video thumb

سهم ۸۰ درصدی بیت کوین از استخراج ارزهای دیجیتال!

لیست عناوین این مطلب

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که یاسین الماندیرا (Yassine Elmandjra)، یکی از تحلیلگران شرکت آرک اینوست (ARK Invest)، به تازگی اعلام کرده است که بخش عمده‌ای از پاداش‌ های شبکه‌ های مبتنی بر اثبات انجام کار یا همان بیت کوین

به عنوان مثال، ماینرهای بیت کوین در روز ۹ ژانویه، چیزی در حدود ۱۵ میلیون دلار بیت کوین به عنوان پاداش دریافت کردند. این در حالی است که مجموع پاداش ‌ها در شبکه ‌های مطرح مبتنی بر اثبات انجام کار، مانند اتریوم، زی‌ کش، لایت کوین، اتریوم کلاسیک، بیت کوین کش و بیت کوین اس وی، تنها کمی بیشتر از ۱۸ میلیون دلار بوده است.

در حقیقت، ماینرهای بیت کوین

از اواسط سال ۲۰۱۷، درآمد کسب شده از طریق استخراج بیت کوین ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر اتریوم به عنوان ارز دیجیتال شماره ۲ بازار، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

اثبات انجام کار، یک الگوریتم اجماع برای شبکه های بلاک چینی است که در آن ماینرها با حل کردن مسائل ریاضی پیچیده، پاداش دریافت می‌ کنند. این الگوریتم، برخلاف الگوریتم اجماع اثبات سهام است که در آن اعتبارسنج ‌های شبکه با در اختیار گذاشتن دارایی ‌های خود به اکوسیستم، سود دریافت می ‌کنند.

قوی ترین کوین

به گفته مونیب علی (Muneeb Ali)، مدیرعامل بلاک استک (Blockstack) این حقیقت که ماینرهای بیت کوین به نسبت دیگر رقبا، درآمد قابل توجهی دارند، مسئله ‌ای که چندان تعجب آور نیست، چرا که بیت کوین بزرگ ترین و قوی ‌ترین ارز دیجیتال مبتنی بر اثبات انجام کار بوده و بیشترین اثر شبکه ‌ای را دارد. به گفته وی، شبکه بیت کوین طولانی ‌ترین زنجیره سوابق تراکنش را از آن خود کرده است. اثر شبکه‌ ای این است که هر چه پذیرش و استفاده از یک ایده یا سیستم بیشتر باشد، ارزشش نیز بیشتر می‌شود. تاثیری که به صورت نمایی (و نه خطی) افزایش می ‌یابد.

در سال ۲۰۱۶، تریس میر (Trace Mayer)، از متخصصین بیت کوین ضمن اشاره به ذخیره ارزش بیت کوین و امنیت آن، اشاره کرد که اثر شبکه ‌ای آن نیز به سرعت رشد می کند.

مونیب علی درباره‌ بیت کوین عنوان کرد:

این ارز دیجیتال تقریبا ارزش خود را به عنوان یک ذخیره ازرش اثبات کرده و جایگاه خود را به عنوان قوی‌ ترین ارز دیجیتال تثبیت کرده است.

نرخ هش شبکه بیت کوین را می‌ توان عاملی در تعیین میزان امنیت آن دانست. نرخ هش این شبکه طی سال‌ های گذشته به شدت افزایش یافته است و همین مسئله سبب شده تا بلاک چین بیت کوین به سیستمی بسیار امن و قابل اتکا بدل شود که خود به اثر شبکه ‌ای آن کمک کرده است. در حال حاضر نرخ هش شبکه بیت کوین نزدیک به ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تراهش بر ثانیه است.

مونیب علی معتقد است که تغییر الگوریتم اجماع اتریوم از اثبات انجام کار به اثبات سهام می ‌تواند باعث افزایش بیش از پیش در سهم استخراج بیت کوین به نسبت ارزهای دیجیتال دیگر شود.

انتظار می رود که انتقال کامل از اثبات انجام کار به اثبات سهام در شبکه اتریوم، تا سال ۲۰۲۰ به پایان برسد. استیو تیسو (Steve Tsou)، مدیرعامل آرآر ماین (RRMine)، در مصاحبه ‌ای عنوان کرد: شبکه اتریوم ۲٫۰ بهتر از نسخه قبلی خواهد بود و می ‌تواند ارزش واقعی خود را در بازار جهانی نشان دهد.

استخراج ارز دیجیتال پاداش بلاک استخراج بیت کوین
استخراج ارز دیجیتال ماینینگ بیت کوین ماینرهای چینی

یکی دیگر از عواملی که می تواند بر درآمد ماینرها تأثیر بگذارد هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین است. در حال حاضر پاداش استخراج هر بلاک در شبکه بیت کوین برای ماینها معادل ۱۲٫۵بیت کوین است که در اواخر ماه مه این مقدار به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش خواهد یافت. پس از هاوینگ، هزینه استخراج دو برابر خواهد شد و این امر می ‌تواند ماینرهای کوچکتر را از دور خارج کند و باعث تغییر بین عرضه و تقاضا شود.

تیسو عنوان کرد که کاهش عرضه می‌ تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود و آن را تا جایی که استخراج سودده باشد بالا ببرد. این مسئله می تواند سهم بیت کوین از بازار استخراج را افزایش دهد. در صورت افزایش سودآوری استخراج بیت کوین، ممکن است که ماینرهای زنجیره ‌های دیگر نیز به سمت زنجیره بیت کوین جذب شوند. وی در ادامه اظهار داشت:

مهم ترین مسئله این است که ماینرها بر هزینه استخراج را تحت کنترل دارند و این کنترل تعیین کننده آن است که یک ماینر می ‌تواند از استخراج سود بدست آورد.

با این حال، اگر قیمت ها به شدت کاهش یابد ، کنترل هزینه به یک چالش تبدیل می شود و ممکن است ماینرها از این کار دست بکشند و احتمالاً این امر منجر به کاهش سهم بیت کوین از استخراج در حوزه شبکه ‌های مبتنی بر اثبات انجام کار می‌شود.