video thumb

مهم‌ترین جنبه بیت کوین، جداسازی پول و دولت است!

بسیاری از حامیان ارزهای دیجیتال معتقدند که این فناوری امکان جداسازی پول و دولت را به روشی فراهم می کند که قبلاً هرگز دیده نشده بود. دولت ها با مجبور کردن به پرداخت مالیات و دستکاری تورم، به نوعی از آنها سرقت می‌کنند. اکنون طیف گسترده ای از ارزهای دیجیتال وجود دارند که از طریق راه های مختلف برای کمک به حذف رفتار انگل گونه‌ی حکومت تعداد معدودی از ثروتمندان بر مردم با یکدیگر رقابت می کنند.

سیستم پولی که توسط ثروتمندان طراحی شده، بر روی مردم فشار وارد می‌کند

بیشتر مردم تحت حاکمیت دولت‌ها و قوانین آن‌ها زندگی می‌کنند و به دستور حاکمان خود مجبور به پرداخت مالیات هستند تا بتوانند این بردگی مدرن را ادامه دهند. در بیشتر کشورها ، هرکسی که شغلی داشته باشد، باید بخشی از درآمد خود را به دولت ببخشد. به عنوان مثال بخشی از مالیات‌های مربوط به حقوق و دستمزد در کشور ایالات متحده، در مفاهیم مرتبط با امنیت اجتماعی و بهداشت صرف می ‌شود. حدود ۷۰ درصد مالیات بر درآمد مردم آمریکا در برنامه‌ های مربوط به دفاع ملی و موارد نظامی، مراقبت های بهداشتی، آموزش، انرژی و کشاورزی هزینه می‌ شود. حدود یک چهارم این وجوه مستقیما به ارتش آمریکا اعطا می ‌شود، درحالیکه هر خانواده‌ی آمریکایی در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط سالانه ۱۲ هزار دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده است. تقریبا ۸۰ میلیون خانوار واجد شرایط مالیات در آمریکا وجود دارد، این بدان معناست که دولت ایالات متحده سالانه چیزی در حدود یک تریلیون دلار کسب درآمد تنها از طریق مالیات بر مردم بدست می‌ آورد. این مالیات شامل تمامی موارد مربوطه از جمله بودجه‌ی دولتی، عوارض جاده‌ای، مالیات بر فروش، سود سرمایه، مالیات بر ساختمان، تعرفه ‌های تجاری، مالیات بر دارایی و مواردی از این قبیل نمی‌ شود.

علی‌رغم این حقیقت که اکثر شبکه‌ های تامین اجتماعی و سیستم‌ های مراقب بهداشتی آمریکا در تنگنا هستند، جاده‌ ها مملو از حفره‌ های بزرگ شده، پل‌ ها نا امن هستند و سیستم آموزش و پرورش نیز بسیار ناکارآمد است و تنها چیزی که به رشد خود ادامه می ‌دهد ارتش ایالات متحده است. نکته‌ی عجیب این است که مردم هنوز معتقدند که سیاستمداران می ‌دانند که چه می کنند. در آمریکا نه تنها بودجه‌ی دفاع ملی و برنامه‌های نظامی به شکل پوچ رشد کرده است، بلکه تکامل زندان‌ های سودآور و افزایش نیروی پلیس دولتی به شکل قابل توجهی تقویت شده است. کشور آمریکا از سال ۱۷۷۶ و طی ۲۲۶ سال حضور خود، بیش از ۲۴۳ را در جنگ سپری کرده است و شهروندان این کشور همواره مجبور بوده‌اند تا با پرداخت مالیات، از جیب خودشان هزینه‌ های این جنگ‌ های بی‌ثمر را پرداخت کنند. همچنین، دولت ها یک سیستم پولی را ایجاد کرده اند که به منظور غنی سازی نمایندگان و نزدیکان آنهاست. در همین حین، سیستم پولی هرساله دچار تورم شده و به شدت دستکاری می ‌شود تا شهروندان مجبور شوند مالیات‌های بیشتری را بپردازند. سیستم متقلب مالی باعث شده تا مردم فکر کنند که به مزایا و خدمات دولتی بیشتری نیاز دارند، و از این راه توانسته آن‌ها را تحت فشار قرار دهد.

بسیاری از پرداخت هزینه‌ جنگ های بی پایان خسته شده اند. با ارزهای جایگزین مانند بیت کوی ، مردم دیگر نیازی به مشارکت ندارند.

