video thumb

نزدیکی عصر یخبندان اتریوم در صورت کناره‌گیری ماینرها از شبکه!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که سختی بلاک اتریوم در نوامبر ۲۰۱۶ شروع به افزایش کرد و توسعه دهندگان از آن زمان به طور مداوم مجبور به انجام هارد فورک شده اند تا شبکه را تا انتقال به الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) حفظ کنند.

در آستانه ارتقاء استانبول که در تاریخ ۸ دسامبر اجرا شد، تیم اتریوم دوباره تصمیم گرفت افزایش سختی اتریوم را به تعویق بیاندازد که برخی معتقدند ممکن است منجر به آغاز عصر یخبندان شود. اگر شبکه اتریوم منجمد شود، چگونه این اتفاق می یفتد و چه عواقبی خواهد داشت؟

بمب سختی و عصر یخبندان اتریوم

هنگام ایجاد اتریوم (ETH)، توسعه دهندگان در ابتدا فرض می کردند که این کوین بر روی الگوریتم اجماع اثبات سهام کار خواهد کرد. با این حال، از آنجایی که اجرای این ایده نیازمند زمان بیشتری است، شبکه اتریوم با استفاده از یک مدل اجماع شناخته شده به نام گواه اثبات کار (PoW) راه اندازی شد.

در همان زمان، توسعه دهندگان یک فرآیند افزایش تدریجی سختی را برای اتریوم تعیین کردند، یعنی مکانیزمی که قرار است به تدریج روند تولید بلاک های جدید را پیچیده تر کند که به تدریج باعث می شود شبکه به سمت گواه اثبات سهام (PoS) هدایت شود.

در ابتدا قرار شد که این سختی بعد از آماده شدن اتریوم برای کار بر روی یک الگوریتم جدید با نام کاسپر (Casper) افزایش یابد و به این ترتیب از شروع به اصطلاح عصر یخبندان اتریوم جلوگیری شود؛ مرحله ای انتقالی که طی آن استخراج سکه های جدید دشوار و بی سود خواهد بود. از نظر تئوری، این رویه باید ماینرها را مجبور کند به جای حفظ زنجیره قدیمی ، به یک زنجیره جدید روی آورند.

اما به دلیل تاخیر در توسعه مکانیسم گواه اثبات سهام ، انتقال به اتریوم ۲٫۰ به طور مداوم به تعویق می افتد. در عین حال، بمب سختی چندین بار در حال انفجار بوده است و تیم اتریوم دائماً با انجام هاردفورک ها آن را به تأخیر می اندازد تا از این رو ماینرهایی که از پایداری شبکه استفاده می کنند، شبکه را رها نکنند.

خطرات عصر یخبندان چیست؟

ویتالیک بوتین، یکی از بنیان گذاران اتریوم پیش از این سقوط این شبکه را در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده بود و عنوان کرده بود که با افزایش سختی، استخراج به روش گواه اثبات کار تقریبا غیر ممکن خواهد شد. با این وجود، در حالی که وقایع و نقاط عطف در پروژه اتریوم سریعتر از حد انتظار پیش می رود، انتقال به الگوریتم گواه اثبات سهم تا کنون با شکست مواجه شده است.

در آوریل ۲۰۱۹، سختی شبکه اتریوم دوباره افزایش یافت، با ارزش فعلی حدود ۲،۴۹۸ تراهاش در ثانیه (۱ تراهش بر ثانیه معادل ۱ میلیارد هش در ثانیه است). علاوه بر این، اگر روند رشد یکسان باقی بماند، عصر یخبندان می تواند خیلی سریعتر از تاریخ تعیین شده رخ دهد. این امر می تواند باعث عقب نشینی ماینرها شده و به کاهش مقیاس پذیری و حتی فروپاشی شبکه نیز منجر شود.

