video thumb

افزایش ۵۰ درصدی تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در سال ۲۰۱۹!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که تعداد دستگاه های خودپرداز بیت کوین در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است که طبق گفته CoinATMRadar این تعداد در کل به ۶۳۸۴ عدد رسیده است. اما آیا تا کنون کسی را دیده اید که از آنها استفاده کند؟ اگر دیده اید کیست و چرا؟

چه کسی از تمام این دستگاه های خودپرداز بیت کوین استفاده می کند؟

دسامبر ۲۰۱۹ به دلایل بسیاری ماه مهمی بود و شاید کوچک ترین آنها نصب خودپردازهای جدید بیت کوین باشد. با ۳۳۸ عدد، رکورد ۲۹۴ دستگاه آگوست امسال را که بیشترین تعداد را تمام دوران بود را شکست. این دستگاه ها بسیار گران قیمت هستند و برای برطرف کردن تقاضای کاربر تولید می شوند.

اما در واقع این تقاضا (و این کاربران) از کجا حاصل می شود؟ آنها مطمئنا بهترین پیشنهاد برای اکثر کاربران بیت کوین نیستند و در برخی از حوزه های قضایی صلاحیت آنها رو به کاهش است.

مشکل دستگاه های خودپرداز بیت کوین

با کارمزد بالا در وجوه دریافتی و پرداختی باید دلیل قانع کننده دیگری برای استفاده از خودپردازهای بیت کوین وجود داشته باشد. آیا می توان فاکتور ناشناس بودن را در یک ماشین ساده در پیاده رو ارائه داد؟

خوب در برخی موارد، بله اما در ایالات متحده این دستگاه ها جزو مشاغل خدمات پول محسوب می شوند، به این معنی که آنها باید همان روش های ضد پولشویی (AML) و شناسایی هویت مشتری (KYC) خود را در معاملات اجرا کنند. اینکه آیا تمام آنها چنین قوانینی را اجرا می کنند موضوع دیگری است.

خودپرداز بیت کوین
خودپرداز بیت کوین

به دلیل اینکه یک سوم خودپردازهای بیت کوین در ایالات متحده واقع شده اند، واضح است که ناشناس بودن یک فاکتور نیست. فرآیند خسته کننده شناسایی هویت مشتری، بسیاری از کسانی که می خواهند صرفا آن را امتحان کنند یا برای استفاده از آن کنجکاو هستند را ناامید می کند.

این موضوع باعث می شود، مردمی که به دنبال پول نقد هستند، ناامید شوند و چه کسی می خواهد به محض امکان آن را با بیت کوین مبادله کند.

بقیه جهان

قوانین ضدپول شویی و شناسایی هویت مشتری در همه جای دنیا چندان سختگیرانه نیست و دستگاه های خودپرداز بیت کوین در کشورهای فقیرتر مورد استفاده قرار می گیرند. طبق گزارشات منتشر شده، در کشورهایی مانند ونزوئلا و آرژانتین که تورم بیش از حد باعث از بین رفتن ارزش پول نقد شده است، استفاده از بیت کوین افزایش یافته است. شهروندان برای جلوگیری از تورم از بیت کوین استفاده می کنند. دستگاه های خودپرداز بیت کوین باعث می شود در زمان نیاز آن را به پول نقد تبدیل کنید.

شهر کاراکاس در ماه ژانویه امسال اولین خودپرداز بیت کوین خود را نصب کرد و طبق آمار CoinATMRadar در حال حاضر ۶ دستگاه در این کشور وجود دارد و شاید بسته به سایتی که در آن جستجو می کنید، فقط یک دستگاه وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که آمارهای معتبر در مورد مکان دستگاه های خودپرداز بیت کوین (و هنوز در حال استفاده) می تواند مانع دیگری باشد.

خودپرداز بیت کوین
خودپرداز بیت کوین

سایر مشکلات دستگاه های خودپرداز بیت کوین

مهمتر از همه اینکه، دستگاه های خودپرداز بیت کوین همچنین توسط کلاهبرداران به عنوان روشی آسان برای دزدیدن پول مردم مورد استفاده قرار می گیرد. یک کلاهبرداری در استرالیا بعد از اینکه از مردم خواسته شد بدهی های مالیاتی خود را از طریق دستگاه های خودپرداز بیت کوین بپردازند، ۵۰ هزار دلار پول به دست آورد. یک هنرمند کانادایی حتی جسورتر بود و به سادگی علامت “عدم ارائه خدمات” را به تعدادی از دستگاه های خودپرداز بیت کوین در وینیپگ چسباند. این نشانه یعنی اینکه کاربران باید بیت کوین خود را با استفاده از کد QR چاپ شده بر روی آن ارسال کنند.

لازم به ذکر نیست که هرکس تجربه یکی از این تقلب ها را داشته باشد، بعید است که دوباره از یکی دیگر از این دستگاه ها استفاده کند. اما گفتنی است که با این حال، گسترش این دستگاه ها ادامه دارد.