راه حل های ارزهای دیجیتال، ابزاری برای افزایش آزادی

بسیاری از کشور‌های جهان قوانین مختلفی در رابطه با مقررات حاکم بر جامعه، مالیات و روش‌ های مدیریت ارز فیات تولید شده توسط دولت را دنبال می ‌کنند، و اکثر این مقررات دولتی بسیار مشابه یکدیگر هستند. این بدان معناست وقتی شخصی می ‌گوید «اگر از قوانین ناراحتی می ‌توانی این کشور را ترک کنی»، این فقط به آنها این امکان را می دهد که تحت یک سیستم ستمگر دیگری اداره شوند. بنابراین اگر ترک کشور چندان راحت نیست، باید راهی برای دور زدن سیستم ‌های دولتی که کنترل پول ما را در اختیار دارند و ما باید بدهی‌های آن‌ها را بپردازیم، پیدا کنیم. کشور ایالات متحده توسط اصول ضد مالیاتی تاسیس شد، اما بزرگ‌ترین پایه‌ی این کشور جدایی کلیسا و دولت بود. قرن ‌هاست که انسان ها مجبور شده اند در سیستم پولی که توسط سیاستمداران و افراد عالی رتبه جهان کنترل می ‌شود، حضور داشته باشد. اما در سال ۲۰۰۹ همان سالی که شبکه‌ی بیت ‌کوین فعالیت‌ های خود را آغار کرد، بازی پولی تغییر کرد و مردم ابزار‌های ارز دیجیتال را بدست آوردند و طریق آنها توانستد از قوانین مدیریت مالی مرکزی چشم پوشی کنند.

در تابستان سال ۲۰۱۵ ریک وورهیس (Erik Voorhees)، مدیر ارشد پلت‌فرم Shapeshift توضیح داد که مردم آمریکا چطور ۱۰۰ سال قبل در رابطه با جدایی کلیسا از دولت آموختند. وورهیس توضیح داد که در آن زمان انسان متوجه این عمل غیراخلاقی شد، و سیستم مالی فعلی که در حال حاضر کنترل کاملی بر روی پول دارد، تا هسته‌ی آن‌ فاسد است. وورهیس در سخنرانی خود در دالاس اعلام کرد که «در آن زمان دولت می‌توانست به شما بگوید که چه چیزی را عبادت کنید و چطور این عمل را انجام دهید، چه زمانی و چرا این کار را باید انجام دهید. به نوعی جامعه متوجه شد که این کار غیراخلاقی است، جامعه متوجه شد که نباید اجازه‌ی کنترل چنین مواردی شخصی و مهمی را به دست دولت بسپارد. وی افزود:

پول هم به همان اندازه‌ای که دین در زندگی ما اهمیت دارد، مهم است. در زندگی بسیاری از مردم پول نقش اساسی‌ تری نسبت به دین دارد. پول بر نحوه‌ی شکل ‌گیری زندگی شما تاثیر می ‌گذارد. انتخاب ‌هایی که در رابطه با پول انجام می‌ دهید، شامل پیامد‌های بعدی زندگی شما و اطرافیانتان خواهد بود. بنابراین داشتن یک اصل حقوقی همچون پول که توسط یک واحد مرکزی کنترل می‌ شود (توسط انحصار و دولت)، کاملا بی ‌اساس است. این کار غیراخلاقی است و ما باید از شر آن خلاص شویم.

مشکل اصلی ارزهای متعارف این است که نیاز به اعتماد دارند. باید به بانک مرکزی اعتماد کرد که ارز را از بین نبرد، تاریخچه ارزهای فیات پر از خیانت به اعتماد است. ما باید به بانک ها اعتماد کنیم تا پول ما را نگه داشته و به صورت الکترونیکی آن را انتقال دهند، اما آنها پول ما را با وجود کسری از ذخیره وام می دهند. همچنین ما باید در خصوص حفظ حریم خصوصی خود به بانک ها اعتماد کنیم و به آنها اعتماد کنیم که اجازه نمی دهند سارقان هویت حساب های ما را بفهمند.

ساتوشی ناکاموتا

بیت ‌کوین و تعدادی از ارزهای دیجیتال دیگر، یک سیستم پولی را به مردم ارائه می‌ دهند که در آن هیچ واسطه‌ای برای اطمینان وجود ندارد و هیچ دولتی نمی ‌تواند شما را از معامله در یک شبکه غیرمتمرکز متوقف کند. به جای استفاده از پول فیات که با زور و خشونت به مردم تحمیل شده است، افراد و سازمان ‌ها می ‌توانند داوطلبانه تصمیم بگیرند که از یک سیستم شفاف، بدون نیاز به کسب مجوز، مقاوم در برابر سانسور، قابل اعتماد، سریع و توانمند استفاده کنند. طرفداران پرشور بیت ‌کوین به شما خواهند گفت که این ارز دیجیتال تنها راهی برای دور زدن سیستم پولی دستکاری شده‌ی دولت است، اما در حال حاضر طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال مختلف وجود دارد که می‌تواند در این امر به شما کمک کند.

