video thumb

کاهش قابل توجه جستجوی عبارت Bitcoin در گوگل و یاهو در سال ۲۰۱۹!

سال ۲۰۱۹ سال جالبی برای ارزهای دیجیتال بود. برخی از افراد می گویند که امسال، به اندازه زمستان ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸ چندان بد نبوده و برخی دیگر هم میگویند که به اندازه بازار گاوی فوق العاده سال ۲۰۱۷، خوب نبوده است. اما مطمئنا، از زمانی که بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید، علاقه به ارزهای دیجیتال کاهش یافته است. طبق اطلاعات Google Trends و Yahoo Finance، جستجوی عبارات Bitcoin و “cryptocurrency” بسیار کمتر از تابستان بوده است.

کاهش جستجوی عبارات “Bitcoin” و “cryptocurrency” در سال ۲۰۱۹

در طی بازار گاوی سال ۲۰۱۷، توجه به عباراتی مانند “Bitcoin” و “cryptocurrency” در گوگل ترندز به اوج خود رسید. پس از ۱۷ دسامبر، مقیاس جستجو برای کلمه “bitcoin” به ۱۰۰ رسید و و از آن زمان تا کنون دیگر به این عدد نرسیده است. در واقع، میزان جستجوهای این عبارات در حال حاضر با میزان جستجوها در ماه های بهار سال ۲۰۱۷ مطابقت دارد.

در هفته منتهی به ۷ام ماه مه سال ۲۰۱۷، مقیاس جستجوی گوگل ترندز به عدد ۱۰ رسید و حالا این مقیاس، تقریبا حول عدد ۹ متغیر است. روند جستجو برای کلمه “Bitcoin” نیز در نوامبر سال ۲۰۱۳، دقیقا پس از آغاز بازار گاوی این سال، در مقیاس ۹ مشاهده شد. در طول ماه مه سال ۲۰۱۹، مقیاس جستجوی این کلمه به ۷ رسید، اما در طی ماه های بعد دوباره شروع به افزایش کرد. داده ها نشان می دهند که در اواسط ماه ژوئن، مقیاس جستجوی کلمه “Bitcoin” به ۲۶ رسیده بوده است.

جستجوی عبارت “Bitcoin” در کشورهایی مانند نیجریه، آفریقای جنوبی، غنا، اتریش، سنت هلنا، هلند، اسلوونی، سنگاپور، سوئیس و استرالیا بیشتر است. داده ها همچنین نشان می دهند که جستجوی عباراتی مانند “ethereum price” و “Binance” و “IOTA” و “Bitcoin price” افزایش چشم گیری یافته است. اما از طرف دیگر، جستجوی اخبار مربوط به بیت کوین از طریق عبارت “bitcoin+news” چیز دیگری را برای مناطق و کشورهای مختلف جهان نشان میدهد که کشورهای برتر جستجو در این حوزه: اسلوونی، سوئیس، اتریش، هلند و قبرس هستند. با توجه به داده های ۵ سال اخیر گوگل ترندز، عبارت “Bitcoin cash” برترین موضوع جستجو بوده است، که پس از آن عبارات “ethereum” و “IOTA” در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

گوگل امنیت بیت کوین Bitcoin
گوگل امنیت بیت کوین Bitcoin

طبق گزارش یاهو، جستجوی کلمه “bitcoin” حدود ۶۵ درصد کمتر از سال گذشته است

در ۲۰ دسامبر، ادموند هیفی (Edmund Heaphy)، یکی از نویسنده های بخش خبرهای مالی یاهو، گفته بود که جستجوی عبارت “cryptocurrency” در بخش یاهو سرچ، حدود ۸۴ درصد کاهش یافته است. هیفی اظهار داشته بود که داده های جدید یاهو سرچ نشان می دهند که جستجوی عبارت “bitcoin” نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد کاهش یافته است. در این گزارش همچنین اشاره شده است که یکی از ارائه دهندگان داده به نام The Tie، گفته است که علاقه سرمایه گذاران نهادی به این فناوری در حال کاهش است.

خبرگزاری ها نیز با استفاده از یافته های سایت Tie در ماه اکتبر و با مطالعه نزدیک به ۸۵,۰۰۰ تیتر خبری، گزارش کرده بودند که اشاره به علاقه نهادی در تیترهای خبری مربوط به بیت کوین و ارز دیجیتال پس از افزایش در تابستان، به کمترین میزان خود رسیده است. محققین سایت The Tie همچنین اظهار داشته اند که برای تهیه این گزارش نزدیک به ۸۵,۰۰۰ تیتر خبری منحصر به فرد از اکتبر سال ۲۰۱۷ بررسی شده است.

آیا پیش بینی های مربوط به هاوینگ می تواند باعث جذابیت این مسئله شود؟

کاهش علاقه نهادی به بیت کوین هنگامی اتفاق افتاد که سال ۲۰۱۹ با ظهور بازارهای مشتقات ارزی نظیر پلتفرم بکت همراه شد و بسیاری از شرکت ها به ارائه خدمات کاستودی روی آوردند. سال ۲۰۱۹، به دلیل اینکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کاملا بی ثبات بوده اند، به سال بسیار پر جنب و جوشی برای طرفدارن ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

با وجود کاهش جستجوی کلمات “bitcoin” و “cryptocurrency”، جستجوهای مربوط به عبارت “bitcoin halving” از ماه آگوست افزایش یافته است. پاداش فعلی استخراج بلاک ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و بیت کوین کش، در بهار سال ۲۰۲۰ نصف خواهد شد. این رویداد ممکن است یکی از عناصر اصلی برای حفظ علاقه عمومی باشد چراکه هاوینگ تاثیر زیادی بر صنعت میلیارد دلاری استخراج خواهد داشت.