video thumb

حدود ۷۰ درصد از بیت کوین در طول مدت ۶ ماه جابجا نشده‌اند؛ آیا یک بازار گاوی در پیش روست؟

اگر در طی چند سال گذشته اخبار و اتفاقات بیت کوین و عرصه ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، به احتمال زیاد اصطلاح هودل (HODL) که غلط املایی کلمه حفظ کردن و نگه داشتن (Hold) را می ‌شناسید. هودل یک شوخی است که توسط سرمایه گذاران ارز دیجیتال استفاده می ‌شود که معتقدند قیمت بیت کوین به دلیل پذیرش و برنامه زمانبندی ضدتورمی این دارایی با رویداد هاوینگ که هر ۴ سال یک بار اتفاق می افتد، با گذشت زمان افزایش خواهد یافت.

اگرچه هودل به نظر بسیاری از افراد یک شوخی به نظر می ‌رسد، اما داده های نشان می ‌دهند که چیزی بیشتر از یک شوخی است و صحت دارد.

خوش بینی هودل کنندگان بیت کوین نسبت به هاوینگ سال ۲۰۲۰

اخیراً، آلیستر میلن (Alistair Milne) از صندوق ارز دیجیتال آلتانا (Altana) خاطرنشان کرده است که بر اساس تحلیل های داخل زنجیره و مخصوصا خروجی های خرج نشده تراکنش های بیت کوین (UTXOs)، تقریبا ۷۰ درصد از ۱۸٫۱۲ میلیون بیت کوین در گردش طی ۶ ماه گذشته انتقال نیافته اند.

اگرچه این رقمی قابل توجه است، اما میلن اظهار داشت، آخرین باری که چنین روندی مشاهده شد، چندین ماه قبل از هاوینگ سال ۲۰۱۶ و پس از بازار خرسی شدید بوده است.

توییت میلن کمی بعد از آن منتشر شد که متی گرینسپن (Mati Greenspan) ، بنیان گذار شرکت Qunatum Economics نیز اظهار نظر مشابهی انجام داده و بیان کرده بود که ۶٫۸ میلیون بیت کوین طی ۱۲ ماه گذشته انتقال یافته که این رقم، کمتر از ۵۰ درصد کل بیت کوین موجود در گردش است.

طبق گفته های اریک استون (Eric Stone)، رئیس بخش اطلاعات و داده های شرکت Flipside، این واقعیت که چنین حجم بزرگی از بیت کوین ساکن مانده است دلالت بر این دارد که یک تغییر چشمگیر در افق بازار و صنعت ارز دیجیتال وجود دارد.

اگرچه استون مشخص نکرده است که جهت این تغییر چشمگیر به کدام سمت است، اما تحلیلگران اطمینان دارند که این ذهنیت هودل کردن قبل از رویداد هاوینگ مقدمه ای برای یک روند بزرگ صعودی است، چیزی که باعث می شود قیمت بیت کوین تا ۳۳۰ درصد افزایش یابد.

قوی تر شبکه قراردادهای آتی قیمت بیت کوین سرمایه‌گذاران
قیمت بیت‌کوین

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین چیست؟

این سوال به وجود می ‌آید که تمایل سرمایه گذاران بیت کوین به هودل کردن آن قبل از رویداد هاوینگ در ماه مه سال ۲۰۲۰ چه تاثیری بر بازار ارز دیجیتال خواهد گذاشت؟ تحلیلگران بیان می ‌کنند که این بدان معناست که بیت کوین در آستانه ورود به بازار گاوی قرار دارد.

ملیک مانوکیان (Melik Manukyan)، یکی از مهندسان و صاحب نظران برجسته بیت کوین اخیرا نمودار زیر را منتشر کرده است که نشان می‌دهد کمیاب بودن بزرگ ترین ارز دیجیتال جهان منجر به افزایش قیمت چشمگیر با تاخیر چند ماهه پس از هاوینگ می ‌شود.

وی خاطرنشان کرد که هاوینگ تاثیر زیادی بر روند عرضه و تقاضای بازار بیت کوین خواهد داشت که در نهایت منجر به افزایش قیمت به دلیل کاهش عرضه در بازار می ‌شود.

این نکته توسط میلن نیز بازگو شده است. طبق گزارش های قبلی، سرمایه گذاران بلند مدت ارز دیجیتال اعلام کرده اند که پس از هاوینگ سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد از کل بیت کوین های تازه استخراج شده توسط مشتریان دو شرکت خریداری می‌ شود. مشتریان بیت کوین تراست شرکت گری اسکیل (Grayscale) و مشتریان خدمات خرید بیت کوین شرکت اسکوئر (Square). این مسئله، ورود مشتریان کوین بیس و افرادی که ارزهای دیجیتال را از طریق برنامه هایی مانند رابین هود و eToro خریداری می کنند، نادیده می ‌گیرد.

این موضوع با مشابه نظر مانوکیان می باشد که معتقد است، هاوینگ پیش رو به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد.

از نظر قیمت نیز باید عنوان کرد که هاوینگ های قبلی باعث روند صعودی ۱۰۰۰ درصدی قیمت شده اند و این موضوع باعث می‌ شود که بعضی از افراد معتقد باشند چنین شرایطی نیز در هاوینگ بعدی رخ خواهد داد.

همچنین، مدل انباشت به جریان PlanB که ارتباط ارزش بازار و کمیاب بودن دارایی را بیان می ‌کند، پیش بینی کرده است که ارزش بازار بیت کوین پس از هاوینگ ۲۰۲۰ به یک تریلیون دلار خواهد رسید.