video thumb

بازی نودها؛ چه کسی برنده تاج و تخت ارزهای دیجیتال خواهد بود؟

بهترین مسئله در مورد ما انسان ها این است که بارها و بارها به ایده های بزرگ و اشکال جدیدی از فناوری، دست می یابیم که پتانسیل تغییر دنیا برای بهتر شدن را دارند. البته گاهی اوقات نیز اشتباه می ‌کنیم و باعث نابود کردن خیلی چیزها یا از بین بردن کل یک کشور می ‌شویم، اما در این مقاله به این موضوعات نمی‌ پردازیم.

فناوری بلاک چین در سال ۲۰۰۸ و در پاسخ به بحران اقتصادی جهانی ناشی از بانک های مرکزی و دولت ایالات متحده آمریکا مطرح شد. این یک واقعیت است که قدرت مطلق قطعا باعث فساد می ‌شود. اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه، این عرصه همانند یک مسابقه است که کدام پروتکل بلاک چین بهترین پروتکل است و مطمئناً مدعیان نیز بسیار زیاد هستند.

با در نظر گرفتن این موضوع، چه کسی سطاوار نشستن بر روی “تخت پادشاهی ارزهای دیجیتال” را دارد؟ چیزی که دیجیتالی باشد از بین نمی ‌رود، حتی با آتش اژدها.

در این خصوص به مقایسه چند پروتکل بلاک‌ چین مهم می‌ پردازیم. در این مقایسه ها، زمان تراکنش، مقیاس پذیری و هدف را بررسی می ‌کنیم که سه نکته برتر برای تصاحب تاج و تخت پادشاهی می‌ باشد.

بیت کوین: برن ارزهای دیجیتال

کلاغ یک چشم را به یاد دارید؟ او پیر و به نظر فناناپذیر بود. بیت کوین نیز همینگونه است. خطر لو رفتن داستان: یک پیچش داستانی در این بخش وجود دارد، منتظر آن باشید.

مهم نیست که چه کسی تاج پادشاهی را کسب می ‌کند، مهم این است که یک چیز را نمی ‌توان از پروتکل بیت کوین گرفت. اگر خالق ناشناس بیت کوین نبود این مقاله نیز وجود نداشت. بنابراین فارغ از هر نکته دیگر، بیت کوین “بلاک چین اصلی” می‌ باشد و خواهد بود.

عملکرد بیت کوین چگونه است؟ پروتکل بیت کوین به عنوان پول همتا به همتا و متن باز در نظر گرفته می‌شود و اساسا هم بدین صورت است. بیت کوین هم چنان محبوب ترین ارز دیجیتال می‌ باشد. با این حال، این پلتفرم از نظر تعداد تراکنش ها در ثانیه (TPS) که فقط ۷ تراکنش در ثانیه است، عملکرد خوبی ندارد. علاوه بر این، با توجه به فرآیند استخراج بیت کوین که می تواند بسیار انرژی و منابع مصرف می‌ کند، زمان استخراج بلاک بسیار زیاد و تقریبا ۱۰ دقیقه است.

بنابراین بیت کوین همانند برن بسیار دانا و فناناپذیر اما معلول است و دارای مشکلات اساسی در زمینه مقیاس پذیری می باشد. این موضوع مانع تبدیل شدن بیت کوین به یک سیستم پولی رایج مانند ویزا می شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که چشم انداز بیت کوین به همان اندازه رویای کودکی برن استارک برای تبدیل شدن به شوالیه، دور از دسترس است. از آنجایی که سیستم های پولی با گذشت زمان پیشرفت کرده اند، ارزهای دیجیتال نیز شاهد این پیشرفت خواهند بود و بسیاری بر این باورند که بیت کوین یک طلای جدید خواهد بود.

اتریوم: آریا، هیچکس

به لطف ویتالیک بوترین نابغه، اتریوم در سال ۲۰۱۳ وارد عرصه ارزهای دیجیتال شد. با وجود اتریوم ما به درستی متوجه پتانسیل موجود در فناوری بلاک چین شدیم. پروتکل اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز یا DApps را فراهم می کند. اتریوم می تواند برای طیف وسیعی از اهداف از جمله برنامه های غیرمتمرکز مالی مانند MarkerDAO و توکنی کردن دارایی ها در مورد Polymath مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که به اتریوم فکر می‌ کنیم، آریا استارک به ذهنمان می‌آید. شخصی که به نظر یک فرد معمولی می ‌رسید اما در واقع سرشار از پتانسیل بود. او بی چهره بود و می‌ توانست به شکل هرکسی تبدیل شود. قابلیت همکاری و مشارکت اتریوم نیز مشابه همین موضوع می‌ باشد.

