سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین، دستگاهی متصل به اینترنت است که امکان تبدیل ارزهای رایج به بیت کوین و همچنین خرید آن را با ارزهای رایج فراهم می ‌کند. در واقع کاربر می‌ تواند پول خود را وارد دستگاه کرده و معادل آن بیت کوین را بر روی رسیدی کاغذی دریافت کند. همچنین بیت کوین خریداری شده را می‌توان به یک کلید عمومی بر روی بلاک چین منتقل کرد.

نخستین خودپرداز بیت کوین

نخستین خودپرداز بیت کوین در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در یک کافی شاپ در شهر ونکوور کانادا آغاز به کار کرد و دومین خودپرداز بیت کوین در ایالت متحده نیز در ۱۸ فوریه سال ۲۰۱۴ در یک دکه سیگار فروشی در شهر آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو راه ‌اندازی و البته ۳۰ روز بعد جمع‌ آوری شد.

کارکرد خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین (Bitcoin ATM) که گاهی آن را BTM نیز می نامند، در واقع نوعی صرافی اتوماتیک بیت کوین محسوب می شود به این معنا که در ازای پول فیزیکی، شما می‌ توانید بیت کوین دریافت کنید و بعضاً بیت کوین‌ های خود را فروخته و پول فیزیکی دریافت کنید. این خودپردازها به کسانی که عضوی از سیستم بانکی نیستند و حساب بانکی ندارند نیز اجازه دسترسی و خرید و فروش بیت کوین می‌دهد.

برخی افراد صرفا خودپرداز بیت کوین را به دلیل حریم خصوصی که هنگام خرید بیت کوین به آن ها می‌دهد، به خرید آنلاین آن، ترجیح می‌دهند. تعداد دستگاه های خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان را در حدود ۱۶۰۰ دستگاه تخمین زده شده که این تعداد نسبت به ۲ سال گذشته که تنها ۴۵۰ دستگاه بوده، افزایش چشمگیری داشته است.

بسته به سازنده دستگاه خودپرداز بیت کوین، این دستگاه ممکن است تراکنش‌ های دو طرفه یا یک طرفه را پشتیبانی کند. تراکنش دو طرفه به معنای خرید بیت کوین در ازای پول فیزیکی و فروش آن و دریافت اسکناس می‌ باشد، در حالیکه تراکنش یک طرفه به این معناست که تنها می‌ توانیم از این دستگاه، بیت کوین خریداری کنیم. اکثر این دستگاه ها تنها تراکنش ‌های یک طرفه را پشتیبانی می‌کنند. پول فیزیکی نیز ارز دولتی آن کشور محسوب می‌شود: دلار، یورو، روبل و… .

کارکرد خودپرداز بیت کوین
خودپرداز بیت کوین

ثبت اطلاعات شناسایی در BTM

دستگاه های بسیاری معدودی به شما اجازه‌ ی خرید بدون ثبت اطلاعات شناسایی می‌ دهند. اکثر آن‌ ها با توجه به نوع دستگاه و اپراتور آن، اطلاعاتی از شما درخواست می‌ کنند. این برای رعایت حقوق شما و حفظ امنیت بیت کوین ‌های شماست.

شباهت ATM و خودپرداز بیت کوین چیست؟

دستگاه BTM بسیار شبیه به ATM است. ممکن است دستگاه از شما شماره تلفن همراه بخواهد و پس از ثبت، به شما رمز عبور یکبار مصرف داده می‌شود. در بعضی از دستگاه ها نیاز است توسط اسکنر دستگاه پاسپورت یا گواهینامه خود را اسکن کنید. پس از انجام این مراحل، شما می توانید خرید خود را انجام دهید.

تفاوت ATM و خودپرداز بیت کوین چیست؟

BTM  تفاوت‌ هایی با خودپرداز های معمول دارد. خودپرداز های بیت‌کوین به حساب بانکی متصل نیستند و کاربر را به صورت مستقیم به یک صرافی بیت کوین متصل می‌ کنند. برخی گزارشات حاکی از آن است که نرخ کارمزد دریافت شده توسط این دستگاه ‌ها بالا بوده و گاهی به ۷ درصد نیز می‌رسد. البته این نرخ تبدیل در دستگاه‌ های مختلف متفاوت است. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر پولشویی با خودپرداز های بیت کوین وجود دارد.

مراحل خرید بیت کوین از BTM

  1. پس از انجام مراحل شناسایی، شما می‌توانید به راحتی بیت کوین خود را خریداری کنید. مقدار مبلغی که قصد دارید در ازای آن بیت کوین دریافت کنید اسکناس در دستگاه قرار دهید.
  2. پس از انجام عملیات شمارش اسکناس ‌ها، دستگاه یا یک کیف پول آفلاین برای شما پرینت می‌کند و یا بیت کوین ها را به کیف پولی که شما اعلام می‌کنید، می‌فرستد. برخی از دستگاه ها امکان ایمیل بیت کوین ها به آدرس ایمیل شما را نیز دارد.
  3. زمانی که شما برای اولین بار کیف پول الکترونیکی را باز می‌کنید، یک QR code به شما داده می‌شود. با اسکن این کد می توانید بیت کوین‌ ها را به کیف پول خود انتقال دهید و اگر انتخاب کنید که بیت کوین‌ ها را از طریق ایمیل دریافت کنید، یک QR code برای شما ایمیل می‌شود. همچنین می توانید برای ایمیل پسورد ثبت کنید تا دسترسی به آن را برای دیگران محدود کنید.
  4. توجه داشته باشید که قیمت بیت کوین در این خودپرداز ها به طور معمول بین ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از نرخ فعلی مبادلات است و این مبلغ به علت هزینه های کارمزد، اجاره و تعمیرات و نگهداری خودپرداز می باشد.

فروش بیت کوین از طریق BTM

برای فروش بیت کوین تنها نیاز است که مقدار بیت کوینی را که می‌خواهید به فروش برسانید را وارد کنید و آن را به آدرس نمایش داده شده در صفحه خودپرداز ارسال کنید. پس از انجام معامله، دستگاه به شما اسکناس پرداخت می‌کند. قیمت فروش ارائه شده در BTM نیز ۵-۱۰٪ کمتر از نرخ ارز است.

دستگاه BTM
فروش بیت کوین

نزدیک ترین دستگاه خودپرداز بیت کوین

سایت coinatmradar.com و اخیرا سایت روسی cryptocoinmap.ru مسئولیت ساماندهی دستگاه های BTM  را در سطح جهانی به عهده گرفته اند. این سایت ها تمام دستگاه های موجود را با امکانات و مشخصات روی نقشه نشان می دهند. همچنین این قابلیت را دارند که با توجه به موقعیت فعلی شما، نزدیک ترین دستگاه را به شما را معرفی کنند. جالب است بدانید که نزدیک ترین دستگاه BTM به کاربران ایرانی در کشور ارمنستان و عربستان قرار دارد. البته به تازگی نخستین خودپرداز بیت کوین ساخت ایران معرفی شده است.

اپراتور خودپرداز بیت کوین

در اکثر حوزه های قضایی، مدیریت BTM یک کار چالش برانگیز است و اپراتورهای خودپرداز بیت کوین، باید قوانینی سختگیرانه را رعایت کنند. در ایالات متحده، اپراتورها باید تحت شبکه پیاده سازی جرایم مالی فدرال ثبت نام کنند و همچنین مجوز فرستنده پول خاص دولتی را دریافت کنند. برای خرید ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

 

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location