video thumb

چرا قیمت بیت کوین به زیر ۹٫۰۰۰ دلار افت کرد؟

قیمت بیت کوین با ۵ درصد کاهش به کمترین قیمت هفتگی خود یعنی ۸،۶۶۰ دلار رسید. این قیمت کمتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نیز می باشد که از هفته آخر اکتبر به عنوان سطح پشتیبانی عمل کرده است.

تقریبا تمام دارایی های دیجیتال دیگر نیز با کاهش قیمت مواجه شده اند اما در اتر و EOS شاهد مقداری مقاومت بوده ایم که باعث شد تا عملکرد آنها در هفته گذشته بهتر از بیت کوین باشد.

عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال. منبع: Coin360

چرا قیمت بیت کوین به کمتر از ۹۰۰۰ دلار رسید

نمودار روزانه BTC USD. منبع: TradingView

بیت کوین بالاتر از سطح حمایتی و مقاومتی هفتگی ۹٫۵۵۰ دلار معامله می‌ شد. این موضوع با میانگین متحرک ۱۰۰ روزه مصادف و باعث شد تلاش های آن برای عبور از این سطح قیمت نتیجه بخش نباشد.

فاصله بین میانگین متحرک ۱۰۰ روزه به عنوان سطح مقاومتی و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه به عنوان سطح پشتیبانی عمل کرده و منجر به شکست و کاهش آنی شده است. در نتیجه میانگین متحرک ۵۰ روزه و محدوده بالای قیمتی قبلی به عنوان قیمت حمایتی بالاتر از سطح اصلاحی فیبوناچی ۶۱٫۸ درصد عمل کرد و قیمت آن را از ۱۰ هزار دلار به ۷ هزار دلار رساند.

این یک محدوده تکنیکال است که مورد توجه خریداران و برخی از سودجویان می ‌باشد و اگر بیت کوین در آینده نزدیک به رشد قیمت خود ادامه دهد باید انتظار تلاش بیت کوین برای بازپس گیری سطح حمایتی ۹٫۰۰۰ دلار قبلی را داشته باشیم.

شرایط نزولی برای بیت کوین

شرایط نزولی برای بیت کوین بدین گونه است که این اولین کاهش قیمت آن پس از نرسیدن به رکورد قیمت جدید است. این شکست ها اغلب منجر به نوسانات سریع می‌شود و همانطور که مشاهده کرده ایم بیت کوین سطح حمایتی خود را شکست.

بیت کوین دارای الگوی بسیار خوبی بوده است که اکنون مشخصا این الگو شکسته شده است. به این شرایط، الگوی آدم و حوا می گویند. نوسان هدف اندازه گیری شده برای چنین الگویی، ۱۰۰ درصد “آدم” V شکل است که باعث می شود، قیمت بیت کوین به ۸٫۰۰۰ دلار برسد و به نقطه کنترل حجم معاملات بازگردد.

برگشت در این الگو نیز به معنای برگشت بین سطح اصلاحی ۶۱٫۸ و ۷۸٫۶ درصد است که محدوده علاقه به خرید بالقوه برای گاوهایی است که به دنبال جمع آوری کوین بیشتری هستند تا با افزایش قیمت، سود کسب کنند یا اینکه به دنبال کسب سود تکنیکال از افت قیمت می ‌باشند.

اگر قیمت بیت کوین بتواند از سطح حمایتی قبلی یعنی ۹٫۰۰۰ دلار عبور کند، این الگو نامعتبر خواهد شد.

نمودار ۴ ساعته BTC USD. منبع: TradingView

شرایط صعودی

شرایط صعودی برای بیت کوین این است که یک واکنش شدید منطقی توسط گاوهایی مشاهده شده است که باعث توقف کاهش قیمت شده است.

اگر گاوها بتوانند سطح حمایتی را ایجاد کنند، این احتمال وجود دارد که کاهش قیمت صرفا یک روند موقتی بوده است که به دلیل وضعیت های خرید استقراضی لوریج شده توسط معامله کنندگان بسیار مشتاق ایجاد شده باشد که ترس از دست دادن فرصت افزایش قیمت بیت کوین را داشته اند

نمودار ۴ ساعته BTC USD. منبع: TradingView

اگر این موضوع صرفا یک روند موقتی بوده باشد و اگر بیت کوین بتواند صعود قابل توجهی را انجام دهد یکی از نشانه های اولیه این است که گاوها می ‌توانند از حجم معاملات کم استفاده کنند و سطح حمایتی ۹٫۰۰۰ دلاری را پس بگیرند. این موضوع احتمال بازگشت به سطح مقاومتی هفتگی ۹٫۵۵۰ دلاری و حتی ۱۰٫۰۰۰ دلاری را بسیار زیاد می‌ کند.

این آخر هفته مهمی برای بیت کوین خواهد بود که به راحتی می تواند منجر به نوسانات بیشتر شود. بازگشت به کانال ۹٫۰۰۰ دلاری، یک هدف مشخص برای گاوها در این آخر هفته است. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که قیمت بیت کوین مدت زمان بیشتری در کانال ۸٫۰۰۰ دلار باقی بماند.