video thumb

بیت کوین دیگر مانند طلای دیجیتال نیست!

اگر طلای دیجیتال به معنای یک دارایی امن باشد، جایی که سرمایه ‌گذاران هنگام آشفتگی بازارهای مالی، پول خود را در آن نگه می ‌دارند. در این صورت، دیگر نمی ‌توان بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتال شناخت.

در طول سال‌ های متمادی، قیمت بیت ‌کوین همواره یک همبستگی معکوس با شاخص S&P 500 داشته است. به عبارت دیگر، بزرگ ‌ترین ارز بازار ارزهای دیجیتال هنگامی که شاخص بازار سهام سوط می کرد، رشد می یافت و بالعکس.

اما طبق اطلاعات ارائه شده توسط Digital Assets Data، از اکتبر سال جاری این رابطه تضعیف شده است. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، این همبستگی که زمانی منفی ۲۰ الی ۳۰ درصد بوده اکنون در نزدیکی ۱۰ درصد است و تقریبا صاف شده است:

هرچه مقدار همبستگی قیمت بیت کوین به بازار سهام به صفر و یا مقادیر مثبت نزدیک شود، از اعتبار نسبت “طلای دیجیتال” به بیت کوین کم می‌ شود. کوین کالتنبچر (Kevin Kaltenbacher)، دانشمند داده‌ پردازی مرکز Digital Assets Data در این باره عنوان کرد:

تا زمانی که مقدار این همبستگی منفی باشد، تئوری طلای دیجیتال برای بیت‌ کوین صادق است. در این صورت سرمایه ‌گذاران هنگام آشفتگی بازارهای مالی به این دارایی پناه خواهند برد. این تحولات اخیر به طور بالقوه چالش هایی را برای این روایت به وجود آورده است.

الکس کروگر، یکی از تحلیلگران ارزهای دیجیتال و منتقد سرسخت تئوری همبستگی، نظر خود را در مورد ارتباط بازار سهام و بازارهای مالی با بیت‌کوین را به صورت طعنه ‌آمیز در توئیتر ارائه داد:

اکنون که بار دیگر ثابت شده است که عبارت “بازار سهام، قیمت بیت کوین را بالا می ‌برد” اشتباه است، زمان خوبی است که عبارت “یوان چینی منجر به رشد قیمت بیت کوین می‌ شود” دوباره به صحنه برگردد.

بیت کوین همچنان در طول سال جاری صعودی بوده است

بیت ‌کوین بدون توجه به این مسئله که یک دارایی امن باشد یا خیر، از آغاز سال تاکنون بطور قابل توجهی صعودی بوده است. در حال حاضر قیمت حدود ۹۴ درصد بالاتر از قیمت ۳۶۸۹ دلاری ابتدای سال ۲۰۱۹ است. البته در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین حدود ۴۸ درصد نسبت به بالاترین قیمت خود در سال ۲۰۱۹ افت داشته است.

ادی آلفرد (Eddie Alfred)، یکی از بنیان گذاران Digitial Assets Data دراین باره عنوان کرد: حتی اگر بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال شناخته نشود نیز دارندگان بلند مدت چیزی برای ترس از بی ثباتی قیمت این ارز دیجیتال ندارند. وی گفت که این دوره یک ناهنجاری است.

وی گفت: با مشاهده دوره های ۲۹ روزه از زمان پیدایش بیت کوین ، دیده ایم که بیت کوین ۱۹۵ روز ۲۵ درصد یا بیشتر از سطح اخیر خود کاهش یافته است. این بدان معنی است که بازار در حدود ۵ درصد از روزهای تاریخ بیت کین را در شرایط مشابهی سپری کرده است.