video thumb

۵ واقعیت در مورد بیت کوین که ممکن است، از آن آگاهی نداشته باشید!

بیت کوین وقتی در دسامبر سال ۲۰۱۷ به قیمت بالای ۲۰،۰۰۰ دلار رسید، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. مردمی که از زمان پیدایش بیت کوین، در این ارز دیجیتال سرمایه ‌گذاری کرده بودند، میلیونر و میلیاردر شدند. با افزایش توجه به این حوزه برخی به معامله‌ گر و سرمایه گذار تبدیل شدند، در حالی که برخی دیگر همچنان واقعیت‌ ها را نادیده گرفتند.

گفتنی است که دانستن ۵ نکته برای کهنه کاران بیت کوین و تازه واردینی که قصد سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال را دارند، ضروری محسوب می شود.

عرضه ۱۸۴ میلیارد بیت کوین توسط یک هکر در سال ۲۰۱۰

در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۰، یک هکر ناشناس با حمله به بلاک چین بیت کوین ۱۸۴،۴۶۷،۴۴۰،۷۳۷ بیت کوین در شبکه‌ی این ارز دیجیتال ایجاد کرد! این حمله در شماره بلاک ۷۴۶۳۸ اتفاق افتاد و به عنوان «حادثه‌ی سرریز ارزش (Value Overflow Incident)» شناخته می ‌شود.

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین تنها پنج ساعت پس از این وقوع این اتفاق با انتشار نسخه ۰٫۳٫۱ واکنش نشان داد که این امر مانع تکرار وقوع چنین حادثه ای از طریق آسیب پذیری شد. ۱۸۴ میلیارد بیت کوین منتشر شده نیز پاک شد.

زنجیره ای که از نسخه ۰٫۳٫۱ ایجاد شده است، به بلاک چین اصلی بیت کوین که امروزه افراد از آن استفاده می کنند، تبدیل شد.

بیت کوین پدر ۴۳۰ آلت کوین است

تاکنون ۲۶۵۱ ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شده ‌اند. اما جالب اینجاست که ۴۳۶ ارز دیجیتال به ‌طور مستقیم یا از طریق فورک‌ های غیر مستقیم از بیت‌ کوین حاصل شده اند.

نام دقیق آلت‌ کوین‌ ها به همراه منبع و ریشه آنها به زیبایی توسط وب‌ سایت Map of Coins در یک نقشه ارائه شده است. فورک‌ های بیت کوین همواره سعی کردند با ارائه‌ی ویژگی ‌های بیشتر با بیت کوین رقابت کنند اما ظاهرا در دستیابی به این هدف شکست خورده ‌اند. بیت کوین کش، برجسته ‌ترین نمونه از چنین مسئله است.

اهدای ۵ بیت کوین به هر بازدید کننده

وب‌ سایت‌ ها و اپلیکیشن ‌های فاوست (Faucet) یک سیستم پاداش ‌دهی است که معمولا در مقیاس ساتوشی به کاربران پاداش می ‌دهد.

کاربران می ‌توانند با تکمیل کد کپچا و یا انجام تسک (کار و یا وظیفه کوچکی که توسط سایت مشخص می‌ شود)، پاداش دریافت کنند.

گوین اندرسون (Gavin Andresen)، اولین فاوست بیت کوین را در ژوئن سال ۲۰۱۰ ایجاد کرد که در آن ۵ بیت کوین را به هر بازدید کننده اهدا می ‌کرد. گفتنی است که هدف او از چنین اقدامی، ترویج پذیرش و استفاده از بیت کوین بود.

وجود ۷۳۲٫۰۰۰ آدرس، با حداقل موجودی ۱ بیت کوین

همانطور که بیت کوینیست گزارش داده است، ۷۳۲٫۹۸۲ آدرس وجود دارد که بیش از ۱ بیت کوین را در خود جای داده اند که در مقایسه با بیش از ۲۰ میلیون آدرس شناخته شده، این رقم نشان دهنده این است که بخش کوچکی از جامعه ارزهای دیجیتال مالک بخش عمده‌ای از بیت کوین هستند.

تنها یک در صد از آدرس‌ ها مقدار قابل توجهی بیت کوین را نگه ‌داری می ‌کنند. با توجه به این که تعداد کمی از آدرس‌ ها دارای تراکنش ارسال هستند، به ‌نظر می ‌رسد این افراد گمان می‌ کنند که اولین ارز دیجیتال در جهان، در آینده ای نزدیک به به روش غالب ذخیره ارزش دارایی ‌ها تبدیل شود، چرا که تنها تعداد معدودی از این حساب ها میزان خروجی ها را نشان می دهد.

اوساتو آوان نومایو (Osato Avan Nomayo) در این رابطه می ‌نویسد:

با توجه به اینکه جمعیت جهانی تقریباً ۷٫۵ میلیارد نفر است که از این تعداد ۳۶ میلیون نفر میلیونر هستند، به مروز زمان مالکیت حداقل یک بیت کوین حتی برای ثروتمندان نیز دشوارتر می ‌شود.

ساتوشی کوچک ترین واحد بیت کوین نیست

بسیاری از افراد تصور می کنند که ساتوشی کوچکترین واحد قابل اندازه گیری بیت کوین است، زیرا ۱ ساتوشی برابر است با ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین.

اما، در واقع واحد کوچک تری از بیت کوین نیز وجود دارد که از قبل در شبکه لایتنینگ مورد استفاده قرار می گرفته است و آن میلی‌ ساتوشی (MSAT) است که یک هزارم یک ساتوشی را نمایندگی می‌ کند.

بنابراین ما خواهیم داشت:

  • ۱ ساتوشی: ۱۰۰۰ میلی ساتوشی
  • ۱ ساتوشی: ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین
  • ۱ میلی ساتوشی: ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین