video thumb

تفاوت ریپل و بیت کوین

لیست عناوین این مطلب

ریپل و بیت کوین هر دو ارز دیجیتال هستند، اما کار کرد آنها متفاوت است. برای درک بهتر تفاوت ریپل و بیت کوین ابتدا به بیان مفهوم ریپل می پردازیم:

ریپل چیست

پروتکل ریپل، وسیله ای برای نقل و انتقال لحظه ای، مستقیم و تقریبا بدون کارمزد دارایی های دیجیتال و غیر دیجیتال بین دو بانک یا موسسه مالی در دو کشور مختلف است. در این شبکه هر نوع دارایی از جمله ارز های مختلف، طلا و یا حتی اشتراک آژانس های مسافرتی به طور مستقیم و تقریبا بدون کارمزد بین موسسات مالی جا به جا می شود. ریپل قادر است تمام نقل و انتقالات بانکی (نقدی و غیر نقدی) را توسط سرور های زیادی به صورت توزیع شده، اعتبار سنجی کرده و در سطح شبکه ی خود منتقل کند. ریپل می‌خواهد یک شبکه پرداخت و ارتباطی امن و غیرمتمرکز را برای موسسات مالی سراسر جهان فراهم کند. بنابراین می‌توان گفت که هدف ریپل کاملا در تضاد با بیت کوین است.

ریپل چیست
ریپل

تفاوت ریپل و بیت کوین

با وجود این که خرید بیت کوین و فروش بیت کوین در میان رمزارزها به عنوان یک پیشرو باقی مانده است، اما ریپل با رشد سازگاری و تنوع کاربردهایش حرکتی رو به جلو دارد. ریپل رتبه سوم در میان رمزارزها را داشته و پشت سر بیت کوین و اتریوم قرار دارد. حال به بیان تفاوت ریپل و بیت کوین می پردازیم:

۱- یکی از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است، در حالی که رپیل عقیده دارد که بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آن‌هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول می‌شود. ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند.

۲- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که بیت‌‌کوین یک ارز دیجیتالی است که به عنوان یک ابزار پرداختی برای کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، در حالی که ریپل یک توافق پرداختی، صرافی ارز و سیستم پرداخت است که برای استفاده بانک‌‌ها و شبکه‌‌های پرداخت درنظر‌‌گرفته‌‌ شده‌‌است. هدف اصلی، ارائه یک سیستم برای انتقال مستقیم دارایی‌ها است که تقریبا در لحظه و آنی انجام‌‌ می‌‌گیرد و جایگزین ارزان‌‌تر و شفاف‌‌تر و مطمئن‌‌تر برای سیستم‌‌های انتقال مورد استفاده توسط بانک‌های کنونی مانند سیستم پرداخت سوییفت است.

۳- از دیگر تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که بیت‌‌کوین مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است، درصورتی‌‌که ریپل از بلاکچین استفاده نمی‌‌کند اما از یک دفترکل (ledger) عمومی که با استفاده از شبکه‌ای از سرورهای اعتباردهی و توکن‌‌های رمزنگاری‌‌ شده به نام XRP توزیع شده ‌‌است، استفاده می‌‌کند.

۴- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که بیت کوین را می توان اصلی ترین ارز دیجیتال دانست. در حالی که ریپل ارز نسبتا جدیدی است. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ در پاسخ به بحران مالی ۲۰۰۸ به روی کار آمد و هدف از آن ساخت یک ارز بدون واسطه بود. این دقیقا به این منظور بود که پول صادر شده توسط دولت هارا کنار گذاشته و پول را مستقیم به دست مردم بسپارید. ریپل در سال ۲۰۱۲ با هدف بسیار متفاوتی از بیت کوین به روی کار آمد. این تقریبا مخالف مکانیزم بیت کوین بود. ریپل در درجه اول توسط موسسات مالی برای تسهیل در پرداخت ها میان ارزهای صادر شده توسط دولت با دولتی استفاده می شود. بطور معمول انتقال پول از یک کشور به کشوری دیگر معمولا کاری سخت و فشرده است اما ریپل امده است تا آن را بسرعت انجام دهد.

۵- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که در حال حاضر بیت کوین به عنوان پرداخت در بسیاری از موارد در خیلی از مکان ها پذیرفته شده است. گرچه بیشتر افرادی که بیت کوین به دست می آورند آن را به چشم سرمایه گذاری نگاه می کنند. درصورتیکه ریپل به هدف جایگزینی پول نقد طراحی نشده است. در عوض ریپل طراحی شده است تا معاملات بانکی را نسبت به دیگر ارزها ارزان تر و کارآمدتر انجام دهد. بسیاری از استفاده کنندگان ریپل موسسات و شرکت ها هستند، به طور متوسط استفاده کنندگان از آن افراد معمولی نیستند.

۶- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که بیت کوین برای به وجود آوردن یک سیستم بانکی به عنوان کاملا دموکراتیک توسعه داده شده است، اما ریپل به عنوان یک پیشنهاد تجاری و کسب و کار ها داده شده است. به دلیل اهداف متفاوت، ریپل و بیت کوین، دارای ساختارهای مختلفی هستند.

بیت کوین چیست
بیت کوین

۷- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که در بیت کوین هر کس که به اندازه کافی منابع داشته باشد می تواند آن رااستخراج کند. این کاملا با استفاده از تکنولوژی بلاکچین انجام می شود که پیچیده است و برای پاسخ گویی و شفافیت بدون کنترل کننده مرکزی می باشد. ریپل دارای ملکیت خصوصی است و دارای یک دفتر داخلی است البته آن کمتر باز است و بیشتر بصورت دموکراتیک است. این می تواند به ارتقاء سریعتر آن منجر شود زیرا کنترل قویتری دارد.

۸- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که تأیید معاملات بیت کوینی ممکن است نیازمند زمان و هزینه زیادی باشند، اما معاملات ریپل طی چند ثانیه و با هزینه ای اندک تأیید می شوند.

۹- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که مکانیزم آزادسازی کریپتوکوین برای بیت کوین و ریپل با یکدیگر فرق دارند. بیت کوین ها، زمانی تولید شده و به شبکه افزوده می شوند که به وسیله ماینرها یافته شوند، اما آزادسازی ریپل ها توسط یک قرارداد هوشمند کنترل می شود.

۱۰- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که شبکه بیت کوین متهم به مصرف بی رویه ی انرژی توسط سیستم استخراجش است، اما مصرف انرژی مکانیزم بدون استخراج سیستم ریپل بسیار اندک و قابل صرف نظر است.

۱۱- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که ریپل برای تأیید معاملات به جای استفاده از مفهوم استخراج بلاکچین، از مکانیزم اجماع غیرمتمرکز توسط سرورهای موجود در یک شبکه استفاده می کند. سرورها یا گره های موجود در شبکه یک نظرسنجی را برگزار کرده و با اجماع تصمیم بر تأیید و اعتبار یک معامله می گیرند. این روش اجازه می دهد که بدون وجود هیچ گونه قدرت مرکزی ای، معاملات به صورت آنی مورد تأیید قرار گیرند و همین امر موجب می شود تا ریپل غیرمتمرکز، سریع و قابل اطمینان باشد.

۱۲- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که بیت کوین توسط اشخاص و سازمان ها به عنوان یک ارز واقعی پذیرفته شده است، در صورتیکه سیستم پرداخت ریپل بیشتر توسط بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۳- یکی دیگر از تفاوت های ریپل و بیت کوین در این است که بیت کوین یک سیستم عمومی است که مالیکت آن را هیچ شخص یا دولتی به دست ندارد. در حالیکه ریپل اگرچه غیرمتمرکز است، اما مالکیتش در اختیار یک شرکت خصوصی به همین نام است.