video thumb

اتریوم کلاسیک با موفقیت هاردفورک آگارتا را به پایان رساند!

لیست عناوین این مطلب

طبق گزارش etcnodes.org، اتریوم کلاسیک هاردفورک آگارتا (Agharta) را در بلاک ۹٫۵۷۳٫۰۰۰ و در روز یکشنبه با موفقیت به پایان رساند. همانند به روزرسانی قبلی این شبکه به نام آتلانتیس (Atlantis) که در ماه سپتامبر رخ داد و از نسخه های قبلی پشتیبانی نمی‌ کرد، آگارتا نیز قابلیت مشارکت و همکاری اتریوم کلاسیک با زنجیره اتریوم را بهبود می‌ بخشد. به روزرسانی های قسطنطنیه و سن پترزبورگ که در ماه فوریه سال گذشته در شبکه اتریوم اجرا شدند، با این به روزرسانی تحت پروپوزال بهبود اتریوم کلاسیک (ECIP 1056) فعال خواهند شد.

اتریوم کلاسیک که بیست و دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است و اتریوم پس از هک DAO در سال ۲۰۱۶ از یکدیگر جدا شدند. اعضای جامعه اتریوم کلاسیک تصمیم گرفتند تراکنش هایی را که امکان سرقت سرمایه ها را به هکرهای DAO می‌ دهد، پشتیبانی نکنند. هرچند سافت فورک اتریوم بخشی از سرمایه های هک شده را پس گرفته است.

سه سال پس از جدا شدن از اتریوم، اتریوم کلاسیک در تلاش برای بازسازی جامعه خود و ارتباط های فنی بین دو زنجیره است. هاردفورک های آتلانتیس و آگارتا دو اقدام اخیر در این جهت بوده است.

همانطور که پیش از این نیزگزارش شده است، هاردفورک قسطنطنیه چهار پروپوزال بهبود اتریوم (EIP) را شامل می شد. بیشتر تغییرات کد در این هاردفورک مربوط به بهینه سازی های توسعه دهندگان، ویرایش کد برای راه حل های مقیاس پذیری بیشتر و سیاست اقتصادی اتریوم بود.

اگرچه زنجیره های چشم اندازهای متفاوتی دارند، با این حال اتریوم کلاسیک با مشکلاتی مشابه با مشکلات اتریوم مواجه است.

اتریوم کلاسیک
اتریوم کلاسیک

تکامل کلاینت های اتریوم کلاسیک

طبق گفته های باب سامرویل (Bob Summerwill)، مدیراجرایی ETC Cor اتریوم کلاسیک همانند اتریوم نشانه هایی از تثبیت انتخاب کلاینت ها- سرورهای کامل که درخواست های شبکه را پردازش می کنند- را نشان می ‌دهد.

شرکت Parity Technologies که اخیرا هدف خود را برای عقب نشینی از حفظ کدها اعلام کرده است، پیش بینی کرده است که میزبان ۷۵ درصد از شبکه اتریوم کلاسیک باشد، در حالی که کلاینت مهم دیگر یعنی گث کلاسیک (Geth Classic) پس از هاردفورک آگارتا کنار گذاشته شده است.

سامرویل در این باره عنوان کرد: مشکل تنوع کلاینت ها در اتریوم کلاسیک برخلاف اتریوم است. گث کلاسیک در حال کنار گذاشته شدن است و پس از هاردفورک اخیر دیگر پشتیبانی نخواهد شد و به نظر می ‌رسد که اکثر اپراتورهای نودها در حال انتقال به پریتی هستند.

در حال حاضر اتریوم کلاسیک دارای ۲۵۲ کلاینت پریتی اتریوم، ۱۶۷ کلاینت گث کلاسیک، ۸۰ کلاینت گث چندگانه و ۱ کلاینت بسو (Besu) است. توسعه دهندگان اتریوم کلاسیک از جمله سامرویل، انتظار دارند انتظار دارند که کلاینت های بسو و گث چندگانه این شکاف را پر کنند.

آفری شوئدون (Afri Schoedon)، مدیر عرضه Parity Technologies و هماهنگ کننده هاردفورک اتریوم کلاسیک عنوان کرد که با در نظر گرفتن شرایط گث کلاسیک و سایر جایگزین های موجود، متمرکزسازی کلاینت ها نگرانی اندکی است. شوئدون عنوان کرد که گث کلاسیک از سال ۲۰۱۶ به ندرت به روزرسانی شده و به همین دلیل نیز کنار گذاشته شده است. وی در ادامه اظهار داشت:

همواره با هر فورک، تعدادی از نودهای کم اهمیت تر از دست می ‌رود که به خوبی حفظ نشده‌اند. ما نگران این موضوع نیستیم.