کناره گیری ماینرها

با به تعویق افتادن هارد فورک قسطنطنیه (Constantinople) در ژانویه ۲۰۱۹، تعداد اتریوم های استخراج شده در روز کاهش پیدا کرد. ، به طوری که عرضه اتریومرا در دو ماه ۳۵ درصد کاهش داد. سختی استخراج افزایش پیدا کرد و در نتیجه، صدور روزانه اتریوم از ۲۰٫۰۰۰ در ماه ژانویه به ۱۳٫۰۰۰ در ماه مارس رسید. در حال حاضر، ارزش روزانه آن ۱۱۸۷۲ اتریوم در روز است که این میزان نیز همچنان رو به کاهش است.

وضعیت کنونی نگرانی ماینرها را برانگیخته است. از این گذشته، اگر توسعه دهندگان اتریوم و مشارکت کنندگان شبکه نتوانند سازش پیدا کنند، ماه های پیش رو ممکن است برای صنعت استخراج بسیار مهم باشد.

بنا بر گزارش سازمان Susquehanna که یک سازمان بازرگانی جهانی است، سودآوری استخراج اتریوم با کارت گرافیک از نوامبر ۲۰۱۸ تقریبا به صفر رسیده است. در کمتراز یک سال و نیم، یانگین سود تولید ماهانه اتریوم در هر GPU از ۱۵۰ دلار به صفر رسیده است.

بازار نه تنها از افزایش سختی رقابت و رقابت در صنعت تجهیزات معدن ، بلکه برتری بیت ماین و معدنچیان جدید آن Antminer ASIC تحت تأثیر قرار می گیرد. یکی دیگر از عوامل تعیین کننده، قیمت دومین ارز دیجیتال بزرگ بازاراست که شاهد افت تقریبا ۱۰ برابری قیمت نسبت به دسامبر ۲۰۱۷ می باشد.

فعال شدن بمب دشوار می تواند استخراج را بی ثمرتر جلوه دهد که این امر می تواند منجر به خروج ماینرها از شبکه و استخرهای شخصی بازار شود. رها کردن شبکه حتی اگر به صورت کامل هم صورت نگیرد می تواند امنیت بلاک چین اتریوم را به خطر اندازد و همچنین احتمال حمله ۵۱ درصدی را افزایش دهد، درست مشابه آنچه در شبکه اتریوم کلاسیک رخ داده است.

از طرف دیگر، بسیاری از ماینرها در انتظار یک به روز رسانی احتمالی دیگر با نام ProgPoW می باشند که در این به روز ، ماینرهای ایسیک (ASIC) با تجهیزات سنتی تر مانند کارتهای ویدئویی جایگزین خواهند شد. با این حال ، هنوز پیاده سازی آن در به روزرسانی قسطنطنیه برنامه ریزی نشده است.

نکته قابل توجه، در حالی که در صورت امتناع داوطلبانه ماینرها از پشتیبانی از شبکه، همچنان کسانی خواهند بود که عملکرد آن را تضمین می کنند – اما با شروع کامل عصر یخبندان، استخراج به سادگی غیرممکن خواهد شد.

با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که سازوکار بمب سختی یک روش ضروری است که برای اطمینان از انتقال به الگوریتم گواه اثبات سهام طراحی شده است و نباید ماینرها را ترساند. به عنوان مثال ، ولاد میلر (Vlad Miller)، مدیرعامل پلتفرم بلاک چینی Ethereum Express به کوین تلگراف گفت که بسیاری از ماینرها هنوز هم می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. وی در این باره عنوان کرد:

“انتقال اتریوم به الگوریتم گواه اثبات سهام نه تنها اجتناب ناپذیر است، بلکه یک گام اساسی برای توسعه اتریوم است.”

میلر ادامه داد: علیرغم این حقیقت که استخراج جذابیت کمتری پیدا خواهد کرد، در طولانی مدت این تغییر ارزشمند خواهد شد، زیرا هزینه های برق کاهش می یابد و احتمال حمله ۵۱ درصدی کمتر خواهد بود. وی در ادامه افزود:

نه عصر یخبندان و نه اتریوم ۲٫۰ به معنی پایان فعالیت ماینرها نیستند. بسیاری از آنها به استخراج کوین های دیگر مانند زی کش یا اتریوم کلاسیک روی می آورند. ماینرهایی که اتر استخراج می کنند، در آینده نزدیک هیچ چیزی برای ترسیدن ندارند. با این حال، اطمینان از اینکه قبل از انتقال به الگوریتم گواه اثبات سهام، هزینه تجهیزات استخراج پرداخت می شود، ضرورت دارد.