اتریوم می تواند به طور میانگین حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه پردازش کند. اما ، با وجود زمان استخراج سریعتر بلاک ها، مشکلات مقیاس پذیری در اتریوم نیز همچنان وجود دارد و منجر به فهرستی از تراکنش های در حال انتظار شده است.

از زمان زاه اندازی اتریوم، این ارز دیجیتال در جریان معروف کریپتوکیتی ها به حدود ۲۰٫۰۰۰ تا ۲۵٫۰۰۰ تراکنش در انتظار رسید و تقریبا باعث از کار افتادن کل شبکه اتریوم شد. همانطور که گفته می شوند بدون خطر کردن هیچ پاداشی به دست نمی آید. در حال حاضر تیم اتریوم در حال تلاش بر روی پیاده سازی گواه اثبات سهام و شاردینگ است تا این پروتکل را به سمت آینده هدایت کند. ما به خدای مرگ چه می‌گوییم؟ امروز نه.

ریپل: دنریس، شکننده زنجیرها

ریپل از سال ۲۰۱۲ شروع به فعالیت کرده است و یک شبکه پرداخت دیجیتال می ‌باشد. ریپل یک سیستم بسته است که برای تراکنش ارزهای فیات از جمله: دلار، ین و سایر ارزها استفاده می ‌شود. این پلتفرم از ارز دیجیتالی به نام XRP بهره می ‌برد.

ریپل همانند دنریس بسیار محبوب و زیبا است که زنجیر هزاران برده را شکست و آنها را نجات داد. ریپل دارای بلاک چین نیست و امور مالی توزیع شده را از میان زنجیرهای فناوری بلاک چین آزاد کرده است، اما نه به طور کامل. ریپل بیشتر شبیه سیستم مالی توزیع شده است و حتی برخی معتقدند که این سیستم به اندازه کافی غیرمتمرکز نیست. شاید حق با این مخالفان باشد، زیرا سازندگان سریال بازی تاج و تخت نیز گفته اند که فصل آخر این سریال بهترین فصل آن بوده است.

الگوریتم اجماع پروتکل ریپل با پیاده سازی مکانیزم اجماع توزیع شده منحصربه‌ فردی جایگزین استخراج می‌ شود که طی آن، نودها برای تعیین اعتبار و سخت تراکنش در یک نظرسنجی شرکت می ‌کنند.

همانند دنریس که دشمنان را محو زیبایی خود می ‌کرد و سپس آنها را شکست می ‌داد، پروتکل ریپل نیز این گونه عمل می کند. ریپل توانسته است سرعت و هزینه خود را مرتبا بهبود بخشد و بانک ها را تسلیم خود کند. پروتکل ریپل بسیار سریعتر از دو پروتکل قبلی است و می‌ تواند حداکثر ۱٫۵۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند و زمان تراکنش در آن حدود سه تا پنج ثانیه است.

در حال حاضر ریپل نت (RippleNet) یکی از مقیاس پذیرترین دارایی های دیجیتال است که در ژانویه سال ۲۰۱۹ از حدود ۲۰۰ مشتری جهانی فراتر رفته است.

استلار: جان اسنوی بلاک چین، ملاقات آتش و یخ

پروتکل استلار یک شبکه پرداخت دیجیتال متن باز است که عمدتاً بازارهای در حال توسعه را هدف قرار می دهد و می تواند برای انتقال، واریز پول و توزیع وام بانکی به افراد بدون حساب بانکی مورد استفاده قرار گیرد.

به نظر می‌رسد استلار کاری را انجام می دهد که ریپل نتوانسته انجام دهد. اگرچه پلتفرم استلار را به جان اسنو شباهت دادیم، اما بعید است که به بی فایدگی جان اسنو در انتهای سریال باشد. به هر حال درست مانند جان اسنو که از آتش و یخ به وجود آمده بود، استلار نیز ترکیبی از بلاک چین و ریپل است.

استلار از پروتکل اجماع استلار استفاده می ‌کند که از کیوروم و الگوریتم توافق متحد بیزانس (Federated Byzantine Agreement) بهره می‌ برد. در نتیجه، تراکنش ها در بلاک چین استلار بسیار سریعتر هستند. با این حال، ابهاماتی در مورد معیارهای تعداد تراکنش در ثانیه آن وجود دارد.

ظاهراً استلار ۱۰ تراکنش در ثانیه را پردازش می ‌کند؛ اما تعریف تراکنش در این بلاک چین با سایر بلاک چین ها یکسان نیست. هر تراکنش در استلار می تواند شامل صدها عملیات باشد و در اینجا، این عملیات ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. بدین ترتیب، این پروتکل به طور میانگین تا ۱۰۰۰ عملیات در ثانیه را پردازش می‌کند، هرچند حداکثر پتانسیل آن بسیار بیشتر است.

