری پول، قبل از رویداد نصف شدن پاداش استخراج داشته باشند؛ اما این پول بیت کوین است یا ارز فیات؟

دلیل بندیکسن در مورد احتمال نگه داشتن پول فیات توسط استخراج کنندگان بر این منطق استوار است که قیمت بیت کوین پس از نصف شدن پاداش استخراج راکد باقی بماند. وی اظهار داشت که این روند معادل دو برابر شدن سختی خواهد بود که این امر باعث می شود بسیاری از تجهیزات دیگر بی ثمر باشند.

این عدم سودآوری، برخی از شرکت های استخراج کوچکتر و کم درآمد تر را به سمتی سوق می دهد تا که برخی یا حتی بسیاری از آنها مجبور شوند که برای حفظ و کسب نقدینگی، دستگاه های کم بازده تر خود را بفروشند. این تجهیزات توسط همتایان موفق تر آنها خریداری می شود که با مازاد درآمد خود قصد دارند قدرت استخراج را افزایش دهند.

پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج

در مورد نحوه‌ی رفتار استخراج کنندگان پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج، این بار فقط به قیمت بیت کوین بستگی دارد. در صورت کاهش قیمت، احتمالا منجر به وضعیت توصیف شده در بالا خواهد شد. اما در یک بازار رقابتی مانند استخراج بیت کوین، احتمالا با هر حرکت، تعادل جدیدی حاصل می شود. حتی اگر افت قیمت شدیدی رخ دهد، باعث می شود بسیاری از استخراج کنندگان دستگاه های خود را خاموش کنند و این گونه باعث کاهش نرخ هش و سختی بیت کوین شوند.

بندیکسن عنوان می کند: از آنجا که این وضعیت و شرایطی پویا است و این صنعت بسیار رقابتی است، تعجب نخواهم کرد اگر بعد از یک تعادل دوباره، روند افزایشی جدیدی مانند گذشته حاصل شود. وی افزد:

“این بدان معنی است که ماینرها احتمالاً همان کوین های خود را که در حال حاضر استخراج می کنند، به فروش می رسانند (یعنی اکثریت قریب به اتفاق آنها). اما به طور مشخص، آنها فقط نیمی از کوین‌های خود را خواهند فروخت و بنابراین تعداد کوین های جدیدی که وارد بازار می شود، همچنان به نصف کاهش خواهند یافت.”

به عبارت دیگر، احتمالاً استخراج همچنان به همان اندازه سودآور باقی خواهد ماند و هرگونه ورشکستگی باعث می شود ورود افراد جدید برای ورود به این بخش آسان شود ، که این امر اوضاع را برای همه دشوارتر می کند. فقط نپرسید که بر سر قیمت بیت کوین چه خواهد آمد.