video thumb

فدرال رزرو برای مقابله با لیبرا باید سیستم پرداخت خود را راه‌اندازی کند!

یکی از مقامات ارشد فدرال ایالات متحده آمریکا عنوان کرده است که لیبرای فیس ‌بوک نشانگر لزوم اقدام فوری فدرال‌ رزرو برای راه‌اندازی سیستم پرداخت‌ های آنی می باشد.

روهیت چوپرا (Rohit Chopra)، عضو کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده در نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه فدرال رزرو ، حمایت خود را از پیشنهاد بانک مرکزی برای راه ‌اندازی یک سیستم پرداخت آنی و تمام ‌وقت تحت عنوان سرویس FedNow ابراز کرد.

چوپرا در نامه خود اظهار داشت که بانک مرکزی باید با سرعت عمل کند تا از تهدیدهای جدید بر نظارت خود جلوگیری کند، خواه این تهدیدها از طرف بانک ‌های انحصاری آینده باشد یا از طرف یک رقیب در بخش خصوصی مانند فیس بوک. وی نوشت:

از آنجا که شرکت های بزرگ خصوصی در “وال استریت” و “سیلیکون ولی” می‌ خواهند از طریق کنترل زیرساخت‌ های حساس، قدرت بازار خود را به کار گیرند، اهمیت پیاده سازی این برنامه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می ‌شود.

همانطور که قبلاً گزارش شده، سرویس FedNow که از سال ۲۰۱۸ یا شاید هم زودتر کار خود را شروع کرده است، به عنوان سرویس جدید پرداخت و تسویه حساب تمام وقت در یک اطلاعیه عمومی در ماه آگوست توسط بانک فدرال رونمایی شد.

طبق گزارشات، این سرویس هم برای عموم مردم و هم برای استفاده سازمانی در دسترس خواهد بود و به گونه‌ ای طراحی شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی ‌های خود را به صورت منعطف‌تر و با زمان‌ بندی بهتر و خارج از ساعات اداری معمول بانک ‌ها مدیریت کنند.

نامه چوپرا نشان دهنده نگرانی مقامات فدرال از نگاه رقابتی بخش خصوصی بر مزیت فدرال ‌رزرو در کنترل و نظارت بر ترخیص چک، نقل و انتقال اطلاعات و سیستم ترخیص خودکار (ACH) است.

وی می نویسد، در حالی که “یک انحصار بانکی خصوصی بر روی سیستم پرداخت الکترونیکی ما” می تواند منجر به “سرکوب نوآوری و تحریف انگیزه در بازار شود”، وی که نگرانی‌ های مشترکی با رئیس فدرال، جرومی پاول و لایل براینارد در رابطه با ماهیت خطرات ارز دیجیتال فیس بوک دارد، می‌ گوید:

برای آنکه لیست ریسک‌ های ناشی از پروژه لیبرا به وضوح قابل مشاهده و رفع کردن باشند، اندکی زمان لازم است. اما صرف‌ نظر از سرنوشت نهایی لیبرا، ظهور این طرح نیاز به اقدام سریع برای به سرانجام رساندن پرداخت‌ های آنی و فوریت مداخله فدرال ‌رزرو را تائید می ‌کند.

همانطور که گزارش شد، لیبرا از زمان رونمایی در ماه ژوئن به صورت گسترده‌ای توسط قانون ‌گذاران در سراسر دنیا پس زده شده است و منجر به این شد که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌ بوک در یک جلسه شش ساعته در کنگره در برابر قانون‌ گذاران شهادت دهد.

فرماندار لایل براینارد (Lael Brainard) که چوپرا در نامه خود به نام او اشاره کرده، اظهار داشته است که لیبرا به دلیل عدم شفافیت، می تواند خطراتی را برای دارایی‌ های کاربران به همراه داشته باشد.

براینارد همچنین با اشاره به “ابهام بالقوه پیرامون توانایی توسعه‌ دهندگان برای تامین نقدینگی و نظارت و همچنین امکان همکاری برون‌ مرزی” به خطرات مربوط به امنیت اطلاعات و حریم خصوصی تاکید کرد.

از سوی دیگر، جرومی پاول نیز با توجه به تعداد ۲٫۷ میلیارد کاربر فیس ‌بوک، تاکید کرده است که لیبرا باید استانداردهای نظارتی را در حد بسیار بالاتری از متوسط برآورده کند.