video thumb

تحقیقات جدید عنوان می‌کنند: تنها یک نهنگ باعث وقوع بازار گاوی سال ۲۰۱۷ می‌باشد!

بر اساس گزارش بلومبرگ، محققان ادعاهای خود را درباره دستکاری بازار در زمستان سال ۲۰۱۷ را بزرگتر کرده اند و اکنون ادعا می کنند که فقط یک نهنگ مسئول افزایش قیمت تاریخی بیت کوین بوده است.

جان ام گریفین (John M. Griffin) و امین شمس (Amin Shams) از دانشگاه های تگزاس و اوهایو، تحقیقات قبلی خود را به روزرسانی کردند. این تحقیق درباره تخلفات پشت پرده مسبب بازار گاوی بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷ می ‌باشد که باعث شد قیمت این ارز دیجیتال تا ۲۰٫۰۰۰ دلار نیز افزایش یابد.

زمانبندی و پیش بینی دقیق بازار یا دستکاری آن

تحلیل های گریفین و شمس که اولین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ در یک مقاله‌ی تحقیقاتی منتشر شد، به الگوهای تراکنش در بلاک چین پرداخته و عنوان کرده بود که تتر برای ارائه سطح حمایتی قیمت و دستکاری بازار بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله آمده است:

خریدهایی که با تتر انجام شده است دقیقا پس از روند نزولی بازار صورت گرفته و باعث افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین شده اند. این جریان را می ‌توان به یک فرد یا هویت منتسب دانست که بیت کوین با قیمت پایین را خریداری کرده است که خودهمبستگی نامتقارن (Asymmetric Autocorrelation) در بیت کوین اعمال کرده و قبل از پایان ماه باعث شده است که ذخیره تتر کافی نباشد.

این محققان اذعان داشته اند که این الگوها به جای نمایش تقاضا از جانب سرمایه گذاران نقدی، با “فرضیه مبتنی بر عرضه پول دیجیتال بدون پشتوانه منجر به تورم قیمت ارزهای دیجیتال” منطبق می باشند.

این محققان در به روزرسانی تحقیق خود بر موضوع قبلی تأیید کردند که قرار است به طور رسمی در مجله Journal of Finance منتشر شود. محققان استدلال می کنند که تحلیل تراکنش های تتر و بیت کوین از اول مارس ۲۰۱۷ تا ۳۱ مارس ۲۰۱۸ باعث شده است که درباره نظر خود اطمینان بیشتری حاصل کنند. آنها عنوان کرده اند که یک فرد با انجام تراکنش از طریق شرکت خواهر تتر یعنی صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس مسئول این دستکاری می‌باشد. آنها عنوان کردند:

این الگو فقط در دوره های پس از چاپ تتر جدید وجود دارد که توسط یک دارنده حساب بزرگ هدایت شده و توسط سایر صرافی ها مشاهده نشده است. این محققان ادعا می کنند که:

شبیه سازی ها نشان می‌دهند که بسیار بعید است که این الگوها تصادفی باشند. بازیگر بزرگ مورد نظر ما یا زمانبندی و پیش بینی دقیقی از بازار دارد یا تاثیر شدیدی بر قیمت بیت کوین اعمال کرده است که در جریان کلی تراکنش ها از جانب سایر معامله کنندگان کوچکتر مشاهده نشده است.

بیت فینکس ادعاها را رد کرد

استوارت هوگنر (Stuart Hoegner) مشاور ارشد تتر ادعاهای این محققان را رد کرده بیانیه ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه تحقیقات آنها “اساساً ناقص” بوده و از مجموعه داده های ناکافی نشات گرفته است.

وی همچنین ادعا کرده است که انگیزه این تحقیق، ایجاد “شکایت انگل ‌وار” علیه تتر، بیتفینکس و آیفینکس (iFinex) بوده است.