video thumb

ارائه طرحی برای غیرمتمرکزسازی استخراج بیت کوین !

لیست عناوین این مطلب

برینز (Braiins) شرکت مسئول یکی از بزرگ ترین استخرهای استخراج بیت کوین اخیرا مشخصات فنی کدی را منتشر کرده است که می تواند نوید دهنده استخراج غیرمتمرکز باشد. این کد که به اسم نسخه دوم استراتوم (Stratum V2) شناخته می‌شود، می ‌تواند نحوه عملکردهای استخراج بیت کوین را به طور چشمگیری تغییر دهد و امنیت و کارایی را به استخرهای استخراج و نهادهایی که ماینرهای سراسر جهان را ساماندهی می‌کند، بیفزاید.

اگرچه هدف این کد، بهبود و ارتقای استخرهای استخراج بیت کوین به روش های مختلف است، اما مزیت اصلی آن از مؤلفه ای ناشی می شود که یکی از مهمترین مشکلات بیت کوین را کاهش می دهد و آن متمرکزسازی استخر استخراج است.

جیمی سانگ (Jimmy Song)، توسعه دهنده و دبیر بیت کوین در این بره عنوان کرد: اگر این پروتکل هر آنچه را که وعده داده است انجام دهد، متمرکزسازی استخراج به طور کامل از بین خواهد رفت.

در این بین، مت کورالو (Matt Corallo)، توسعه دهنده بیت کوین در شرکت اسکوئر (Square) که یکی از طراحان این پروتکل نیز می‌ باشد، در رویداد پرسش و پاسخ اخیر در سایت ردیت نوشت:

این کد برای حذف متمرکزسازی استخراج، گام مهمی است. در عوض متمرکز شدن بر متمرکزسازی استخرها، می ‌توانیم بر متمرکزسازی ماینرها و صاحبان مزارع استخراج تمرکز کنیم.

سال گذشته کورالو بترهش (Corallo BetterHash)، طرحی برای مقابله با مشکل متمرکزسازی در استخرهای استخراج بود ارائه داد. اکنون برینز و کورالو برای ایجاد پروتکلی که مشکلات فعلی استخرهای استخراج را برطرف می‌ کند، در تلاش هستند.

گلوله نقره ای؟

استخراج از دیرباز برای ماینرهای انفرادی یک مشکل به حساب می‌آمده است. در روزهای اولیه بیت کوین، ماینرهای سراسر جهان به تدریج به استخرهای استخراج متصل شدند تا درآمد باثبات تری کسب کنند. تمام ماینرها با همکاری یکدیگر کار می‌ کردند و هنگامی که یکی از اعضای استخر با خوش شانسی مواجه می شد، تمام استخر بهره مند می شد.

با گذشت زمان، استخرهای استخراج بزرگتر به عنوان روشی امن تر و سودآورتر ظهور پیدا کردند. روش کار آنها اینگونه بود که تمام بیت کوین به دست آمده توسط ماینرها را جمع آوری می ‌کردند و بر اساس توان استخراج ارائه شده توسط ماینرها، بین آنها توزیع می ‌کردند. متاسفانه براساس داده های اخیر Blockchain.info، تنها ۳ استخر استخراج، بیش از ۵۰ درصد از توان استخراج بیت کوین را کنترل می کنند و بدین ترتیب متمرکزسازی توان استخراج را در اختیار استخرهای معدودی قرار می دهند.

این یک مشکل است. هنگامی که یکی از ماینرهای استخر استخراج یک بلاکی تولید می ‌کند و به پاداش ۱۲٫۵ بیت کوین دست پیدا می کند، استخر استخراج تصمیم می ‌گیرد که کدام تراکنش ها وارد بلاک مورد نظر شوند. متخصصان بیت کوین نگران این موضوع هستند که این نهادهای متمرکز بتوانند از این قدرت برای سانسور کردن تراکنش هایی که دوست ندارند استفاده کنند.

برای جلوگیری از این امر ، Stratum V2 از “مذاکره شغلی” که از بترهش الگوبرداری کرده است پشتیبانی می‌کند. Stratum V2 رابطه بین ماینر و استخر استخراج را تغییر می ‌دهد. در این تغییر، به جای آنکه استخرهای استخراج تصمیم بگیرند که کدام تراکنش ها وارد بلاک ها شوند، ماینرها چنین تصمیمی را اتخاذ می کنند.

