video thumb

آینده پیش‌روی بیت کوین ، پایان یا آغازی شکوهمند است؟

به بهانه یازده سالگی ارز دیجیتالی بیت کوین

برخی از فناوری ها مانند لینوکس وجود دارد که مردم هر روز از آنها استفاده می کنند و به نوعی زندگیشان با این فناوری ها گره خورده است. اما امروز بسیاری از کاربران از خود می پرسند: چه زمانی بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال نیز به این جایگاه خواهند رسید؟ برای روشن تر شدن مطلب بیایید کمی درباره فیس بوک حرف بزنیم. فیس بوک یک شبکه اجتماعی با چند میلیون نفر کاربر است که حدود ۱۴ سال از عمر آن می گذرد. فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرک و چند نفر از دوستانش و در دانشگاه هاروارد وارد دنیای فناوری شد.

توییتر نیز به عنوان یک شبکه اجتماعی دیگر که توسط آن کاربرانش قادر خواهند بود تا ۲۸۰ حرف، پیامی را به صورت نوشته و متن به زبان های مختلف دنیا منتشر کنند، به وجود آمد. توییتر که وارد ۱۳ سال تولد خود شده است، توانسته کاربران زیادی را از کشورهای مختلف دنیا جذب خود نماید. همچنین لینوکس نیز به سن جوانی خود یعنی ۲۸ سالگی رسیده است، از سخت افزارهای متنوعی می تواند پشتیبانی نماید. از جمله این سخت افزارها می توان به تبلت، کامپیوترهای شخصی، بزرگ و ابر کامپیوترها و حتی بازی های کامپیوتری رومیزی اشاره کرد. شاید باور نکنید اما اینترنت (TCP/IP) و مجموعه پروتکل آن در حدود ۴۳ سال دارد.

می توان گفت بر خلاف نسل های قبل، جوانان و نوجوانان امروزی به فناوری بیشتر از گذشتگان عادت کرده و زندگی و پیشرفت آنها به آن وابسته شده است. و آنها این امکان را دارند که شاهد تولد ارزهای دیجیتال و شکوفایی آنها باشند. به خصوص اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین؛ که می توان گفت نقطه عطفی در تاریخ و فرصتی برای تغییر سیستم مالی جهان به حساب می آید. همچنین ابزاری برای ارتباط و انجام معاملات با مردم جهان و پایه گذار آن شده است. هر چند شاید به نظر بیاید که بیت کوین شکست هایی هم خورده است.

شاید باورکردنش کمی مشکل باشد اما می توان گفت یکی از حقایق زندگی امروز این است که ۹۸ درصد از سرورهایی که در کره زمین وجود دارد، دارای سیستم عامل لینوکس می باشد. تا جایی که گفته می شود پس از اینکه دات کام ایجاد شد رشد بسیار بسیار سریعی داشته است. ۳۳۰ میلیون نفر در حال استفاده از توییتر و یک میلیارد نفر در ماه کاربر فیس بوک هستند. این دو فناوری رشد چشمگیر و بسیار سریعی داشته اند. اینترنت نیز در همه خانه ها و موبایل های شخصی نفوذ کرده است و گفته شده ۲۰ سال برای رسیدن به چنین جایگاهی زمان مورد نیاز بوده است. اما جایگاه بیت کوین در این میان کجاست؟

شاید نتوان تخمین درستی از شبکه بیت کوین داشت زیرا به گونه ای طراحی شده که ضمن غیر متمرکز بودن ناشناس باقی بماند. اما آمارها نشان می دهد حدود ۱۱.۲ میلیون آدرس برای ارز بیت کوین وجود دارد. که هر کدام به طور متوسط و تقریبی دارای موجودی ۰.۰۰۱ بیت کوین می باشد. این عددها ارقام کوچکی نیستند و می توان گفت بیش از جمعیتی است که در نیویورک و اطراف آن ساکن است. ویژگی خاص بیت کوین این است که یک کاربر فقط می تواند چندین آدرس را کنترل کند. همچنین یک نظر سنجی نیز در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که ۹ درصد از جمعیت آمریکا یعنی ۲۷ میلیون نفر، هستند که دارای بیت کوین می باشند.

