video thumb

جنگ چین و آمریکا برای تسلط بر بلاک چین !

هنگامی که شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در ماه گذشته حمایت جدی خود را از فناوری بلاک چین اعلام کرد، کارشناسان عنوان کردند که چین به زودی در زمینه تسلط بر نوآوری های بلاک چین از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. تحقیقات ثبت اختراعات ما در مرکز عالی بلاک چین در دانشگاه آرکانزاس نشان می دهد که چین در حال حاضر در زمینه حق ثبت اختراعات مربوط به بلاک چین در برابر ایالات متحده برنده میدان است.

در این گزارش آمده است: ما حق ثبت مربوط به بلاک چین را که از ژانویه ۲۰۱۴ تا اکتبر ۲۰۱۹ توسط دفتر ثبت اختراع چین، اداره ملی مالکیت معنوی یا CNIPA و دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده یا USPTO صادر شده است را بررسی کردیم. در طی این مدت، ۲،۲۱۸ مجوز توسط CNIPA و ۲۲۷ مجوز توسط USPTO صادر شده است.

تعداد حق اختراع مرتبط با بلاک چین ثبت شده در چین و ایالات متحده

تفاوت تعداد بین اختراعات ثبت شده در ایالات متحده و چین کمی گمراه کننده است، زیرا CNIPA نزدیک به ۴۰ اختراع مربوط به بلاک چین را به شرکت های جهانی مستقر در آمریکا مانند گلدمن ساکس، IBM، اینتل، جی پی مورگان، مستر کارت، مایکروسافت و ویزا اعطا کرده است. در مقابل، USPTO به هیچ سازمان حقوقی مستقر در چین، اختراعات مربوط به بلاک چین را اعطا نکرده است. به طور واضح تر باید عنوان کرد که مطالعه ای که توسط بانک مرکزی فدرال رزرو سن لوئیس منتشر شد، نشان داد که تنها ۴٫۱۷ درصد از ۱٫۲ میلیون درخواست ثبت اختراع چین در سال ۲۰۱۶ در خارج از کشور ثبت شده اند، در حالی که ۴۳ درصد از ۵۲۱،۸۰۲ برنامه ثبت اختراع ایالات متحده در خارج از کشور ثبت شده است. شاید سازمان های ایالات متحده بیش از آنچه سازمان های چینی از محافظت از آی پی خود در خارج از کشور نگران هستند، نگران باشند یا شاید این روند بیانگر عدم اعتماد به حق ثبت اختراعات برنامه های چینی ساخته شده در خارج از کشور باشد، زیرا تنها مجوز ۶٫۳۱ درصد از کل برنامه های ثبت شده در خارج از کشور که توسط شرکت های چینی ثبت شده اند، اعطا می شود.

علاوه بر این، اداره ثبت اختراعات چین روند ثبت اختراع را با سرعت بیشتری نسبت به ایالات متحده انجام می دهد و فقط شش ماه از زمان ثبت اختراع تا پذیرش آن طول می کشد، این در صورتی است که آمریکا انجام چنین فرآیندی ۲۰ ماه طول خواهد کشید. توضیحات متعددی در رابطه با این موضوع وجود دارد: ممکن است چین منابع بیشتری را برای پردازش ثبت اختراع اختصاص دهد. یا روند ثبت اختراع چین ممکن است آنقدر سختگیرانه نباشد که در ایالات متحده است. مریدیت لوری (Meredith Lowry)، یکی از وکلایی که در این زمینه فعالیت می کند در مصاحبه ای در این باره عنوان کرد:

فرآیند ثبت حق اختراع برنامه های بلاک چین در ایالات متحده با موانع بسیاری روبرو هستند که نشان می دهد ثبت اختراع موضوعی قابل بررسی بوده و چیزی بیش از استفاده از یک الگوریتم است.

ما همچنین به بررسی داده ها پرداختیم تا برنامه های برتری که مرتبط با بلاک چین هستند و صاحبان آنها را در هر کشور تعیین کنیم.

IP محافظت می شود

CNIPA و USPTO متقاضیان ثبت اختراع را ملزم به استفاده از طبقه بندی حق ثبت بین المللی برای طبقه بندی پرونده های ثبت اختراع خود می کنند. هر حق ثبت اختراع معمولاً شامل چندین کد IPC است. در هر دو کشور، سه کد IPC که اغلب برای اختراعات ثبت شده مربوط به بلاک چین اختصاص می یابد، G06 ، H04 و G07 بودند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

طبقه بندی حق اختراعات ثبت شده در چین و ایلات متحده دز بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

G06 (محاسبه ؛ برآورد کردن ؛ شمارش) – نوآوری های مرتبط با محاسبات ریاضیات، پردازش داده های تصویری و تولید داده را در بر می گیرد.

H04 (تکنیک ارتباطات الکتریکی) – طیف گسترده ای از ارتباطات الکترونیکی از جمله انتقا ، پخش و ارتباطات مخفی را از طریق شبکه های بی سیم یا با سیم پوشش می دهد.