مقیاس پذیری ضعیف و فروپاشی شبکه

در همان زمان، افزایش زمان بلوک منجر به کاهش توانایی شبکه اتریوم در پردازش داده ها می شود. با این وجود ، محدودیت های فعلی دقیقاً با در نظر گرفتن زمان بلاک تنظیم شده و در صورت لزوم قابل تغییر است. تنها اثر منفی ممکن است افزایش در زمان تأیید تراکنش ها باشد. در حالی که عرضه یک بلاک در شبکه بیت کوین (BTC) به طور متوسط ۱۰ دقیقه طول می کشد، انتشار یک دقیقه ای می تواند یک رویکرد مناسب برای اتریوم باشد، خصوصاً اگر این یک اقدام موقت باشد. اگر هاردفورک دوباره به تأخیر بیفتد، می تواند بر پهنای باند شبکه تأثیر منفی بگذارد و منجر به افزایش هزینه شود، زیرا این پیچیدگی می تواند تا جایی افزایش یابد که تولید یک بلاک در حدود دو دقیقه طول بکشد. اکنون زمان تولید بلوک اتریوم به طور متوسط حدود ۱۵ ثانیه است که نرخ کمیسیون آن در نیم سنت ثابت است.

افزایش تدریجی سختی اتریوم منجر به افزایش زمان استخراج کوین های جدید می شود و در نتیجه، بلاک ها آهسته تر ایجاد می شوند و زمان تایید تراکنش افزایش خواهد یافت. این شبکه را بسیار کند خواهد کرد و حتی ممکن است منجر به توقف عملکرد آن شود.

کاهش پروژه های غیر متمرکز

کاهش مقیاس پذیری شبکه اتریوم به دلیل رویکرد احتمالی عصر یخبندان می تواند برای برنامه های غیر متمرکز یک تراژدی باشد. امروزه ، اتریوم پناهگاهی برای برنامه های غیرمتمرکز بیشمار است، از بازی ها و پروژه های مختلف بلاکینی با توکن های خاص خود گرفته تا راه حل های فزاینده ای در امور مالی غیر متمرکز.
با این حال ، با افزایش تعداد برنامه های غیرمتمرکز، شبکه اتریوم شروع به تجربه مشکلات بیشتر و بیشتری در مورد توان عملیاتی خواهد کرد. در ماه اگوست، برترین گفت که بلاک چین اتریوم تقریبا پر است ، که این مسئله باعث نگرانی می شود. اریک کانر (Eric Conner)، مدیر محصول در شرکت Gnosis به کوین تلگراف گفت که برنامه های غیرمتمرکز ممکن است تأثیر بمب سختی را احساس کند، هرچند که این امر مهم نیست.

کانر ادعا کرد: افزایش قیمت تاثیر مستقیمی بر روی برنامه های غیرمتمرکز ندارد، اما از آنجا که تعداد بلاک ها روزانه کمتر می شود، هزینه تراکنش ها در شبکه به آرامی بالا می رود، این بدان معناست که استفاده از برنامه های غیر متمرکز را در آینده گران تر خواهد کرد.

اینکه آیا توسعه دهندگان اتریوم قادر خواهند بود در این شرایط سازش پیدا کنند، هنوز مشخص نیست. حل و فصل مسئله با عواقب احتمالی هاردفورک استانبول پیچیده تر است. برخی از پروژه های غیرمتمرکز مانند آراگون و Cyber Network می ترسند که این به روزرسانی باعث اختلال در قراردادهای هوشمند آنها شود و هزینه عملیات درون شبکه را ۳۰ درصد افزایش دهد.

تاخیر یا حذف؟

هفته گذشته، تیم توسعه دهنده اتریوم با پیشنهاد یک هاردفورک به نام Muir Glacier، مسئله تاخیر دوباره بمب سختی را مطرح کرد. این بحث نه تنها بین سازندگان پلتفرم بلکه با ماینرها و سایر فعالان بازار برگزار شد.

