سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

چگونه کوین‌های خود را در سال ۲۰۲۰ از دست ندهیم؛ راه‌هایی برای بازیابی کلیدهای خصوصی !

زمانی که پیتر شیف (Peter Schif) ادعا کرد که بیت کوین های داخل کیف پول خود را از دست داده است، بسیاری در جامعه ارزهای دیجیتال نسبت به این قضیه مشکوک بودند و برخی معتقد بودند که او تنها رمز عبور خود را از دست داده است. اما دیگران مانند ویتالیک بوترین تاکید کردند که از دست دادن کلیدهای خصوصی به عنوان مسئله ای مهم برای کاربران ارزهای دیجیتال باقی خواهد ماند.

بانک خود بودن دشوار است

نگهداری از ارزهای دیجیتال مخصوصا برای افراد غیر فنی کاملاً پیچیده است. اکثر کیف پول ها برای احیا نیاز به وارد کردن کلیدهای خصوصی دارند. ذخیره کردن کلیدهای خصوصی می تواند به سادگی با نوشتن بر روی یک تکه کاغذ انجام شود، که این هم خود ریسک هایی مانند گم شدن، سرقت و خرابی کاغذ را به همراه دارد.

استفاده از کیف پول های سخت افزاری و پشتیبان گیری دیجیتال رمزنگاری شده، روشی دیگر برای نگهداری ایمن کوین ها می باشد، اما به درجه ای از آمادگی و دانش فنی نیاز دارد که ممکن است برای کاربران عادی بسیار دشوار باشد. در واکنش به از دست دادن کوین ها توسط پیتر شیف، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس عنوان کرد که نگهداری از ارزهای دیجیتال در جاهایی مانند صرافی های متمرکز برای بسیاری از کاربران امن تر است.

با این وجود، گفته های مدیرعامل بایننس ذاتاً بر خلاف رسالت اصلی ارزهای دیجیتال یعنی تمرکززدایی است. برخی از افراد به روش هایی در این خصوص اشاره کرده اند که به عنوان راه حل احتمالی بر روی اتریوم توسعه یافته اند.

بازیابی اجتماعی

به عنوان یک گزینه جایگزین برای راه حل های ذخیره سازی پیچیده، افراد می توانند کلیدهای خصوصی را در اختیار تعدادی از افراد مورد اعتماد خود مانند پدر، مادر و یا دیگر اعضای خانواده قرار دهند.

شخصی که دسترسی به کیف پول خود را از دست می دهد، می تواند به این اعضا متوسل شود و با استفاده از آنها به احیای کوین های خود بپردازد. کیف پول Argent در حال عملی سازی این ایده است و افراد می توانند کاربران دیگری را به عنوان سرپرست برای کیف پول خود تعیین کنند. اما به طور پیش فرض، سرپرست اصلی خودArgent است. این کیف پول خودش به دریافت ایمیل و شماره تلفن از افراد مبادرت می ورزد و این نوعی ضمانت برای محافظت از کوین ها و احیای آنها می باشد.

یک روش کمی متفاوت توسط پروپوزال اتریوم (EIP) 2429 ارائه شده است که توسط ریکاردو گویلهرم اشمیت (Ricardo Guilherme Schmidt) و دیگران توسعه یافته است.

با تشریح مفهوم بازیابی اجتماعی، این راه حل “اسرار کاربر” را معرفی می کند و افراد تعدادی از اطلاعات شخصی خود مانند اثر انگشت و یا دیگر اطلاعات شخصی را فراهم می کنند که در صورت از دست دادن کلید های خصوصی، با استفاده از این اطلاعات شخصی می توانند نسبت به بازیابی کوین های خود اقدام کنند. اطلاعاتی که در این زمینه فراهم می شود، باید طوری دریافت و نگهداری شوند که حافظان این سرویس ها نتوانند اقدام به دزدیدن کوین های افراد کنند. البته در این زمینه فعلا تنها پیشنهادهایی ارائه شده است و این پیشنهادها در آینده تغییر می کنند.

