video thumb

معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین فعالیتی است که در آن، با اهرم ساختن موجودی فعلی ارز دیجیتال، مبلغی سرمایه اضافه ‌تر قرض گرفته می ‌شود تا امکان انجام معاملات با سرمایه بالاتر برای شخص فراهم شود.

معامله مارجین، روشی برای خرید و فروش و معامله دارایی با استفاده از سرمایه‌ ای است که توسط شخص ثالث فراهم شده است. در مقایسه با انواع روش‌ های معمولی معامله، حساب‌های مارجین به معامله‌گران با استفاده از اهرم‌ ها، امکان دسترسی به مقادیر بیشتری از سود (و همچنین ضرر) را می ‌دهند. این توانایی در افزایش سود معاملات باعث می شود که معاملات مارجین در بازارهای کم نوسان به ویژه بازار بین المللی فارکس محبوبیت خاصی پیدا کند. معاملات مارجین همچنین در بازارهای سهام، کالاها و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.

در بازارهای سنتی، سرمایه قرض گرفته شده معمولا توسط یک سرمایه‌گذار واسطه تامین می شود. ولی در معاملات ارزهای دیجیتال، سرمایه‌ها معمولا توسط معامله گران دیگر تامین می‌شوند که بر اساس تقاضای بازار برای سرمایه‌ های مارجین سود می ‌کنند. اگرچه این کار زیاد رایج نیست، ولی بعضی صرافی‌ های ارزهای دیجیتال نیز، برای کاربرانشان سرمایه مارجین فراهم می‌کنند.

معاملات مارجین چگونه کار می کند؟

هنگام شروع یک معامله مارجین، معامله گر موظف خواهد بود که درصدی از ارزش کل معامله را سپرده ‌گذاری کند. این سرمایه‌ گذاری اولیه به عنوان مارجین شناخته می‌شود و ارتباط نزدیکی با مفهوم لوریج دارد. به عبارت دیگر، حساب های معاملات مارجین برای ایجاد معاملات لوریج مورد استفاده قرار می گیرند. لوریج هم نسبت سرمایه قرض گرفته شده به مارجین را توصیف می ‌کند. به عنوان مثال، برای باز کردن یک معامله ۱۰۰ هزار دلاری، یک معامله گر باید با نسبت لوریج ۱۰ به ۱، مبلغ ۱۰ هزار دلار از سرمایه خود را سپرده گذاری کند.

طبیعتا پلتفرم‌ ها و بازارهای مختلف مجموعه متفاوتی از قوانین و نرخ لوریج را ارائه می دهند. به عنوان مثال، در بازار سهام، نسبت ۲ به ۱ نرخی معمول است، در حالی که قراردادهای آتی اغلب با نسبت لوریج ۱۵ به ۱ مورد معامله قرار می گیرند.. در کارگزاری‌ های فارکس، معاملات مارجین معمولا با نسبت ۵۰ به ۱ لورج می‌ شوند، ولی نسبت ۱۰۰ به ۱ و ۲۰۰ به ۱ هم در بعضی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی صحبت از بازارهای ارزهای دیجیتال به میان می ‌آید، نسبت ها به طور معمول از ۲ به ۱ تا ۱۰۰ به ۱ متغیر هستند. و انجمن معاملات نیز اغلب از حرف x استفاده می کنند. (۲x ، ۵x ، ۱۰x، ۵۰x و الی آخر).

مارجین
مارجین

معاملات مارجین می ‌تواند هم برای نگهداری دارایی به طور طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرد و هم به طور کوتاه مدت. در نگهداری دارایی به طور طولانی مدت فرض بر این است که قیمت دارایی بالا خواهد رفت، در حالی که نگهداری کوتاه مدت دارایی معنایی برعکس دارد. وقتی حساب مارجین باز است، دارایی‌ های معامله گر به عنوان یک وثیقه برای سرمایه قرض شده عمل می‌کنند. دانستن این مسئله برای معامله گران بسیار حیاتی است، زیرا بیشتر کارگزاری ‌ها این حق را به خود می دهند که در صورت حرکت بازار برخلاف جهت مورد نظر آنها (بالاتر یا پایین تر از آستانه مشخص) بتوانند این دارایی‌ ها را بفروشند.

مزایا و معایب معاملات مارجین

بدیهی‌ ترین مزیت معاملات مارجین این است که انجام این نوع تجارت می‌ تواند، به نسبت ارزش سرمایه به دریافت سود بیشتر منجر شود. به غیر از این، معاملات مارجین می‌ تواند برای متنوع سازی دارایی نیز مفید باشد؛ چون معامله گران می ‌توانند چندین حساب با مقادیر به نسبت کم برای سرمایه ‌گذاری باز کنند. در نهایت، داشتن یک حساب کاربری مارجین می ‌تواند موجب این شود که معامله گران بدون اینکه مجبور باشند مقادیر زیادی پول به حسابشان منتقل کنند، حساب جدیدی برای سرمایه ‌گذاری باز کنند.

البته برعکس تمام این موارد هم می‌تواند اتفاق بیفتد. عیب بدیهی معاملات مارجین این است که می‌تواند موجب ضرر بیشتری نسبت به حالت عادی شود. برخلاف انواع معمولی تجارت، معاملات مارجین این امکان را در خود دارد که ضرر ایجاد شده می‌ تواند بیشتر از سرمایه اولیه معامله گر باشد و به همین ترتیب، به عنوان یک روش پر ریسک تجارت محسوب می ‌شود. بسته به مقدار لوریج اعمال شده در معامله، حتی کاهش اندکی در قیمت بازار هم می ‌تواند ضررهای قابل توجهی برای معامله گران ایجاد کند. به همین دلیل، مهم است که سرمایه ‌گذارانی که تصمیم به استفاده از معاملات مارجین دارند، باید از راهکارهای درست مدیریت ریسک و ابزارهای کاهش ریسک استفاده کنند.

