video thumb

ویتالیک بوترین قصد دارد تا انتقال به اتریوم ۲٫۰ را تسریع کند!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که ویتالیک بوترین ، بنیان‌ گذار اتریوم اخیراً پیشنهادی مبنی بر انتقال زودهنگام به سمت اتریوم ۲٫۰، ارائه کرده است. بوترین چند روز پیش در پستی در انجمن تحقیقاتی اتریوم، طرحی با نام “زمانبندی تسریع ‌شده” به منظور انتقال از اتریوم ۱٫۰ به اتریوم ۲٫۰ را معرفی کرد. وی در این طرح به نوع جدیدی از اعتبارسنج‌ ها اشاره کرد که اعتبارسنج‌ های سازگار با اتریوم ۱٫۰ نام دارند.

طبق گفته ویتالیک، این طرح پیشنهادی جدید نیاز کمتری به تغییر ساختار در طراحی شبکه خواهد داشت. وی در این باره نوشت:

در این طرح نیازی نیست کلاینت‌ ها به یک شبکه متعهد باشند؛ در طرف دیگر این مسئله برای ماینرها صدق نمی‌ کند و خبری هم از وب اسمبلی (Webassembly) نیست، به همین دلیل برای دستیابی به آن نیاز به تغییرات ساختاری کمی وجود دارد.

ویتالیک خاطرنشان کرد: در عین حال طرح پیشنهادی جدید بوترین مبنی بر انتقال زودهنگام به اتریوم ۲٫۰  با همان شیوه ای که از پیش طراحی شده بود، به اجرا در خواهد آمد.

توسعه دهندگان اتریوم انتقال به اتریوم ۲٫۰ را برای تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی کرده اند

اتریوم ۲٫۰ یک به‌ روزرسانی مهم در بلاک چین اتریوم است که به منظور تغییر الگوریتم اجماع شبکه از اثبات کار به اثبات سهام طراحی شده است. به محض اینکه بلاک چین اتریوم به اجماع اثبات سهام تبدیل شود،  عملکرد اعتبارسنجی بلاک از ماینرها به اعتبارسنج‌ های ویژه شبکه منتقل می شود.

همانطور که قبلاً گزارش شده بود، انتظار می رود که اولین مرحله ” فاز صفر” انتقال اتریوم به اتریوم ۲٫۰ در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۲۰ برگزار شود. مطابق با پیشنهاد جایگزین ویتالیک بوترین پیش بینی می شود که اعتبارسنج‌ های سازگار با اتریوم ۱، مسئولیت پشتیبانی و اجرای وظایف نودها در هر دو بلاک چین جدید و قدیمی را بر عهده داشته باشند. بوترین در این باره عنوان می کند:

اعتبارسنج ‌هایی که می‌خ واهند در سیستم اتریوم ۱ شرکت کنند می توانند خود را به عنوان یک اعتبارسنج سازگار با اتریوم ۱ ثبت نام نمایند و انتظار می رود که آنها علاوه بر یک فول نود در اتریوم ۱، یک نود در زنجیره اتریوم ۲ (Beacon Chain) را نیز حفظ کنند. فول نود اتریوم ۱ تمام بلاک ‌های شارد صفر را بارگیری می کند و باید به‌ روزرسانی‌ های عادی در شبکه اتریوم ۱ را نیز انجام دهد.

ویتالیک می گوید که کارمزد تراکنش ها در بلاک چین اتریوم ممکن است ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یابد

بوترین همچنین اشاره کرد که در نتیجه این انتقال، هزینه تراکنش ‌ها در شبکه اتریوم ممکن است اندکی افزایش یابد. به گفته بنیانگذار اتریوم، تسویه و اجرای یک قرارداد هوشمند نیازمند ۱ تا ۲ واحد کارمزد (Gas) بیشتر، به ازای هر بایت از کد، خواهد بود. در حالی که یک تراکنش ساده ERC20 ممکن است که ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یابد. بوترین گفت:

این اقدام به ضرر نرم ‌افزارهای معمولی که در شبکه فعالیت می ‌کنند، نخواهد بود. با این حال بسیاری از این نرم‌ا فزارها مجبورند تا به منظور استفاده کمتر از قراردادهایی با حجم کامل، ساختار خود را تغییر دهند. برخی از نرم‌افزار ها نیز به عنوان استثنا وجود دارند که دوام‌شان امکان پذیر نیست. یک تراکنش ساده ERC20 (مانند DAI)  ممکن است چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد گران‌ تر شود.

در حالی که بوترین بر این باور است تغییر الگوریتم شبکه اتریوم به سمت اثبات سهام باعث می شود که بلاک چین اتریوم از بیت کوین امن تر شود، برخی از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال معتقدند که برنامه‌ های اتریوم برای انتقال از اتریوم ۱٫۰ به سمت اتریوم ۲٫۰، نشان دهنده این است که اتریوم هنوز نتوانسته خود را اثبات کند.