کلیدهای خصوصی ، ارز دیجیتال
کلیدهای خصوصی ، ارز دیجیتال

انتقاداتی به بازیابی اجتماعی

یک نقطه ضعف رایج در بازیابی اجتماعی، نیاز مجدد به اعتماد است اما این بار نیز به جای سازمان ها و نهادها باید به افراد و دوستان خود اعتماد کنیم. اشمیت در گفتگو با کوین تلگراف ضمن اشاره به این نکته که این سیستم هنوز کامل نیست، عنوان کرد:

بازیابی اجتماعی یک اصل اساس برای پذیرش است، اگرچه پروپوزال EIP 2429 این مشکل را حل می کند اما، ما دوباره در یک سیستم بی اعتماد قرار داریم و این همان چیزی است که همه ما در اتریوم دوست داریم.

اشمیت انتقاد هایی هم نسبت به سرویس هایی مانند Argent مطرح کرد. وی معتقد است که این گونه سرویس ها، شفافیت بیش از حدی را پدید می آورند و مانند نگهداری وجوه عمومی رفتار می کنند.

Itamar Lesuisse، مدیرعامل Argent در گفتگو با کوین تلگراف نظر خود را در این باره عنوان کرده و اظهار داشته که نامگذاری سیستم آنها به بازیابی اجتماعی را گمراه کننده می نامد. وی عنوان کرد:

این روش ایمن است و به معنای واقعی کلمه هر کسی که دارای تلفن هوشمند است می تواند از آن استفاده کند. یکی دیگر از مزایای این رویکرد این است که می توانید از این اشخاص قابل اعتماد برای محافظت از کیف پول خود فراتر از بازیابی اجتماعی استفاده کنید. با Argent می توانید از آنها برای قفل کیف پول خود استفاده کنید و نقل و انتقال های بزرگی را تأیید کنید.

Lesuisse همچنین از پیشرفت EIP 2429 استقبال کرد و خاطرنشان کرد: این پیشنهادها حریم خصوصی را بهبود می بخشند. با این وجود، اشمیت اعتراف کرد که EIP نیز نمی تواند اغفال کاربران و حمله به کیف پول ها را تماما از میان بردارد.

سمسون موو (Samson Mow)، مدیر ارشد فروش بلاک استریم (Blockstream) در گفتگو با کوین تلگراف با انتقاد از اتریوم، خاطرنشان کرد:

EIP به دلیل پیچیدگی هاییی که دارد، بسیار دشوار است. وی افزود که بازیابی اجتماعی در بیت کوین با نرم افزارهای موجود کاملاً ممکن است، ایجاد کیف پول های چند امضایی مثالی از این اقدامات است. این قبیل کیف پول ها توسط چند نفر مدیریت می شوند.

با این وجود، مو نسبت به مفهوم کلی بازیابی اجتماعی شک دارد. وی در این باره عنوان کرد:

“اشکال در هر سیستم بازیابی اجتماعی در واقع این است که محافل اجتماعی شما با گذشت زمان تغییر می کنند و ما در جهانی زندگی می کنیم که به سمت آنتروپی گرایش دارد. بنابراین، دوستان امروز شما ممکن است دیگر فردا دوستان شما نباشند و حتی اگر محافل اجتماعی شما تغییر نمی کنند، سرپرست تعیین شده شما ممکن است بخشی از برنامه بازیابی شما را از دست بدهد. “

موو هنوز هم توانایی بازیابی کلیدهای خصوصی را مهم می داند. وی عنوان کرد که چالش نگهداری کوین ها و اعاده آنها چیزی است که بر عهده کاربران می باشد و از همان روز اول باید به فکر آن باشند و تمهیدات لازم را بیاندیشند.

راه حل های دیگر

از همان روز های ابتدایی پیدایش بیت کوین، Keybase سرویسی برای تولید کلید خصوصی بر اساس ایمیل و رمز عبور کاربران را ارائه داد. Torus به کاربران امکان می دهد که با ورود از طریق حساب های گوگل و فیس بوک خود، کیف پول اتریوم ایجاد کنند. در این حالت، کلیدهای خصوصی به شیوه منحصر به فردی با اکانت مورد نظر همراه می شوند. با این حال همانطور که اشمیت توضیح داد، راه حل های مبتنی بر اسرار شخصی بسیار دشوار است. وی گفت:

البته این نوع تامین امنیت که بر اساس رازهای شخصی است، متعلق به اینترنت نسل دوم است و در اینترنت نسل دوم داشتن ۸ رمز عبور ایمن است، زیرا سرور تأییدکننده تلاش برای حمله bruteforce را مسدود می کند. اما هیچ یک از این موارد در مورد بلاک چین امکان پذیر نیست.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location