روش‌ های جایگزین دیگر برای دور زدن دولت‌ ها، مانند استفاده از فلزات گران‌ بها می ‌تواند مشکل باشد زیرا دولت ‌ها توانایی حضور نامحسوس در اینگونه بازارها را دارد. اما ارزهای دیجیتال قابلیت جابجایی زیادی را به کاربران ارائه کرده تا راهی برای پنهان کردن دسترنج‌های مردم در برابر ماموران دولتی وجود داشته باشد. با وجود ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، ارسال پول به خارج از مرزهای هر کشوری به صورت غیر مجاز امکان پذیر است. یک شخص نمی تواند که معادل میلیون‌ها دلار سرمایه‌ را به شکل طلا ذخیره‌سازی و از دید دولت مخفی کند، اما می تواند یک قطعه‌ی سخت ‌افزاری کوچک را که کلمات بازیابی بر روی آن نقش بسته است را پنهان کند.

مانند بسیاری از ایده های قبل از آن، هنوز این احتمال وجود دارد که بیت کوین موفق نباشد

ارزهای دیجیتال ابزارهایی هستند که می ‌توان از آن‌ها برای دور زدن دولت‌ها استفاده کرد، و این ابزار‌های دیجیتال می‌توانند دوره جدیدی از بازارهای آزاد را به وجود آورند. با وجود افرادی که علاقه‌مند به بیت‌کوین هستند اما هر روز به ستایش دولت پرداخت و به معنای کلمه برای نهادینه شدن بیت ‌کوین همواره در حال گدایی از دولت هستند، هنوز هم هزاران نفر در صنعت ارزهای دیجیتال شرکت می‌ کنند تا جدایی پول و دولت را به طور نامحدودی ترویج دهند. این افراد بر این باورند که ارزهای دیجیتال می ‌توانند به جای گروه قدرتمند معدودی، قدرت را در اختیار همه‌ی مردم قرار دهند. آزادیخواهان و ایده‌آل گرایان که عاشق ارزهای دیجیتال هستند، به مواردی همچون صندوق ‌های قابل معامله در بورس بیت ‌کوین(ETF)، بکت و پذیرش رهبران کنگره‌ی آمریکا اهمیتی نمی ‌دهند. آن‌ها به جدایی سیستم پولی از انحصار و خشونت که هر روز از جامعه دزدی می ‌کند، فکر می ‌کنند. در تابستان سال ۲۰۱۵، کودی ویلسون(Cody Wilson) ، بنیان گذار Defense Distributed توضیح داد که چرا ارزهای دیجیتالی همچون بیت ‌کوین می‌توانند در روند ایجاد یک انقلاب شکست خورده و قربانی همان سیستم شوند که ما امروز استفاده می‌کنیم. وی افزود:

با ابراز نظر نکردن در رابطه با آنچه کارهای خلافی که نباید با بیت ‌کوین انجام داد، به ویژه پولشویی، دسترسی خصوصی به ارزهای دیجیتال شما، نگهداری کلید‌های شخصی، بدون پروژه‌ هایی که این اصول را بیان می‌ کند، شما با انقلاب کرده به چیزی که می‌ خواهید، نمی ‌رسید. ویلسون تأکید کرد: این باعث می‌شود که من اظهار کنم بیشتر افراد درگیر بیت ‌کوین، در وهله‌ی اول در مورد این موضوع جدی نبوده‌اند.

امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال، راهی را ارائه می دهند که منجر به آزادی بیشتر می شود

در حال حاضر برای دور زدن کنترل دولت بر روی پول، چندین راه کار برای کاربران ارزهای دیجیتال در دسترس است. با وجود همه استدلال ها و تعارضات در درون جامعه ارزهای دیجیتال، این راه ها که به آزادی انتخاب منتهی می‌ شوند، همچنان باز می باشند. اگر فکر می ‌کنید که ایده‌ی جدایی پول و دولت جذاب است اما در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال نسبتا جدید می باشد، پس ارزش دارد که در رابطه با این موضوع بیشتر مطالعه کرده و ببینید که چگونه می ‌توان از این ابزار‌های نوظهور در مقابل دولت ‌ها استفاده کرد.