video thumb

نگاهی به ۷ تصور غلط در مورد بیت کوین!

بزرگ ترین تصور غلط در مورد بیت کوین چیست؟ به نظر می رسد که این یک سوال کلی و گسترده است، زیرا متخصصان این صنعت به موارد مختلفی اشاره می کنند. با این حال، چیزی که برای برخی مسلم است، این است که سوء برداشت های زیادی وجود دارد.

سایت Cryptonews.com در کنفرانسBaltic Honeybadger که در شهر ریگای لتونی برگزار شد، با بسیاری کارشناسان در زمینه‌ی بلاک چین و ارزهای دیجیتال صحبت کرد و آها نیز به ۷ تصورات غلطی که در مورد بیت کوین وجود دارد، اشاره کردند. که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

۷ تصور غلط در مورد بیت کوین

۱٫ چرا بیت کوین؟

از جمله اولین سؤالاتی که باید پرسیده شده و پاسخ داده شود، نه تنها این سوال است که “بیت کوین چیست”، بلکه باید این سوال نیز باشد که “چرا بیت کوین”. سوالی که سامسون موو (Samson Mow)، مدیر ارشد استراتژی در شرکت بلاک چین آمریکایی بلاک استریم به آن پاسخ داد. وی عنوان کرد: در حالی که به نظر می رسد که مردم بیشتر چیستی بیت کوین را مورد بررسی قرار می دهند و چرایی آن را درک نمی کنند. چرایی، پاسخ به سوالاتی مثل این است که در وهله اول چرا بیت کوین وجود دارد. به نظر می رسد او نسبت به این امر بسیار خوش بین است و می گوید که ما سعی می کنیم تا روابط نزدیک تری با مردم داشته باشیم که به درک بهتر دلیل بیت کوین کمک کنیم.

موو عنوان کرد که تغییر در نحوه نگرش مردم به پول وجود دارد. اگر دیدگاهی که مردم در مورد آن صحبت می کنند بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که آنها بین ارز فیات و پول تفاوت قائل هستند. ده سال پیش همه مردم فقط از کلمه “پول” استفاده می کردند. اما امروزه برخی از کلمه “پول فیات” استفاده می کنند که موو این را یک پیشرفت می داند و از آن به عنوان یک نشانه یاد می کند که مردم هوشمندتر شده اند و این که جهان همان چیزی که فکر می کردند، نیست. آنها معتقدند که پول، پول است و فیات یک نوع پول درجه پایین تر.

۲٫ بیت کوین خصوصی است

جیمسون لوپ (Jameson Lopp)، کارشناس و مدیر ارشد فناوری رمزنگاری کاسا، عنوان کرد که اغب گفته می شود این ارز عمدتا توسط مجرمان استفاده می شود، اما همچنین باید گفت که عمدتا ناشناس است. وی گفت: من فکر می کنم درک این موضوع که چقدر بیت کوین واقعا امن است و استفاده از آن دارای حریم خصوصی مناسب است، برای بسیاری افراد هنوز دشوار است. وی معتقد است که افراد زیادی وجود دارند که به زیر ساخت های مالی خوبی دسترسی دارند، اما واقعا انگیزه زیادی برای آموزش و درک بیشتر ندارند.

۳٫ بیت کوین یک فناوری است نه پول

در واقع نظرات زیادی در مورد این که بیت کوین چیست و چگونه کار می کند وجود دارد. اما جیمی سونگ (Jimmy Song)، توسعه دهنده بیت کوین کر و کارآفرین، به این مسئله اشاره کرد که بزرگ ترین تصور غلط در مورد بیت کوین است که برخی تصور می کنند که این ارز دیجیتال“یک فناوری است و نه پول”. وی ادامه داد: مردم فکر می ‌کنند ساخت فناوری بهتر یعنی بیت کوین بهتر، در حالی که موضوع دقیقاً اینگونه نیست. سونگ گفت: تفاوت زیادی بین پول و فناوری وجود دارد. مسلما نمی خواهید تغییرات مداومی که در فناوری و تکنولوژی صورت می گیرد، در پول ها انجام شود.

۴- بیت کوین یک مکانیسم پرداخت است

در حالی که ممکن است دیگران با این نظر موافق نباشند، یکی از کارشناسان می گوید بیت کوین یک روش پرداخت ابتدایی نیست. دن هلد (Dan Held)، مدیر توسعه تجارت در کراکن، بزرگ ترین سوء برداشت و تصور غلط در مورد بیت کوین را این می داند که یک روش برای پرداخت های ارزان و جزئی مثل خرید قهوه است و برای مختل کردن پلتفرم پرداخت ویزا به وجود آمده است. وی توضیح داد که ممکن است در آینده وقتی قیمت تثبیت شود و افراد زیادی از بیت کوین استفاده کنند، تراکنش هایی با مبالغ پایین تا متوسط بوسیله آن انجام شود.

دن هلد معتقد است که این سوء برداشت نه تنها منجر به تغییر نگرش به بیت کوین شده، بلکه باعث تخریب بیت کوین شده است و حتی جنگ های مدنی را سبب شده است وحتی باعث شده برخی مطبوعات عنوان کنند که بیت کوین مرده است و دیگر کار نمی کند، زیرا مردم با بیت کوین قهوه نمی خرند. این در حالی است که وقتی به طلا نیز نگاه می کنیم، متوجه می شویم که با وجود ارزش ۷ تریلیون دلاری طلا نیز کسی از آن برای پرداخت هزینه های خود استفاده نمی کند.