از جمله راه حل های ممکن مورد بحث، تأخیر مکانیسم بمب سختی و همچنین حذف کامل آن بود. به ویژه ، الکسی آخونف (Aleksey Akhunov)، یکی از توسعه دهندگان اتریوم اظهار داشت که نسبت ریسک و سودآوری ناشی از استفاده از این مکانیسم “تاکنون چندان عالی نبوده است”.

در ابتدای سال Afri Schededon، توسعه دهنده سابق سرویس اتریوم پریتی پیشنهاد کرد که بمب سختی را به طور کامل رها کرده و این مکانیسم را از پروتکل خارج کنید تا نیاز به تأخیر مداوم در فعال سازی آن از بین برود. وی در این باره گفت:

انتقال به اتریوم نسل دوم به این زودی ها نمی تواند صورت بگیرد و بهتر است با این کار از شروع عصر یخبندان اتریوم ممانعت شود .پس چرا زحمت می کشید؟

با این حال، همه با این دیدگاه موافق نیستند. به عنوان مثال ، مارکوس لیگی (Marcus Ligi)، خالق کیف پول آندروید والت ، معتقد است که از بین بردن بمب سختی باعث می شود که اتریوم کمتر به روز رسانی شود و بنابراین ماینر ها انگیزه کمتری برای به روز کردن نرم افزار و تجهیزات خود خواهند داشت.

بنابراین، شبکه به طور قابل توجهی کند خواهد شد و همچنین خطر تحریم انتقال به نسخه های به روز بلاک چین اتریوم، به ویژه نسخه ای که الگوریتم گواه اثبات سهم نهایتا در آن پیاده می شود نیز موجود خواهد بود. با این حال، برخی مانند کانر از شرکت Gnosis با حذف کامل بمب سختی، با اشاره به واکنش منفی احتمالی از سوی جامعه ارزهای دیجیتال مخالفت می کند.

هارد فورک Muir Glacier چه زمانی رخ می دهد؟

در حالی که توسعه دهندگان اتریوم بر برنامه ای دراز مدت برای سختی اتریوم توافق نکرده اند اما در کوتاه مدت توافق کرده اند که این مکانیسم را برای چند سالی به تعویق بیاندازند.

جیمز هنکوک (James Hancock)، هماهنگ کننده Muir Glacier عنوان کرد که این هاردفورک تا آنجا که معقول است بمب سختی را به تاخیر می اندازد. این مسئله به توسعه دهندگان فرصت می دهد تا بفهمند که آیا اصلاح مکانیسم عصر یخبندان لازم است یا اینکه باید از وقوع عصر یخبندان اتریوم جلوگیری کرد.

به گفته تیم بیکو (Tim Beiko)، مدیر محصول شرکت راه حل های بلاک چینیPegaSys ، این هاردفورک در بلاک شماره ۹٫۲ میلیون ام صورت خواهد گرفت که به طور آزمایشی در تاریخ ۶ ژانویه سال ۲۰۲۰ تولید می شود. اگر Muir Glacier با موفقیت انجام شود، توان به تاخیر انداختن سختی را تا بعد از ۴ میلیون بلاک دیگر دارد و این یعنی که عصر یخبندان اتریوم در دو سال آینده رخ نخواهد داد.

هادسون جیمسون (Hudson Jameson)، رابط توسعه دهنده بنیاد اتریوم عنوان کرد: کاربران اتریوم و ماینرها باید بدانند که هیچ تهدیدی اساسی بر اثر بمب سختی ایجاد نمی شود و تمام آنچه که انجام می شود افزایش زمان بلاک است. وی به کوین تلگراف گفت:

ما در گذشته بارها بمب سختی را به تأخیر انداخته ایم و قصد داریم که دوباره این کار را در ماه ژانویه با به روزرسانی شبکه Muir Glacier انجام دهیم. یک تأخیر طولانی در کد تأخیر بمب بعدی ایجاد خواهد شد. ما همچنین در مورد گزینه های مختلف برای چگونگی برخورد با بمب سختی پس ازMuir Glacier بحث می کنیم.