G07 (دستگاه های بررسی) – نوآوری های مرتبط با ثبت دریافت وجه نقد یا توکن ها، کنترل کوین ها یا چیزهای بهادار، اندازه گیری عوارض و کرایه ها، تولید عدد تصادفی برای بخت آزمایی، سیستم رای گیری و موارد دیگر را در بر می گیرد.

صاحبان حق ثبت اختراع برتر در CNIPA و USPTO

ما صاحبان حق ثبت اختراع فن آوری های مرتبط با بلاک چین توسط CNIPA و USPTO را استخراج کردیم. در جدول زیر، ما فقط روی سه مورد برتر در هر کشور تمرکز می کنیم. شرکت گروه ارتباطات شبکه متحد چین یا China Unicom؛ علی بابا؛ و NChain Holdings صاحبان حق ثبت اختراع برتر توسط CNIPA هستند، در حالی که IBM ، Accenture و Mastercard صاحبان حق ثبت اختراع بتر هستند توسط USPTO می باشند و همچنین حق ثبت اختراع توسط CNIPA را نیز دارند در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

سه صاحب حق ثبت اختراع برتر در چین و ایالات متحده

China Unicom – ارائه دهنده ارتباطات از راه دور در چین که یک شرکت دولتی است. بیشترین میزان اختراعات ثبت شده توسط CNIPA را با ۵۴ مورد در اختیار دارد. یکی از حق ثبت اختراعات آن روشی را برای ردیابی کیفیت مواد غذایی بر روی بلاک چین تعریف می کند. (شماره ثبت اختراع ۱۰۸۵۳۷۵۵۸A)

Alibaba – توسط جک ما در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و اکنون بزرگ ترین خرده فروش آنلاین جهان است. این شرکت، دومین رتبه را در میزان اختراعات ثبت شده توسط CNIPA را با ۵۱ مورد در اختیار دارد. به عنوان مثال، علی بابا دارای حق ثبت اختراع برای یک روش تجزیه و تحلیل اصالت موسیقی و دستگاه مبتنی بر بلاک چین است. (شماره ثبت اختراع ۱۰۸۵۹۵۷۰۹A)

Nchain Holdings – سومین رتبه را در میزان اختراعات ثبت شده توسط CNIPA را با ۳۷ مورد در اختیار دارد. Nchain شرکتی مستقر در انگلستان است که به دنبال ایجاد ارزهای دیجیتال در جهان است. یک از اختراعات این شرکت، سیستم عاملی را برای دستگاه های IoT که توسط یک بلاک چین کنترل می شود، توصیف می کند. هر دستگاه IoT دارای یک آدرس IP و یک جفت کلید عمومی و خصوصی رمزنگاری است. نرم افزار دستگاه را از طریق دستورالعمل هایی که نیاز به دسترسی به کلید خصوصی دارند، کنترل می کند. (شماره ثبت اختراع ۱۰۹۰۸۹۴۲۷A)

IBM – یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی آمریکایی است. این شرکت بیشترین میزان حق ثبت اختراع توسط USPTO را دارد. از میان ۳۴ اختراع ثبت شده توسط ین شرکت، یکی از آنها راهی برای حفظ و تأیید وضعیت حساب ها در بازی های چند نفره (شماره ثبت اختراع ۱۰۳۴۸۴۸۷) ارائه می دهد.

Accenture – یک شرکت خدمات جهانی حرفه ای که مقر آن در دابلین ایرلند است. این شرکت دارای ۲۳ اختراع ثبت شده از USPTO است. به عنوان مثال، یکی از اختراعات این شرکت یک نود با قابلیت همکاری است که بلاک چین های مختلف را با استفاده از اثبات دانش صفر به یکدیگر وصل می کند.

مسترکارت – یک شرکت خدمات مالی جهانی است که مقر آن در شهر نیویورک می باشد. این شرکت دارای ۹ حق ثبت اختراع توسط USPTO است که یکی از آنها روش های تأیید سنجی پارکینگ هوشمند با استفاده از بلاک چین می باشد. (شماره ثبت اختراع ۱۰۱۹۸۹۴۹)

در ماه نوامبر، چین اعلام کرد که ممکن است قوانین IP خود را تقویت کند. میزان حمایت از حق ثبت اختراع مربوط به بلاک چین در این کشور در حال رشد است ، به طوری که تعداد بسیار زیادی از اختراعات ثبت شده که مربوط به بلاک چین می باشند در چین بالاتر از ایالات متحده است، اما با کمک شرکت های آمریکایی که اختراعات خود را در چندین کشور مختلف ثبت می کنند،IP آنها در سطح جهان افزایش می یابد. بنابراین، در حالی که به نظر می رسد چین در تصویب حق ثبت اختراعات در سطح کشور نسبت به ایالات متحده برتری داشته باشد، اما چندین شرکت برتر جهانی در هر دو کشور فعالیت می کنند و از این رو از مالکیت معنوی آنها محافظت می کنند.

نکته پایانی

حق ثبت اختراعات مربوط به بلاک چین