video thumb

زاکربرگ : لیبرا می‌تواند نواقص سیستم مالی فعلی را برطرف کند!

مارک زاکربرگ به کنگره خواهد رفت تا شهادت دهد که لیبرا می تواند خدمات مالی خود را در اختیار ۱٫۷ میلیارد میلیارد انسانی قرار دهد که به خدمات بانکی دسترسی ندارند.

وی عنوان کرد که اگر لیبرا نتواند چنین کاری را انجام دهد، ارز دیجیتال بانک مرکزی چین قطعا می تواند چنین کاری را انجام دهد.

مدیرعامل فیس بوک یک روز قبل از حضور مقرر در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده، متن شهادت خود را منتشر کرد و اظهار داشت که لیبرا به عنوان یک سرویس پرداخت جهانی در نظر گرفته شده است که می تواند به مردم کمک کند تا بتوانند راحت تر پول خود را ارسال کنند.
سیستم فعلی چنداد به در نمی خورد ‌کند. صنعت مالی و اقتصادی راکد است و هیچ ساختار دیجیتالی برای حمایت از نوآوری‌هایی که به آنها نیاز داریم، وجود ندارد. من اعتقاد دارم که این مشکل قابل حل است و لیبرا می تواند در این زمینه کمک کند. “

زاکربرگ ضمن اشاره به نقش فیس بوک و واکنش‌هایی که به پروژه لیبرا صورت گرفته، می‌ نویسد:

بر این عقیده‌ ام که لیبرا چیزی است که باید ساخته شود، اما می دانم که در حال حاضر پیام‌‌ رسان چندان ایده‌آلی نیستیم. ما طی چند سال گذشته با مسائل زیادی روبرو بوده ایم و من مطمئن هستم که مردم آرزو می کنند ای کاش هر کسی جز فیس بوک این ایده را مطرح می کرد.

فیس‌ بوک به ایالات‌متحده هشدار می‌دهد که در صورتی که اجازه فعالیت لیبرا را ندهد، ممکن است «رهبری اقتصادی» خودش را در سطح جهان از دست بدهد. او در ادامه خاطرنشان کرد که چین به سرعت در حال پیشبرد ایده های مشابه خود در ماه های آینده است.”

زاکربرگ ذکر می‌کند تا زمانی که تمام قانون‌ گذاران آمریکایی پروژه را تایید نکنند، فیس بوک نیز قدمی در عرضه لیبرا، در هیچ کجای دنیا بر نخواهد داشت. وی در ادامه عنوان کرد که از ایجاد هر تاخیری تا زمان تایید پروژه حمایت می‌کند.

مدیرعامل فیس بوک همچنین تأکید کرد که این شرکت انتظار ندارد تا به فعالیت‌های لیبرا جهت بدهد و این وظیفه‌ای است که بر عهده‌ی شورای تصمیم ‌گیری لیبرا است که دارای ۲۱ عضو می باشد. گفتنی است که کالیبرا، از شرکت‌ های تابعه فیس‌ بوک و بریک ترو (Breakthrough)، شرکتی سرمایه‌ گذاری که زاکربرگ در آن فعال است از جمله اعضای این انجمن هستند.

زاکربرگ ادعا کرد که کیبه هیچ قصدی برای رقابت با پول های مستقل یا مشارکت در سیاست پولی ندارد و از این وظایف با عنوان «قلمرو بانک‌های مرکزی» یاد کرد.

وی نوشت: انجمن لیبرا با فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی مسئول سیاست های پولی به منظور اطمینان دادن به این مسئله همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، این انجمن حتی انتظار دارد که قانون گذاران لیبرا را از ورود به این فضا منع کنند، عنوان کرد:

انتظار داریم که چهارچوب‌های قانونی برای انجمن لیبرا، باعث شود تا این انجمن وارد حوزه سیاست‌های پولی و مالی نشود. لیبرا با هدف امنیت اقتصادی و ثبات مالی طراحی شده و توسط «خزانه لیبرا» (Libra Reserve) پشتیبانی می‌شود.

زاکربرگ حتی اظهار داشت که ممکن است لیبرا بهتر از سیستم موجود در مبارزه با جرائم مالی باشد و خاطرنشان کرد که مأمورین اجرای قانون می توانند فعالیت های درون زنجیره ای را تحلیل کرده و اطلاعات مربوط به مشتری شما را بررسی کنند.

زاکربرگ پس از دیوید مارکوس، دومین مقام رسمی فیس بوک خواهد بود که برای دفاع از پروژه‌ی لیبرا در مقابل کنگره آمریکا قرار می‌گیرد. مارکوس، مدیر بخش بلاک چین فیس ‌بوک در ماه جولای در مقابل نمایندگان کمیته خدمات مالی و همتایان آنها از مجلس سنا شهادت داد و نکات مشابهی درباره سیاست پولی بیان کرد.