از سوی دیگر، پریور ریچارد (Pierre Rochard)، بنیان گذار بیت کوین ادویزور که شرکتی متخصص در زمینه مهندسی نرم افزار و اقتصاد بیت کوین است، به نکته ای اشاره کرد که با نظر سایرین کاملا متفاوت است. وی عنوان می کند که بیت کوین در درجه اول یک فناوری برای پس انداز است و در درجه دوم یک فناوری پرداخت. در حالی که افراد سعی دارند حداقل مقدار بیت کوین خود را خرج کنند، در حالی که پول های فیات و مربوط به دولت ها را خرج می کنند. وی در توضیح گفت: مردم پول فیات را به عنوان دارایی قابل ذخیره نمی دانند و می خواهند سریعا از شر آن خلاص شوند،

در حالی که در مورد به اصطلاح “فناوری پرداخت” اینگونه تصور نمی کنند. در واقع شما نمی خواهید یورو یا دلار را به دلیل تورم نگه دارید، چرا که آنها به تدریج ارزش خود را از دست می دهند، به ویژه در یک دوره‌ی زمانی طولانی مدت. بنابراین مردم از آنها برای کسب محصولات قابل پس انداز مثل خرید سهام یا اوراق قرضه یا خرید سایر چیزها استفاده می کنند. باید عنوان کرد که دولت ها در این امر مشارکت دارند، زیرا آنها عمدا تورم را برای پول ایجاد می کنند تا مردم از پس انداز آن خودداری کنند و آنها را به این ترتیب به سرمایه گذاری و مصرف گرایی تشویق می کنند.

روچارد عنوان کرد که بیت کوین برعکس عمل می کند، زیرا تلاش می کند شما را برای نگه داشتن بیت کوین برای طولانی مدت تحریک کند و کاری می کند که نسبت به سرمایه گذاری یا تصمیم گیری در مورد مصرف این ارز دیجیتال، بسیار ترسو باشید.

۵- بیت کوین انرژی زیادی استفاده می کند

الکس پتروف (Alex Petrov)، مدیر ارشد اطلاعات در گروه فناوری بلاک چین بیتفوری (Bitfury)، استفاده زیاد از انرژی را بزرگ ترین تصور غلطی عنوان کرد که در مورد بیت کوین وجود دارد. وی گفت: مردم فکر می کنند که بیت کوین انرژی زیادی مصرف می کند. اما این مسئله صحیح نیست، چرا که بیت کوین یک سیستم بهینه است. از آنجا که این سیستم نیازی به دفاتر، واسطه ها و غیره ندارد، پس یک سیستم کارآمد است. سیستم امن تری که با همان کارایی، همان مشکلات را حل می کند و از منابع و انرژی الکتریکی کمتری استفاده می کند.

۶٫ می توان بیت کوین را با فناوری های قدیمی مقایسه کرد

عقیده و تصور غلط دیگری که وجود دارد، این است که می توان بیت کوین را با فناوری های قدیمی مقایسه کرد. اما آنها در سطوحی کاملا متفاوت هستند. پتروف معتقد است که مردم سعی در ارزیابی و مقایسه بیت کوین با موقعیت و تجارب خود از فناوری های قبلی دارند. اما این فناوری ها حتی به هم نزدیک نیستند. بیت کوین کاملا متفاوت است.

۷٫ تصویری که رسانه ها از بیت کوین ارائه می دهند، قابل اعتماد است

بسیاری از مردم به دلیل عدم دسترسی کافی به منابع تصور می کنند، آنچه رسانه ها به آنها می گویند کاملا درست است. پتروف ضمن اشاره به استدلال خود مبنی بر این که سیستم مالی فعلی انرژی بیشتری نسبت به بیت کوین مصرف می کند، گفت: صحبت از مصرف انرژی زیاد بیت کوین بسیار رایج شده، به خصوص در رسانه های اصلی که سعی می کنند تصویر نادرستی را از بیت کوین ارائه دهند. پتروف ادعا می کند: افرادی که پیشینه فنی این فناوری را درک نمی کنند، و با ابزاری کار می کنند که این فناوری را لمس نمی کند، نمی توانند پیش بینی های درستی نسبت به آن داشته باشند. شما باید سعی کنید که از این فناوری استفاده کنید تا بتوانید آن را بهتر درک کنید و نسبت به آن نتیجه گیری بهتری داشته باشید.

در همین حال، ویتالیک بوتین، بنیان گذار اتریوم نیز اخیراً نظر خود را در مورد اینکه بزرگترین تصور غلط در مورد بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال چیست، عنوان کرده است. وی در این باره عنوان می کند: در مورد بیت کوین، مثل این است که درگیر این باشیم، تورم ۲ درصدی باعث تخریب اقتصاد می شود، در حالی که گام بزرگ بعدی دنیایی است که در آن بشر به تمدنی دست یافته که می تواند به ستاره ها سفر کند و از شر ارزهای فیات خلاص شده و آنها را با ۲۱ میلیون بیت کوین جایگزین کند.. به نظر من این دنیا دیوانه کننده است.