video thumb

انجام تراکنشی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار، با کارمزدی کمتر از ۲۵ سنت در شبکه بیت کوین !

بیت کوین روز گذشته نشان داد که چقدر ارزان است و می تواند به عنوان ابزاری برای انتقال پول باشد. روز گذشته تراکنشی به ارزش ۵۱,۵۱۱ بیت کوین، به ارزش تقریبی ۴۵۰ میلیون دلار، با کارمزدی کمتر از ۲۵ سنت در شبکه بیت کوین صورت گرفت.

این تراکنش در بلاک شماره ۶۱۳۶۴۴ صورت گرفته و در کل ۵۱،۵۱۱٫۸۱۷۴۱۹۶۸ بیت کوین انتقال یافته است. در زمان تایید تراکنش، قیمت بیت کوین ۸۶۸۰٫۵۱ دلار بود، به این معنی که مبلغ ۴۴۷٫۱۵ میلیون دلار منتقل شده است. کارمزد این تراکنش به طور دقیق ۰٫۰۰۰۰۲۶۸ بیت کوین یا ۲۳٫۲۶ سنت، معادل ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۵٪ درصد از کل مبلغ مبادله ‌شده است.

کارمزد این تراکنش حتی می‌ توانست کمتر از این مقدار باشد

به ادعای مرورگر بلاک بلاک استریم (Blockstream)، کارمزد این تراکنش حتی می‌توانست کمتر از این مقدار باشد:

این تراکنش با بروزرسانی به سگویت توانسته است ۳۰ درصد در کارمزد صرفه ‌جویی کرده و با ارتقا کامل به SegWit-Bench32، امکان یک کاهش ۱۶ درصدی دیگر هم داشته باشد.

البته کارمزد این تراکنش به اندازه‌ای پایین است که یک کاهش ۱۶ درصدی چندان به چشم نخواهد آمد. در مقایسه، پی ‌پل و وسترن یونیون (Western Union) به پای بیت کوین هم نمی ‌رسند.

به نظر می ‌رسد که در این تراکنش، بیت کوینی بین دو طرف مختلف مبادله نشده و صرفاً یک شخص از کیف پول خود به کیف پولِ دیگر خود بیت کوین فرستاده است، این امر به این دلیل است که تمام مبالغ موجود در کیف پول مبدا، به کیف پول مقصد فرستاده شده ‌اند. شایع ‌ترین دلیل انجام این کار، استفاده کاربران از گزینه “ارسال حداکثر موجودی” در کیف پول ‌ها، برای انتقال به یک کیف پول دیگر یا به حساب صرافی یا موارد مشابه است.

نرخ کارمزد برای متوسط سرمایه گذاران امکان‌ پذیر نیست

متاسفانه کارمزدی با این درصد پایین فقط برای نهنگ ‌ها و تراکنش‌ های بسیار بزرگ امکان‌ پذیر می باشد، هر چند ۲۵ سنت برای یک تراکنش صد دلاری هم به معنی کارمزد ۲۵ صدم درصدی است که عددی قابل‌ قبول است.

با این حال، این کارمزد تراکنش ‌های خرد را غیر ممکن می ‌کند چون هیچ کس نمی خواهد کارمزد ۲۵ سنتی را برای یک تراکنش ۵۰ سنتی پرداخت کند.

مدت‌ هاست که انتظار می‌ رود با اجرای راه ‌حل لایه دوم شبکه لایتنینگ، کارمزد تراکنش‌ها تا جایی کاهش یابد تا امکان انجام به صرفه‌ تراکنش‌ های خرد نیز در شبکه بیت کوین فراهم شود.

سال ۲۰۱۹ شاهد رشد چشمگیری در نودها و ظرفیت های شبکه لایتنینگ بودیم و حتی یک کنفرانس ویژه لایتنینگ در اکتبر در برلین برگزار شد. با این حال، لایتنینگ هنوز هم به عنوان یک شبکه آزمایشی در نظر گرفته می‌شود و برای تراکنش ‌های بزرگ بیت کوین توصیه نمی ‌شود.