کاپک (Capek) در این خصوص گفت: اگر در آینده، مواردی از سانسور تراکنش ها وجود داشته باشد، دارای اقدامات امنیتی در این پروتکل هستیم که ماینرها می ‌توانند از آن برای دور زدن سانسور استفاده کنند.

این موضوع هم چنین بدان معنا است که اگر Stratum V2 توسط استخرهای استخراج پذیرفته شود، ماینرها و نه استخرهای استخراج قادر به رای گیری در مورد به روزرسانی پروتکل بیت کوین خواهند بود.

کاپک افزود: با نحوه عملکرد “مذاکره شغلی” این پروتکل، ماینرها می ‌توانند نسخه هدر بلاک را انتخاب کنند. این امر به آنها اجازه می دهد تا در تمام رای گیری ها از طریق مکانیزم BIP8/BIP9 آزادانه عمل کنند.

کاپک بیان کرده است که این برنامه لزوما به عنوان گلوله نقره ای برای متمرکزسازی استخراج نیست. وی خاطرنشان کرد: استخرهای استخراج که می‌ خواهند تراکنش های بیت کوین را سانسور کنند می ‌توانند به سادگی از پذیرش این پروتکل خودداری کنند.

وی گفت: در عین حال ذکر این نکته حائز اهمیت است که استخرهایی که عمداً چنین سانسورهایی را انجام دهند ، به کاربران خود اجازه نخواهند داد تا به مذاکره اقدامات خود بپردازند.

در عین حال، لوک داشیر (Luke Dashjr) یکی از کدنویس های کهنه کار بیت کوین در توییتر بیان کرد که جنبه های دیگری از متمرکزسازی استخراج وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. به عنوان مثال، این واقعیت که فقط تعداد معدودی از شرکت های مشخص، سخت افزار استخراج تولید می ‌کنند، رایانه هایی که به طور ویژه برای تولید بیت کوین ساخته شده اند، نیز می ‌توانند تهدیدی جدی و مهم برای غیرمتمرکزسازی محسوب شوند.

خنثی کردن حملات

غیرمتمرکزسازی تنها مزیت Stratum V2 نیست. استخرهای استخراج از پذیرش پروتکل جدید، مشوق دریافت می‌کنند زیرا این امر موجب صرفه جویی در پول آنها و جلوگیری از حملاتی می‌ شود که باعث از دست رفتن پاداش آنها می شود. در ابتدا، انتقال داده ها کارآمدتر می شود. همچنین سرقت توان هش استخر استخراج را بسیار سخت تر کند. کاپک عنوان کرد:

نکته آخر این است که با امکان پذیر ساختن این موضوع که ارتباطات کاملا رمزنگاری شده و معتبر از فناوری پیشرفته ای به اسم چارچوب پروتکل نویز (Noise Protocol Framework) استفاده کنند، به جنبه های مختلف امنیتی نیز پرداخته ایم. گفتنی است که این روش مورد بررسی، مشابه فناوری است که توسط پیام رسان موبایل واتس اپ و شبکه لایتنینگ بیت کوین استفاده می شود.

برینز همچنان در حال نهایی سازی چند ویژگی دیگر مانند تصمیم گیری در خصوص استفاده از کدام الگوریتم رمزنگاری برای مخفی کردن اطلاعات از جاسوس ها در Stratum V2 است. اما نسخه ای از Stratum V2 برای آزمایش در دسترس است که اکثر ویژگی های را در بردارد.

کاپک پیش بینی می کند که حداقل ۱۲ ماه طول بکشد تا استخرهای استخراج بتوانند این پروتکل را تصویب کنند. وی گفت: “دریافت همه افراد در هواپیما یک موضوع تحقق مزایا در سمت امنیتی و کارآیی است که به نوبه خود منجر به صرفه جویی در برخی از هزینه های عملیاتی می شود.”

وی گفت: پذیرش از جانب تمام استخرهای استخراج، بستگی به درک مزایای امنیتی و کارایی دارد که به نوبه خود منجر به صرفه جویی در برخی هزینه های عملیاتی می شود.