video thumb

یک کیف پول بیت کوین با سرعت ۵ مایل در ثانیه در حال چرخش دور کره زمین است!

بر اساس گزارشات منتشر شده، ساعت ۱۲٫۲۹ دقیقه روز پنجشنبه، یک کیف پول ارز دیجیتال که توسط توسعه دهندگان اسپیس چین (SpaceChain) ساخته شده بود را سوار بر راکت فالکون ۹ (Falcon 9) از کیپ کارناوال در فلوریدا به فضا فرستاده شد.

وقتی این فول نود بیت کوین یک کیلوگرمی وارد ایستگاه فضایی بین المللی شد، به اولین نود فعال بیت کوین تبدیل شد که وارد ایستگاه فضایی می‌شود. این نود طی ماموریت تامین مواد ضروری فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی که در قالب ماموریت SpaceX CRS-19 انجام گرفت، به فضا ارسال شده است.

برای اسپیس چین این یک گام رو به جلو برای انجام ماموریت خود در جهت ایجاد زیرساخت‌های بلاک چینی و غیرمتمرکز به دور از سطح زمین می باشد. کیف پول ارسال‌شده خارج از حوزه قضایی تمام کشورهای کره خاکی است و به دلیل فاصله زیاد آن از زمین، هیچ هکری نمی تواند آن را مورد هدف قرار دهد.

اسپیس چین، قراردادن نودهای خود را در خارج از جو زمین، به عنوانی روشی سخت‌گیرانه برای تامین امنیت تراکنش‌ های ارزهای دیجیتال می داند. گفتنی است که این پرتاب اخیر، سومین پرتاب اسپیس چین در خارج از جو زمین است و در آمریکا صورت گرفته است. دو پرتاب پیشین از چین صورت گرفته بود. زی ژنگ (Zee Zheng)، مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران اسپیس چین عنوان کرد:

این کیف پول نقشی کوچک اما بسیار مهم از هدف بلند مدت ما را ایفا می کند. پس از فعال ‌سازی نود توسط فضانوردان ایستگاه فضایی، این نود برای مدت یک سال تراکنش‌ های چند امضایی را از طریق فید داده‌های این ایستگاه تایید می‌ کند.

طبق گزارشات، ژنگ در ساحل فلوریدا و مشرف به سکوی پرتاب حضور داشته است. بیش از نیمی از تیم اسپیس چین نیز برای تماشای این پرتاب در فلوریدا تجمع کرده بودند و با هیجان تمام پرتاب را مناظره می کردند.

تیم اسپیس چین بیشتر تمرکز خود در سال ۲۰۱۹ را روی این پروژه متمرکز کرده بود و یک تیم ۲۳ نفره به طور تمام وقت بر روی این پروژه مشغول فعالیت بودند و این نقطه عطفی بود که آنها از ۱۸ ماه پیش به دنبال آن بودند. ژنگ در این خصوص گفت: ما تمام منابع شرکت را روی این پروژه گذاشته ایم.

اسپیس چین اعلام نکرده که برای تحقیق و توسعه این پروژه چه میزان هزینه کرده است؛ این در حالی است که این شرکت از طریق عقد قرارداد با شرکت نانوراکس (Nanoracks) نود خود را به فضا ارسال کرده است. جفری نانو منبر (Jeffrey Manber)، مدیرعامل نانوراکس و از مشاوران اسپیس چین است.

گفتنی است که نود اخیر با دو نمونه قبلی متفاوت است. ژنگ در ارتباط با این تفاوت عنوان کرد:

برای ما این مسئله چالش برانگیز بود. سخت ‌افزاری که امتحان کارکردش در فضا را پس داده باشد، در دسترس ما نبود؛ به همین دلیل برای نصب نرم‌ افزارهای خودمان هم، باید تغییرات اساسی انجام می ‌دادیم.

ساخت یک کیف پول فضایی یک مسئله است و سازگار کردن آن برای استفاده از ایستگاه فضایی مسئله‌ای کاملا متفاوت! به گفته ژنگ، پروتکل متن باز اسپیس چین باید توسط ناسا مورد تأیید قرار می گرفت و ساختارهای آن با تامین انرژی ایستگاه فضایی هماهنگ می شد.

