video thumb

پرداخت‌های چند بخشی می‌تواند بیت کوین بیشتری را به شبکه لایتنینگ وارد کند!

گزاشات منتشر شده حاکی از آن است که بلاک استریم، (Blockstream) استارت آپ فناوری بیت کوین عنوان کرد که تیم نرم افزاری c-Lightning آن، اولین تیمی است که نسخه عملیاتی “پرداخت های چند بخشی” را عرضه خواهد کرد.

در حالی که نام c-Lightning v0.8.0 بسیار طولانی است، اما بهبود بزرگی برای تجربه کاربری از شبکه لایتنینگ و لایه جدیدی می ‌باشد که احتمالا بهترین فرصت بیت کوین برای پشتیبانی از تعداد پرداخت های بسیار بیشتر است. این به روزرسانی، پرداخت های شبکه لایتنینگ را آسان می کند تا کاربران بتوانند پرداخت های لایتنینگ بزرگ تری را با خطر بسیار کمتری ارسال کنند.

کریستین دکر (Christian Decker)، یکی از توسعه دهندگان لایتنینگ در یک پست وبلاگی در این باره عنوان کرده است:

تجربه کاربری کلاینت های لایتنینگ موضوعی است که اغلب مطرح می‌ شود و ما به همراه تیم های دیگری که بر روی نسخه های مختلف لایتنینگ فعالیت می‌ کنند، در تلاش هستیم تا بر روی بهبود وضعیت موجود این تجربه کاربری کار ‌کنیم. هدف ما، آسانتر کردن استفاده از لایتنینگ تا حد استفاده از کیف پول داخل زنجیره است.

در حال حاضر این موضوع، کار آسانی نیست. یکی از دلایل آسان نبودن این موضوع، کافی نبودن نقدینگی در شبکه به منظور پشتیبانی از تراکنش ها و مخصوصا پرداخت های بزرگ است. فرض کنید یکی از کاربران ۰٫۵ بیت کوین در شبکه ارسال می ‌کند. این تراکنش به طور پنهانی، از یک نود به نود بعدی انتقال می ‌یابد تا اینکه به مقصد خود برسد. هر یک از این نودها باید ۰٫۵ بیت کوین داشته باشند تا بتواند به نود بعدی منتقل شود. اگر یکی از نودهای در مسیر، بیت کوین کافی نداشته باشد، کاربر از دور شانس خارج شده و پرداختش صورت نمی گیرد.

پرداخت های چند بخشی با امکان پذیر کردن تفکیک یک پرداخت به بخش های کوچکتر که ارسال آنها در شبکه آسان تر است، این مشکل را حل می کنند، زیرا یک کاربر می‌ تواند بیت کوین را از کانال های مختلف ایجاد شده برای ارسال پرداخت، کسب کند. دکر در این باره نوشت:

پرداخت های چند بخشی به نود لایتنینگ اجازه می ‌دهد تا ظرفیت تمام کانال ها را هنگام انجام پرداخت با یکدیگر ترکیب کند و پرداخت های بزرگ تری نسبت به ظرفیت هر کانال مجزا انجام دهد. این امر می تواند مشکلات موجود در مدیریت تعداد کانال های ایجاد شده و نحوه اختصاص دادن سرمایه به هر کدام از این کانال ها را به شدت کاهش ‌دهد، زیرا در این صورت، به سادگی می ‌توان این کانال ها را در صورت لزوم با یکدیگر ترکیب کرد.

نکته قابل توجه این است که اگرچه این نسخه از ارسال این نوع پرداخت ها پشتیبانی می‌ کند، اما دریافت آنها هنوز امکان پذیر نیست. البته این قابلیت هنوز هم در حال توسعه است.

بلاک استریم بیت‌ کوین

دکر ادعا می کند که تغییر کد همچنین قابلیت انعطاف پذیری کل شبکه پرداخت را “به طور قابل توجهی” افزایش می دهد. از آنجایی که بعید است پرداخت های ارسالی کاربران با نودهای بزرگ در تراکنش باشند، این موضوعیک نقطه شکست است. دکر در این خصوص نوشت:

قبل از این، هنگام انجام پرداخت ها، ظرفیت بزرگ ترین کانال به عنوان عامل محدود کننده در نظر گرفته می شد. بدین ترتیب، به کاربران برای ایجاد یک کانال واحد با سرمایه ای برابر با نهایت ظرفیت کانال انگیزه داده می شد. این موضوع باعث می ‌شد تا کاربران، اعتبار نودها را قبل از ایجاد کانال با آنها رتبه بندی کنند، زیرا اگر نود نتواند پرداخت را انجام دهد به نقطه شکست پرداخت کاربران تبدیل می شد. با وجود پرداخت های چند بخشی، اکنون کاربران می ‌توانند چندین کانال برای چندین نود ایجاد کنند، در عین حال مطمئن هستند که در صورت نیاز، سرمایه آنها در این کانال ها وجود خواهد داشت. برای شبکه، این موضوع به معنای قابلیت اتصال بیشتر و مقاومت در برابر خطر حذف و ناپدید شدن نودهای بزرگ است.

لازم به ذکر است که بلاک استریم می گوید این فناوری در نسخه های بعدی گسترش خواهد یافت.