video thumb

فورک بیت کوین

فورک یا انشعاب

فورک یا انشعاب یک بلاک چین می‌ تواند به معنی جدا شدن و تقسیم رأی‌ دهندگان روی آن بلاک چین (که می‌تواند بلاک چین اتریوم، بیت‌کوین یا… باشد)، تغییر قوانین اجماع و یا اضافه ‌شدن یک لایه ‌ی جدید روی قوانین اجماع در حال اجرای فعلی باشد.

ایجاد بلاک چین جدید

ساختار شبکه بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که اطلاعات آن قابل تغییر نباشد. اغلب ارزهای دیجیتال شبکه بلاک چین مختص به خود را دارند و در آن مجموعه ای از قوانین و مقرارات که اساس کارکرد شبکه بلاک چین است توسط تیم توسعه دهنده برنامه نویسی شده است. به عنوان نمونه در بلاک چین بیت کوین قوانین به این صورت است که هر بلاک حداکثر می تواند ۱ مگابیت ظرفیت داشته باشد یا هر بلاک باید در مدت زمان ۱۰ دقیقه ای حل شود و بسیاری از موارد دیگر. در این شرایط ممکن است افرادی وجود داشته باشند که با قوانین شبکه بلاک چین مخالفت کنند، حال چه باید کرد؟ به‌روزرسانی یا ایجاد بلاک چین جدید برای بیت کوین که اصطلاحا به آن فورک بیت کوین می‌گویند، راه‌ حل این مسئله است. برای خرید بیت کوین با سایت معتبر ارزجو همراه باشید.

بیت کوین
فورک بیت کوین

دلیل انجام فورک

فورک معمولا به سه دلیل اتفاق می افتد:

  1. وجود داشتن مشکلات فنی در شبکه بلاک چین
  2. هک شدن و به سرقت رفتم دارایی ها
  3. افزودن ویژگی و قابلیت های جدید به شبکه

فورک بیت کوین

مدتی بود که کاربران بیت کوین در یک جنگ داخلی بین توسعه‌ دهندگان و استخراج‌ کنندگان قرار داشتند. دسته ‌ای از توسعه ‌دهندگان عقیده داشتند که با محدود نگه داشتن اندازه شبکه‌ بیت کوین، آن را از خطر هک شدن و خرابکاری حفظ کنند. اما دسته‌ دیگری از استخراج ‌کنندگان عقیده داشتند با گسترش زنجیره بلوکی، سرعت شبکه را افزایش دهند. در نهایت با توجه به این که پروتکل قدیمی بیت کوین دارای محدودیت سقف ۱ مگابایت اندازه بلاک یا حدود ۳ تراکنش در ثانیه بود، جامعه بیت کوین تصمیم گرفت با انجام فورک بیت کوین، این زنجیره بلوکی را گسترش دهد.

انواع فورک

وقتی حرف تغییری در پروتکل به میان می ‌آید، توسعه‌ دهنده‌ های سیستم معمولا تاریخی تعیین می‌ کنند و به اعضا زمان می‌ دهند که درباره موضوع مورد بحث مشورت کنند یا نظر خود را اعلام کنند. وقتی زمان اعمال تغییر فرا می ‌رسد، بلاک‌چین وارد فرایندی می‌ شود که فورک کردن نام دارد. دو نوع فورک اصلی وجود دارد. سافت فورک (Soft Fork) و هارد فورک (Hard Fork)، که در ادامه به جزئیات این فرآیند ها می ‌پردازیم.

سافت فورک

سافت فورک تغییری در پروتکل است که به طور بازگشت‌ پذیر بر روی بلاک‌ چین اعمال می‌ شود و معمولا نیاز به دو شاخه شدن بلاک‌ چین ندارد. دلیل این مسئله این است که این تغییرات معمولا به ویژگی‌ های ظاهری و یا عملکردی مربوط هستند و اصلا روی ساختار سیستم تاثیر نمی‌ گذارند. بعد از اینکه قوانین جدید به اجرا درآمدند، همان زنجیره قبلی به کار خود ادامه می‌ دهد و ماینرها می ‌توانند خود را با تغییرات جدید زنجیره تطبیق دهند و کار خود را پیش ببرند.

هارد فورک

در حالی که سافت فورک ‌ها به از هم گسسته شدن یک زنجیره نمی ‌انجامند، عملکرد هارد فورک ‌ها کمی متفاوت است. هارد فورک زمانی اتفاق می ‌افتد که تغییرات پیشنهادی، ویژگی‌ های جدیدی به بلاک‌ چینی که از قبل وجود دارد اضافه کنند. برای مثال، بیت کوین، بلاکی به سایز یک مگابایت دارد. اعمال هرگونه تغییر روی سایز این بلاک، چه افزایش و چه کاهش دادن آن، به هارد فورک بیت کوین نیاز دارد. به عبارت دیگر، طی فرآیند سافت فورک، تقریبا تمام بلاک ‌های سابق همچنان با هم سازگار می‌مانند، ولی در هارد فورک، بلاک های قبلی نا معتبر می شوند و این مسئله موجب ایجاد یک بلاک ‌چین کاملا جدید می ‌شود. با وجود اینکه بلاک‌ چین جدید دارای قواعد کاملا متفاوتی است، همچنان سابقه تراکنش‌ های بلاک‌ چین قدیمی را به رسمیت می ‌شناسد، یعنی هر کاربری که دارای مقداری ارز دیجیتال در بلاک‌ چین اصلی بود، حالا صاحب دقیقا همان مقدار ارز دیجیتال در بلاک‌ چین جدید است.

فورک بیت کوین
انواع فورک

انواع هارد فورک

همانطور که به خاطر دارید، بلاک‌چین ‌ها از قاعده اجماع پیروی می ‌کنند. با در نظر گرفتن این مسئله، هارد فورک ‌ها می ‌توانند به دو زیر مجموعه مجزا تبدیل شوند: هارد فورک‌ های برنامه‌ ریزی شده و هارد فورک ‌های بحث برانگیز.

یک هارد فورک برنامه ‌ریزی شده، زمانی رخ می ‌دهد که ارتقای بلاک‌ چین مورد موافقت و اجماع تعداد بالایی از ماینرها و اعضای مجموعه قرار بگیرد. این فورک ها معمولا مورد موافقت قرار می‌ گیرند و با مقاومت کمی مواجه می‌ شوند. در نتیجه، در حالی که زنجیره جدید رشد می کند و ماینرها و کاربرها از تغییرات جدید استقبال می‌ کنند، زنجیره قبلی از بین می‌ رود. در اکثر مواقع، اسم زنجیره قدیمی روی زنجیره جدید گذاشته می ‌شود.

نتیجه ‌گیری

فارغ از اینکه کدام نوع فورک کردن صورت می‌ گیرد، این تغییرات در قواعد یک بلاک‌ چین، جزئی از فرآیند رشد بلاک‌ چین هستند. وجود این فورک ها برای غیر متمرکز ماندن بلاک‌ چین ضروری است. این فورک ها هستند که طی یک فرآیند دموکراتیک، درنهایت آینده بلاک‌ چین را تعیین می ‌کنند. این فرآیند می تواند باعث از بین رفتن ایرادهای عملکردی و اضافه شدن قابلیت ‌های جدید بر حسب نیاز اعضای مجموعه شود. عضوی از یک جامعه ارز دیجیتال بودن یعنی نظر شما اهمیت دارد. حتی اگر یک توسعه ‌دهنده یا ماینر هم نباشید، همچنان می ‌توانید روی سرنوشت بلاک‌ چین مورد علاقه ‌تان تاثیرگذار باشید.