video thumb

۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی در حال راه‌اندازی CBDC هستند!

نظرسنجی اخیر انجام شده بانک تسویه بین المللی (BIS) روند ظهور ارزهای دیجیتال مورد حمایت بانک های مرکزی را تأیید می کند. این نظرسنجی نشان می دهد که ۸۰ درصد از شرکت کنندگان اظهار داشته اند که در حال حاضر بر روی صدور ارز دیجیتال

صدور ارز دیجیتال ملی وابسته به بانک مرکزی توسط بسیاری از بانک ها

این نظرسنجی در اواخر سال ۲۰۱۹ توسط بانک تسویه بین المللی گردآوری شده است و حاوی پاسخ های ۶۶ بانک مرکزی در سراسر جهان است. در میان آن‌ها، ۲۱ بانک مرکزی، متعلق به کشورهای توسعه ‌یافته و ۴۵ بانک مرکزی، متعلق به کشورهای در حال توسعه وجود داشته است.

این مطالعه نشان می‌ دهد که ۸۰ درصد از شرکت‌ کنندگان در حال ایجاد ارز دیجیتال ملی خود (CBDC) هستند. این میزان، نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین، ۴۰ درصد از آنها مطالعات اولیه خود را به اتمام رسانده و وارد فاز آزمایشی شده ‌اند و ۱۰ درصد آنها، در حال توسعه پروژه‌های آزمایشی خود هستند.

نکته جالب در این نظرسنجی این است که تمام کشورهایی که ارز دیجیتال بانک مرکزی آنها وارد فاز آزمایشی شده است، کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور می باشند. این مطالعه علت این موضوع را اینگونه توضیح می دهد:

عموما کشورهای درحال توسعه نسبت به کشورهای توسعه ‌یافته، انگیزه قوی تری برای ایجاد ارز دیجیتال وابسته به بانک مرکزی خود را دارند. چراکه این ارز دیجیتال بتواند جایگزین یا مکملی برای نظام پولی آنها باشد. کارایی پرداخت‌ های داخلی، امنیت تبادلات مالی و دیگر مسائل اقتصادی برای کشورهای درحال توسعه از عوامل مهمی بوده که با ارزهای دیجیتال بخش عمده‌ای از آنها تامین خواهد شد. اما در کشورهای توسعه ‌یافته امنیت در پرداخت بسیار با اهمیت است.

وقتی از آنها در مورد هدفشان برای ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی سؤال شد، ۱۵ درصد از آنها عنوان کردند که دارایی آنها بر عمده فروشی متمرکز خواهد شد. تقریباً ۳۵ درصد از آنها قصد خود از انجام چنین کاری را کاربرد عمومی عنوان کردند و سایرین نیز هر دوی این موارد را جزو اهداف خود ذکر کردند.

<a href=قیمت بیت کوین استخراج" width="1068" height="601" />
ارز دیجیتال، بیت کوین

شایان ذکر است که آگوستین کارستنس (Agustin Carstens)، مدیر کل بانک تسویه بین المللی، اخیراً خواستار پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی شد. وی خاطرنشان کرد: آنها باید در مرکز سیستم های پرداخت جهانی باشند.

بانک های مرکزی جدیدی که بر روی CBDC کار می کنند

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که بانک های مرکزی جدید امروزه روی سطوح بالقوه CBDC کار می کنند. اخیراً نیز از همکاری بین هنگ کنگ و تایلند در مورد ارز دیجیتال مشترک اخباری منتشر شد. این سیستم پرداختی جدید که از فناوری متفاوتی از ارز دیجیتالی معرفی شده توسط بانک مرکزی چین بهره خواهد برد با هدف تسهیل در انجام تراکنش های دوجانبه و سرعت بخشیدن به استفاده از زیرساخت های نوین مالی و بانکی در شرق آسیا توسعه داده خواهد شد. در حال حاضر تایلند و هنگ کنگ با یکدیگر حدود ۲۰ میلیارد دلاردر سال مبادلات تجاری دارند.

علاوه بر این، بانک های مرکزی انگلیس، منطقه اروپا، ژاپن، سوئد و سوئیس نیز حرکت به سوی ارز دیجیتال بانک مرکزی را تأیید کردند. بنا به گزارش ها، آنها گروه ویژه ای را برای گفتگو در مورد کاربردهای احتمالی ارز دیجیتال خود ایجاد می کنند.