معاملات مارجین در بازارهای ارزهای دیجیتال

ریسک تجارت در حالت مارجین ذاتاً ریسک پذیرتر از تجارت معمولی است، اما وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می شود، ریسک این کار باز هم بالاتر می ‌رود. معامله گرانی که در بازار ارزهای دیجیتال به معاملات مارجین می‌ پردازند، باید در نظر داشته باشند که نوسان بالا در این بازار بسیار معمول است. با وجود اینکه ممکن است استراتژی‌ های مدیریت ریسک مفید واقع شوند، اتخاذ معاملات مارجین اصلا مناسب افراد تازه‌کار نیست.

توانایی تحلیل کردن نمودارها، شناسایی روندها و تعیین نقاط ورود و خروج، ریسک های ناشی از معاملات مارجین را از بین نمی ‌برد؛ اما ممکن است به پیش ‌بینی بهتر ریسک‌ ها و تجارت موثرتر کمک کند. بنابراین، کاربرها قبل از اینکه لوریج را وارد معاملات ارزهای دیجیتال کنند، باید درک کاملی از تحلیل تکنیکال داشته باشند و تجربه گسترده ‌ای در زمینه معاملات کسب کنند.

سرمایه گذاری مارجین

برای سرمایه‌ گذارهایی که تحمل ندارند خودشان را درگیر ریسک معاملات مارجین کنند، روش دیگری برای سودآوری از روش های معاملات لوریج وجود دارد. برخی از پلتفرم ‌های معاملاتی و صرافی‌های ارزهای دیجیتال، قابلیتی را ارائه می ‌کنند که سرمایه‌ گذاری مارجین نام دارد؛ جایی که سرمایه گذاران می ‌توانند پول خود را برای معاملات مارجین بقیه کاربرها سرمایه‌ گذاری کنند.

معمولاً این روند از قواعد خاصی پیروی می کند و طبق یک نرخ سوددهی پویا بازدهی دارد. اگر یک معامله گر با پذیرفتن قواعد پیشنهادی را قبول کند، تامین‌ کننده سرمایه مجاز است که بازپرداخت وام را با بهره توافق شده تعیین کند. اگرچه سازوکارها ممکن است از یک صرافی تا صرافی دیگر متفاوت باشد، ریسک تامین سرمایه مارجین نسبتا پایین است؛ به دلیل اینکه حساب ‌های لوریج شده می ‌توانند برای جلوگیری از ضرر بیش از اندازه، به اجبار نقدینه شوند. با این وجود، سرمایه ‌گذاری مارجین نیاز دارد تا کاربران سرمایه خود را در کیف پول صرافی نگهداری کنند. بنابراین، در نظر گرفتن ریسک‌ های موجود در این کار و درک ساز و کار صرافی انتخابی بسیار اهمیت دارد.

معاملات مارجین
سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

یک بازی حرفه ای

با توجه به دشواری‌ هایی که در ایجاد یک معامله حساب‌شده مارجین وجود داشته و پتانسیل شدید ضرر و زیان موجود در معامله‌ها که توسط صرافی ‌ها یا معامله گران ایجاد می‌شود، تعداد محدودی از صرافی ‌ها مانند بیت مکس و بایننس معاملات مارجین را ارائه می ‌دهند. این صرافی ‌ها اغلب از معامله ‌گران مارجین درخواست می ‌کنند که مدرکی معتبر از وضعیت مالی‌شان ارائه دهند. برای صرافی ‌ها مناسب به نظر می ‌رسد که این حوزه از دنیای وسیع بی ‌قانون ارزهای دیجیتال را، خودشان قانون ‌گذاری کنند. خطرات معاملات مارجینی که قانون‌ گذاری نشده ‌اند، این است که فقدان سرمایه در این معاملات می‌ تواند به چند برابر موقعیت اولیه تبدیل شده و نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال را در معرض خطر قرار دهد.

معامله مارجین یک بازی حرفه‌ای است که مخاطرات و ریسک ‌های آن نیز حرفه‌ ای می‌باشد. با این وجود باید آگاه باشید که صرف ‌نظر از توانایی ‌های معامله شما، بازار ممکن است بر خلاف پیش بینی ‌های شما حرکت کند. جهش‌ های مصنوعی قیمت ارزهای دیجیتال حتی ممکن است با تلقین روند صعودی، معامله گران عادی را به دام بیاندازد. البته این جهش مصنوعی به‌ محض اتمام معاملات کاذب، به ‌سرعت فروکش خواهند کرد.

حرف پایانی

مطمئناً معاملات مارجین برای کسانی که به دنبال افزایش سود معاملات موفق خود هستند، ابزاری مفید است. این نوع تجارت اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، معاملات لوریج شده توسط حساب های مارجین می تواند به سودآوری و متنوع سازی پورتفولیوی سرمایه گذاری معامله گران کمک کند.

با این وجود، همانطور که گفته شد، این روش معاملات می تواند باعث افزایش ضرر هم بشود و دارای ریسک‌های بسیار زیادی است. بنابراین، فقط باید توسط معامله گران بسیار ماهر مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که معاملات مارجین مربوط به ارزهای دیجیتال است و این بازار نیز با نوسانات زیادی همراه است، باید با احتیاط خیلی زیادی وارد معاملات مارجین شد.