ژنگ عنوان کرد که حضور جف گارزیک (Jeff Garzik) به عنوان مدیر ارشد فنی اسپیس چین در ساخت سخت ‌افزار بسیار کمک رسان بوده است. گارزیک یکی از توسعه‌ دهندگان اولیه بیت کوین به شمار می ‌رود و مسئولیت توسعه نرم‌ افزاری که قابلیت تعامل با سیستم‌ های ایستگاه فضایی را داشته باشد، بر عهده وی بوده است. ژنگ ادامه داد که او حتی قبل از تاسیس اسپیس چین به فکر ایجاد بلاک چینی در فضا بوده است. ژنگ گفت:

حدود پنج سال پیش در انجمن‌ بیت کوین تاک (bitcointalk)، جف مقاله‌ای درباره بیت کوین در فضا نوشت.

پرتاب اخیر اسپیس چین با نمونه اول آنها زمین تا آسمان تفاوت دارد. «پای تمشک» (Raspberry Pi) اولین نود کیوتوم این شرکت بود که فوریه سال ۲۰۱۸ از بیابان گبی به فضا پرتاب شد.

پرتاب دوم با توسعه بیشتر صورت گرفت. این سخت‌ افزار می تواند برنامه های غیرمتمرکز بلاک چین را بر روی سیستم عامل اسپیس چین اجرا کند و مستقیما با زمین ارتباط برقرار کند.

کیف پول جدید کاملا مستقل از پرتاب های قبلی اسپیس چین فعالیت خواهد کرد و با نودهای قبلی ارتباط نخواهد داشت. تمام ارتباطات و تعاملات این کیف پول با زمین از طریق فید ایستگاه فضایی صورت می ‌گیرد. استفاده از فید ایستگاه فضایی به این معناست که سرعت اینترنت کندتر خواهد بود و انجام یک تراکنش نه چند دقیقه بلکه ساعت ‌ها طول خواهد کشید. ژنگ این سرعت پایین را به عنوان یک ویژگی توصیف کرده و عنوان می کند: “ما واقعاً می خواهیم کندتر شویم.” وی افزود:

ما می ‌بینیم که بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال هک می‌ شوند و در عرض دو دقیقه میلیون ‌ها دلار سرمایه جابجا می‌ شودما با استفاده از این راه ارتباطی نه تنها می توانیم امنیت تراکنش ها را تضمین کنیم، بلکه فرصتی برای رهگیری فعالیت های مشکوک نیز داریم.

ژنگ عنوان کرد که چنین مسئله می تواند برای صرافی ها و مشتریانی که حاضرند چند ساعت بیشتر صرف کنند، اما آرامش خاطر بیشتری داشته باشند، جذاب است. این نود همراه با سایر پروژه‌های آزمایشی دیگر در ایستگاه فضایی کار خود را آغاز خواهد کرد. بررسی فرآیند تولید الکل در فضا و آزمایشی در خصوص تاثیرات جاذبه کم بر روی موش‌ هایی که اصلاح ژنتیکی شده ‌اند از جمله طرح ‌هایی هستند که در کنار نود اسپیس چین به فضا پرتاب شده‌ است.

چند ماه پیش بود که اسپیس چین یک کمک هزینه ۶۰٫۰۰۰ یورویی از آژانس فضایی اروپا دریافت کرد. به گفته ژنگ جلب توجه سازمان‌ها یی مانند ناسا و اسپیس اکس (SpaceX) به بزرگتر شدن ماموریت‌ها کمک خواهد کرد..

ژنگ تاکید می‌کند که اسپیس چین آماده تعامل با هر راکتی که به فضا پرتاب می‌شود را دارد. او در ادامه عنوان کرد:

حاضر است که با هر آژانس در هر جای کره زمین قرار داشته باشد، در یک زمان مناسب قرارداد همکاری ببندد. برای پرتاب ۵ دسامبر، ناسا و اسپیس اکس بهترین گزینه بودند، درست همانطور که چین را برای دو پرتاب اول انتخاب کردیم. لزوما پرتاب‌های آینده از این کشورها صورت نخواهد گرفت.

ژنگ با اشاره به یکی از دو پرتاب جدید اسپیس چین که گفته است در ۱۸ ماه آینده صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: “در واقع، ما قصد داریم که در مارس سال آینده از یک راکت هندی استفاده کنیم.” ژنگ افزود:

در ده سال آینده احتمالا اسپیس چین، شبکه‌ای مخصوص از ماهواره‌ها را که با یکدیگر صحبت می ‌کنند، در اختیار خواهد داشت و احتمالا زیرساخت های بسیار بزرگتر از یک کیف پول در ایستگاه فضایی را داشته باشد. تا آن زمان به هدف خود در مدار زمین ادامه خواهیم داد.

وی گفت: “ما از هر کسی برای پیوستن به این انقلاب استقبال می کنیم.”