video thumb

افزایش تعداد آدرس‌های با موجودی تنها یک یا چند بیت کوین !

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که یکی از شاخص‌ های مهم درون زنجیره‌ ای در شبکه بیت کوین طی دوازده ماه گذشته با افزایش روبرو بوده است که احتمالاً حاکی از از انباشت مداوم سرمایه ‌های معامله‌ گران خرد می باشد.

بر اساس آمار ارائه شده توسط گلس نود (Glassnode)، تا تاریخ ۱۴ ژانویه سال جاری، ۷۸۴،۰۰۰ آدرس در شبکه بیت کوین وجود داشته که موجودی آنها تنها یک یا چند بیت کوین بوده است. این میزان به نسبت سال گذشته که حدود ۷۰۷،۰۰۰ آدرس دارای چنین شرایطی بودند، ۱۱ درصد افزایش یافته است. گفتنی است که این تعداد از اوایل سال ۲۰۱۵ بیش از دو برابر شده است.

به گفته کانر ابندشین (Connor Abendschein) از تحلیلگران شرکت دیجیتال استس دیتا (Digital Assets Data) که مقر در آن دِنور آمریکا قرار دارد، رشد مداوم در آدرس‌ هایی با موجودی یک یا چند بیت کوین نشان از انباشت سرمایه در ارتباط با خریداران خرد دارد.

همچنین می‌ توان افزایش تعداد آدرس‌ها را به صرافی ‌های ارزهای دیجیتال و سرمایه ‌داران بزرگی نسبت داد که به عنوان “نهنگ” شناخته می شوند. این حساب ‌ها که مقادیر قابل توجهی از بیت کوین را در خود نگهداری می‌ کنند «حساب‌ های ثروتمند» نامیده می شوند.

به عنوان مثال، پنج آدرس ثروتمند بیت کوین که توسط بیت اینفو چارتز (Bitintocharts) منتشر شده است به صرافی‌ های هیوبی، بیت فینکس و بایننس تعلق دارند. در صدر این لیست، کیف پول سرد هیوبی قرار دارد که به تنهایی ۲۵۵،۵۰۲ بیت کوین در اختیار دارد.

در عین حال، می ‌توان مشاهده کرد که تعداد آدرس ‌هایی که موجودی آنها ۰٫۱ بیت کوین تا ۱ بیت کوین است نیز به نسبت سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. با این وجود، این مبالغ را می ‌توان باقی ‌مانده تراکنش ‌های بزرگ یا سرمایه‌ های افرادی دانست که تنها یک بار از بیت کوین استفاده کرده‌ اند.

بیت کوین قیمت
آربیتراژ بیت کوین

پذیرش بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش

ابندشین در ادامه عنوان کرد: افزایش تعداد حساب‌هایی که موجودی بالایی دارند، خود نشانه‌ای نشانگر این است که پذیرش بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش در حال رشد است.

علیرغم نوسانات قیمت این ارز دیجیتال، با مشاهده افزایش تعداد آدرس ‌هایی که یک یا چند بیت کوین در اختیار دارند، می ‌توان به این نتیجه رسید که طی سال ‌های گذشته نرخ انباشت سرمایه در شبکه بیت کوین با سرعتی ثابت در حال بیشتر شدن بوده است.

قیمت بیت کوین طی شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹، از ۳۶۰۰ دلار به ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار افزایش یافت و پس از آن بار دیگر در ماه دسامبر به ۶،۴۳۰ کاهش پیدا کرد. با این وجود تعداد آدرس هایی که یک یا چند بیت کوین در اختیار دارند، در ۱۲ ماه گذشته با جهشی ۷۷۰۰۰ عددی رو به رو شد.

از این نوع رفتارها در بازار طلا نیز مشاهده می‌ شود. این فلز زرد که به عنوان یک ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌ گیرد، همیشه در سرتاسر جهان مورد حمایت سرمایه‌ گذاران قرار گرفته است و بسیاری بدون توجه به روند قیمت آن در کوتاه مدت، به خریدش روی می‌ آورند.

با این حال، بسیاری از ناظران به ویژه میلیاردرهایی نیز مانند ری دالیو (Ray Dalio)، بنیان‌گذار بریج واتر (Bridgewater) بر این عقیده اند که بیت کوین برای تبدیل شدن به یک ابزار ذخیره ارزش مطمئن، بیش از اندازه پر نوسان است.

بیت کوین ارزهای دیجیتال ، بیت کوین ، قیمت
ارزهای دیجیتال ، بیت‌کوین ، قیمت

توزیع ثروت

یاسین الماندیرا (Yassine Elmandjra)، یکی از تحلیلگران آرک اینوست (ARK Invest) در مصاحبه‌ ای عنوان کرد:

موجودی حساب ‌ها شاخص خوبی برای نشان دادن تعداد کاربران بالقوه منحصر به فرد در شبکه است.

با وجود همه اینها، بازار ارزهای دیجیتال هنوز هم تحت سلطه نهنگ‌ هاست. تا ماه دسامبر، سرمایه‌ گذارانی که موجودی آدرس‌ های آنها بین ۱۰۰۰ تا ۱ میلیون بیت کوین است، ۴۲٫۱ درصد از بازار را تشکیل می‌ دهند که در مقایسه با بازار گاوی اواخر سال ۲۰۱۷ با افزایش رو به رو بوده است، چراکه در آن زمان سهم این حساب ‌ها تنها ۳۷٫۹ درصد بود.

همچنین لازم به ذکر است که افزایش تعداد آدرس های منحصر به فرد لزوماً به معنای هجوم سرمایه گذاران جدید به بازار نیست. از این گذشته، یک سرمایه گذار واحد می تواند ۱۰۰۰ بیت کوین را در ۱۰۰۰ آدرس یا بیشتر نگه داشته باشد، بنابراین، این معیار محدودیت های خود را دارد. بنابراین افزایش تعداد آدرس با موجودی یک یا چند بیت کوین لزوماً به معنای افزایش مشارکت در بازار نیست.