video thumb

کاهش سختی استخراج بیت کوین با خروج ماینرها!

در تاریخ ۸ نوامبر، سختی استخراج بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت ، اما این مسئله چه تاثیری بر روی پیشرفت این صنعت دارد؟ در روز دوشنبه، سختی استخراج بیت کوین ۷ درصد کاهش یافت و این امر باعث شد که حل الگوریتم توسط ماینرها و استخراج بلاک، آسان تر شود. به نظر می رسد دلیل این اتفاق، با افت قیمت اخیر بیت کوین در ارتباط باشد. سختی استخراج در هر ۲۰۱۶ بلاک یا تقریبا هر دو هفته یکبار تنظیم می شود. سختی استخراج، براساس مدت زمانی که طول می کشد تا ماینرها ۲۰۱۶ بلاک قبلی را استخراج کنند، تنظیم می شود. اگر این مدت زمان بیش از دو هفته طول بکشد، سختی استخراج کاهش می ابد و برعکس.

بارش باران های چین، بیشتر بر روی مزارع استخراج بیت کوین صورت می گیرد

دووی وان (Dovey Wan)، بنیانگذار شرکت پرایمال ونچرز، اظهار داشته که احتمالا تغییر سختی استخراج، ناشی از پایان فصل بارش در چین بوده است. استان های جنوب غربی چین مانند سیچوان، دارای ارزان ترین تعرفه مصرف برق در این کشور هستند که گاهی اوقات قیمت آن به ۰٫۰۲ دلار در هر کیلووات بر ساعت کاهش می یابد. در طول فصل بارش، این مناطق از قدرت طبیعت مادر بهره می گیرند و از نیروگاه های برق آبی برای تولید مازاد انرژی استفاده می کنند. این امر باعث شده است که شرکت های استخراج گرسنه‌ی انرژی برق، به دنبال نرخ های ارزان قیمت باشند. اگرچه، با توجه به وضع نسبی خشکسالی، ماینرها مجبورند به مناطق دیگری نقل مکان کنند.

اما در نهایت، کاهش قیمت اخیر بیت کوین، بیشترین سهم را در تنظیم سختی استخراج داشته است. به طور معمول، ماینرها به دلیل سطح ناپایدار قیمت، کار را متوقف می کنند. در این صورت، کل انرژی وارد شده به شبکه بیت کوین، مثلا نرخ هش، کاهش می یابد. این امر توسط شبکه شناسایی می شود و درنتیجه، برای اینکه ماینرها دوباره تشویق به استخراج شوند، سختی استخراج تنظیم می شود. با وضعیت اخیر ناپایدار قیمت بیت کوین و افزایش مداوم در نرخ هش، جای تعجب ندارد که ماینرها دست از استخراج می کشند.

در مورد رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین چطور؟

اگر این وضعیت استخراج، به دنبال خشکسالی در چین باشد، پس وضعیت رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین نیز خوب نیست. خالق یا خالقین بیت کوین با نام ساتوشی ناکاموتو، این پروتکل را از طریق سیاست پولی خودمختار، معروف به هاوینگ بیت کوین، وارد آن کرده اند. بعد از هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک یا تقریبا هر چهار سال یکبار، پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود. این امر باعث می شود که گردش عرضه تحت کنترل باشد و هرگونه تهدید افزایش تورم را از بین ببرد.

در نتیجه، پاداش استخراج به نصف کاهش می یابد. ماه مه ۲۰۲۰، پاداش استخراج از ۱۲٫۵ به ۶٫۲۵ بیت کوین در هر بلاک خواهد رسید. با اینکه این اتفاق دوام شبکه را تضمین می کند، اما در نهایت ماینرهایی را که نمی توانند خودشان را با این شرایط سازگار کنند، از صحنه خارج می کند، مگر اینکه بیت کوین بتواند انتظارات قیمتی همه افراد را برآورده کند.

عرضه و تقاضا

انتظار می رود که رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین تأثیر عمیقی بر روی عرضه و تقاضا داشته باشد. همه چیز به عرضه و تقاضا بستگی دارد. این امر یکی از اصلی ترین دلایلی است که پیش بینی می شود قیمت بیت کوین، پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج افزایش می یابد. ساده است: کاهش عرضه حاصل از نصف شدن تولید، باعث افزایش تقاضا شده و نتیجه آن افزایش قیمت خواهد بود.

تعداد زیادی از مردم درباره این رویداد گمانه زنی کرده اند. یکی از تحلیلگران معروف به Plan B از الگویی که به الگوی انباشت به جریان معروف است برای توضیح این رویداد استفاده می کند.

مدل انباشت به جریان یا SF، در واقع معیاری برای تعیین کمبود دارایی ها بر اساس تولید سالانه و تورم است. هرچه SF بالاتر باشد، دارایی با ارزش تر تلقی می شود. به عنوان مثال، SF طلا ۵۸ و SF بیت کوین ۲۵ است. پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج،SF بیت کوین دو برابر خواهد شد و قیمت این ارز دیجیتال تقریبا به SF طلا نزدیک شده و به ۵۰ می رسد.

با این وجود، اگر بدترین اتفاق هم بیفتد و بیت کوین نتواند افزایش قیمت داشته باشد، بازهم همه چیز را از دست نداده اید. در صورت خروج ماینرها از فرآیند استخراج، احتمالا برای مدت زمان کوتاهی شاهد کاهش نرخ هش خواهیم بود. هنگامی که الگوریتم سختی استخراج این اتفاق را کشف کند، سختی کاهش خواهد یافت و دوباره ماینرها را تشویق می کند تا فرآیند استخراج را شروع کنند.

بنابراین، به نظر می رسد صرف نظر از آنچه که چه اتفاقی رخ می دهد، پروتکل بیت کوین بازهم پیروز میدان خواهد شد.