اینکه بیت کوین در مدت یازده سال فقط توانست ۱۱ میلیون نفر را جذب نماید، کافی نیست و می توان گفت این رقم قابل قبولی نمی باشد. هر چند اگر بیت کوین توانسته بود یک استار تاپ و یک اپلیکیشن باشد،این رقم ۱۱ میلیون کاربر عالی بود و می توانست درآمد زایی شگفت انگیزی داشته باشد. اما مساله این است که برای اینکه یک سرمایه گذاری بی نظیر داشته باشد، ۱۱ میلیون کاربر نمی تواند کافی باشد. با این وضعیت باید ببینیم بیت کوین در آینده به چه جایگاهی دست خواهد یافت و واقعا خواهد توانست آن پذیرش واقعی و زیاد و گسترده را به دست بیاورد؟ هر چند می توان گفت پاسخ دادن به این سوال راحت نیست چون محرک هایی که در زمینه ارزهای مجازی فعالیت می کنند، آنقدر قوی نیستند که بتوانند سیل عظیمی را راه بیندازند.

بیت کوین سرمایه گذاری های زیادی را به دست آورده در حالی که توییتر و یا فیس بوک و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی با سرمایه کمتر توانستند به محبوبیت بیشتر و بزرگ تری دست پیدا نمایند. حتی خود لینوکس که به چنان جایگاهی رسیده که توسعه دهندگان برای ارتقای آن حاضر شده اند به صورت رایگان مشارکت نمایند. و یا می توان به شبکه غول پیکر اینترنت اشاره کرد که همه می توانند به آسانی و با هزینه ناچیز وارد آن شده و از خدماتش بهره مند شوند.

اما متاسفانه بیت کوین نمی تواند تعداد زیادی از این گونه خصوصیت ها را نمایش دهد و باید خاطر نشان کرد این سیستم منزوی است، البته این امر درباره سایر ارزهای دیجیتال هم صدق می کند. افراد از سراسر جهان نتوانسته اند به راحتی به این سیستم بپیوندند. مثلا یکی از اشکالات سیستم ارز دیجیتالی بیت کوین این است که نمی تواند شبکه به حرکت خود ادامه دهد، زیرا با فراز و نشیب های بسیار زیادی مواجه می شود. مثلا افراد کمی متعهد شده اند که به ماندگاری آن کمک کنند و بسیاری در این عرصه تنها به دنبال جلب توجه هستند. این مسائل برای بیت کوین عاقبت خوبی را رقم نخواهد زد.

از آن جایی که استار تاپ هایی برای مقایسه وجود دارد به وضوح می توان حدس زد که اگر بیت کوین به همین شیوه راهش را ادامه دهد، شاید در کمتر از ده سال دیگر به نابودی کشیده شود. زیرا موفقیت هایی که توییتر  و یا لینوکس و حتی فیس بوک به دست آورده اند، را از روز تولد بیت کوین تا امروز نمی توان مشاهده کرد. بیت کوین آن تأثیر گذاری را که این شبکه های اجتماعی اجتماعی دارند را نتوانسته داشته باشد. اگر این مقایسه منصفانه به نظر نیاید، چون بیت کوین یک وسیله مالی در دنیای اقتصاد است، در پاسخ باید گفت بیت کوین نیز یک استارتاپ است و خیلی کند در حال حرکت است، اما واقعیت این است که بیت کوین که یک ایده عالی است نیاز به زمان بیشتری برای شکوفایی در نوع خود نیاز دارد.

با اینکه بعد از به وجود آمدن بیت کوین مشکلاتی مانند سرقت از صرافی ها، اغراق، پولشویی، خرید و فروش مواد مخدر مشاهده شده است، اما نمی توان تاثیرات این ارز دیجیتال را بر بانکداری الکترونیکی و یا حفظ حریم خصوصی و حتی بازرگانی و اقتصاد نادیده گرفت. بیت کوین اول راه است و برخلاف استار تاپی مانند فیس بوک هنوز به اهداف خود نرسیده است. قطع روزی خواهد رسید که بیت کوین تاثیراتی مهم، جدی و عمیق بر زندگی انسان بر روی کره زمین خواهد داشت و می تواند پولی مورد قبول و مورد استفاده در بین مردم قرار گیرد. اما اینکه واقعا چه زمانی این شکوفایی حاصل خواهد شد هنوز مشخص نیست.