video thumb

تسلط اتریوم، ترون و EOS بر اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp)!

دپ ‌رویو (DappReview) در گزارشی دیدگاه های خود را در مورد فضای برنامه‌ های غیر متمرکز (DApp) منتشر کرد. بر اساس گزارش منتشر شده، تنها سه بلاک چین اتریوم، ترون و ای او اس (EOS) 98.65 درصد از کل حجم تراکنش‌ های برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز را به خود اختصاص دادند.

دپ ‌رویو رویدادهای مهم اکوسیستم برنامه‌ های غیرمتمرکز در سال ۲۰۱۹ را به صورت خلاصه منتشر کرده است. ارزش تراکنش های درون زنجیره‌ برنامه ‌های غیرمتمرکز در سال ۲۰۱۹ بیست و سه میلیارد دلار بود. همچنین ۱۹۹۵ برنامه‌ غیرمتمرکز در طول سال ۲۰۱۹ راه ‌اندازی شده است که تعداد کل برنامه‌ های غیرمتمرکز را به بیش از ۴۰۰۰ برنامه رسانده است. با این وجود، این شرکت تاکید کرده است که تعداد کاربران برنامه‌ های غیرمتمرکز بسیار کمتر از تعداد کاربران برنامه‌ های متمرکز می باشد.

در سال گذشته‌ با توجه به ظهور سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌ های غیرقابل فروش (NFT) شاهد دستیابی به موفقیت‌ های بزرگی بودیم. همچنین مشکلاتی همانند ضعف در شبکه ‌EOS در سه‌ ماهه‌ پایانی سال ۲۰۱۹ به دلیل مترکم شدن شدید را نیز شاهد بوده ‌ایم.

کاهش تعداد کاربران برنامه‌ های غیرمتمرکز بلاک چین ‌EOS

اگرچه پلتفرم قرارداد‌های هوشمند EOS سال ۲۰۱۹ را خوب آغاز کرد و به حجم ۶٫۱ میلیارد دلار تراکنش دست یافت، اما در آغاز نوامبر ضربه‌ شدیدی به شهرت و آمارهای بنیادی این شبکه وارد شد. هدیه‌ی همگانی EIDOS موجب گسترش شبکه ‌EOS شده است، اما افزایش تراکنش‌ ها در زمان راه ‌اندازی این پروژه انباشتگی در شبکه EOS را موجب گردید. برخی از کاربران در نتیجه‌ مکانیسم توزیع توکن ‌ها به کاربرانی که مقداری EOS را به قرارداد هوشمند ارسال می ‌کردند، چندین حساب کاربری را به‌ منظور اجاره‌ منابع اضافی برای دریافت هدیه‌ همگانی اضافی ایجاد کردند و سایرین را از این مسئله محروم می کردند.

این موضوع تأثیر مستقیمی بر تعداد کاربران فعال برنامه‌ های غیرمتمرکزEOS داشت که از تعداد کاربران با کاهش شدیدی روبرو بوده و از آن زمان به بعد افزایش نیافته اند.

کاربران روزانه EOS در سال ۲۰۱۹

منبع: گزارش DappReview

با این وجود، تحلیلگران بر این باورند که بخش عمده ‌ای از این کاربران را ربات ‌هایی تشکیل می ‌دادند که برای فعالیت در شرط‌ بندی‌ های آنلاین طراحی شده بودند. بخش های مبادلات و بازی با وجود افزایش حجم تراکنش ‌ها و وجود تراکم در شبکه، سطح ثابتی از فعالیت را نشان دادند.

حجم روزانه EOS در سال ۲۰۱۹

منبع: گزارش DappReview

تراکم در شبکه‌ EOS پیامدهایی از قبیل مهاجرت بازی محبوب شوالیه ‌ها (Knight) را به همراه داشته است. دپ ‌رویو در این باره عنوان کرده است:

بازی‌ های بلاک چینی همچنان با این واقعیت تلخ مواجه هستند که صدمات ایجاد شده توسط EIDOS برای مدت ۱۵ ماه ادامه خواهد یافت و رفع مشکل تراکم شبکه‌ ایاس در کوتاه مدت بسیار دشوار است، کاربران موجود به تدریج در حال ترک شبکه هستند و هیچ کاربر جدیدی این شبکه را انتخاب نمی ‌کنند.

پس از راه ‌اندازی اولین قرارداد هوشمند، شبکه‌ اتریوم میزبان طیف متنوعی از برنامه‌ های غیرمتمرکز شد. با ظهور روش ‌های وام ‌دهی و مشتقات مبتنی بر استیبل کوین دای (DAI)، شاهد رشد اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) در سال گذشته بوده ‌ایم.

حجم تراکنش‌ های صرافی ‌های غیرمتمرکز و دیگر راه‌ حل‌ های مالی غیرمتمرکز به سرعت افزایش یافت، به ‌طوری که تقریبا کل اکوسیستم برنامه ‌های غیرمتمرکز اتریوم را پوشش می‌ دهد.

سهم برنامه های غیرمتمرکز مالی در بلاک چین اتریوم

منبع: گزارش DappReview

با این وجود، این گزارش حاکی است که ارزش دارایی ‌های مسدود شده در اقتصاد غیرمتمرکز در مقایسه با سایر ابزارهای مالی مبتنی بر بلاک چین اندک است. وثیقه ‌های اختصاص یافته به فعالیت سپرده‌گذاری (Staking) با ارزش ۶ میلیارد دلار، تقریبا ۵ برابر دارایی ‌های موجود در اقتصاد غیرمتمرکز است. همچنین در مقایسه با بازار بدهی جهانی که ۲۵۰ تریلیون دلار تخمین زده می شود، ارزش دارایی ‌های اقتصاد غیرمتمرکز ناچیز است.

ترون (Tron) با ثبت ۴٫۴ میلیارد دلار تراکنش برنامه ‌های غیرمتمرکز در جایگاه سوم قرار دارد. اما بیش از ۹۰ درصد از حجم اشاره شده را برنامه ‌های غیرمتمرکز شرط‌ بندی تشکیل می ‌دهند. به همین دلیل تحلیلگران برجسته این شبکه را به صورت «لاس ‌وگاس در بلاک چین» توصیف کرده ‌اند.

جاستین سان، بنیان گذار ترون اقدامات متنوعی را برای تنوع بخشیدن به پیشنهادات خود انجام داده است، از جمله تشویق کاربران فعال در بلاک چین اتریوم به مهاجرت، سرمایه گذاری در پولونیکس، Dlive و سایر پلتفرم هایی که برای شرط بندی نیستند. به نظر می رسد که این عوامل برای تغییر چشمگیر آمار استفاده از ترون در سال گذشته کافی نیستند.