با گذشت زمان، شرکت های برجسته ای مانند IBM (در سال ۲۰۱۷) و Deloitte (در سال ۲۰۱۶) با تیم استلار همکاری کرده و از پروتکل آن استفاده می کنند.

کوردا (Corda): پرچمداران را فرا بخوانید

بر خلاف سایر مواردی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته است، کوردا یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری است که توسط R3 و در درجه اول برای صنعت مالی ایجاد شده است و اکنون در صنایع دیگری مانند مراقبت های بهداشتی وارد شده است. با این حال ، با توجه به زیربناهای ساختاری، بهتر است که کوردا را یک فناوری دفتر کل توزیع شده و نه یک بلاک چین واقعی بدانیم.

همانند پرچمداران که از دستورات رهبر خود پیروی می ‌کنند، شبکه کنسرسیوم کوردا نیز شامل تقریبا ۳۰۰ شرکت است که با یکدیگر همکاری می‌ کنند تا برنامه های غیرمتمرکز بر بستر کوردا برای صنعت مورد نظر خود توسعه دهند. از مهم ترین این شرکت ها می‌توان به گروه اقتصادی BMO، شرکت خدمات مالی و بانکداری دانسکه بانک (Danske Bank)، گروه بانکداری ایتالیایی اینتسا سان پائولو (Intesa Sanpaolo) و موسسه سرمایه گذاری ناتیکسیس (Natixis) اشاره کرد.

مکانیزم اجماع کوردا مقداری پیچیده است. هدف این مکانیزم، حفظ دفترکل توزیع شده برای اعضای خود است تا لایه رایجی از استانداردهای پشتیبانی شده توسط نظارت آزاد و شفاف بر تراکنش ها را امکان پذیر سازد. اعضا لزوما نیازی ندارند تا یکدیگر را بشناسند و از تمام تراکنش های شبکه باخبر باشند، زیرا این موضوع فقط مربوط به طرفین است که مستقیماً درگیر آن هستند.

اگرچه این پلت فرم می تواند ۱،۶۷۸ تراکنش در ثانیه را برای یک نود واحد در یک سیستم محلی پردازش کند، اما معیار مجموع تعداد تراکنش برای طرفین، ۶۰۰ تراکنش در ثانیه است.

حکم نهایی

بنابراین، چه کسی برنده تاج و تخت پادشاهی ارزهای دیجیتال است؟ همانطور که می دانید این موضوع آشکار نیست.

در حال حاضر، شاید بتوان گفت که استلار نفر دوم در این مبارزه است. از این گذشته، هنگامی که حرف از یک سیستم مالی رایج می‌ شود، بهترین گزینه استلار است. استلار هم چنان فرصت این را دارد تا همانند جان اسنو شایستگی های خود را ثابت کند. برای اثبات شایستگی ها به ویژگی های بسیار بیشتری نظیر تولد در خانواده مهم، خوش چهره بودن و تعداد دشمنانی که از بین برده است نیاز دارد.

در آخر تاج پادشاهی به اتریوم می ‌رسد. هیچ کسی که همانند آریا می‌ تواند به هرکسی که بخواهد تبدیل شود. هیچ پلتفرم دیگری به اندازه اتریوم متنوع نیست. اتریوم یک ارز و مهم تر از آن یک پلتفرم کاملاً انعطاف پذیر، غیرمتمرکز، منسجم و انعطاف پذیر است. بله اتریوم فاقد مقیاس پذیری است اما این مسأله قابل حل است. فقط به دلیل اینکه ویتالیک بوترین دائم در حال پرواز و شرکت و سخنرانی در کنفرانس های مختلف است به این معنا نیست که برای حل این مشکل کاری انجام نمی‌ دهد. در واقع، این کاری است که او همواره در حال انجام دادن آن است و اقدامات خوبی در این زمینه انجام می شود.

هرچند این نکته هم چنان باقی است که بازی هنوز پایان نیافته است. اما همانطور که زندگی تقلیدی از هنر است یا برعکس، سرسی می‌ گوید هنگامی که بازی تاج و تخت را شروع کردید، یا شما برنده می شوید یا می میرید. حریفانی مانند ترون و EOS اقدامات چشمگیری در بازار انجام داده اند و برتری اتریوم را هنگام بحث برنامه های غیرمتمرکز به چالش می کشند.

در آخر می‌توان نتیجه گیری کرد که باید منتظر ماند و دید که عملکرد پروتکل های قدیمی و جدید در گذر زمان چگونه است. هرچه بیشتر برای پذیرش انبوه و به دست آوردن تاج و تخت پادشاهی ارزهای دیجیتال تلاش ششود، احتمالات نیز در این بازی نودها بی پایان است.