video thumb

اتریوم کلاسیک چگونه به وجود آمد؟

اتریوم کلاسیک پلتفرم منبع باز یا همان اپن سورس غیر متمرکز بر اساس فناوری بلاک چین است که اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را تسهیل می‌کند.

 

ارزجو : اتریوم کلاسیک به عنوان شاخه‌ای از بلاک چین اتریوم به وجود آمد و دیگر ورژن‌ها تحت نام همان ورژن اصلی به کار خودشان ادامه دادند. این مقاله به نکات کلیدی، جزئیات، کار و تاریخچه پلتفرم اتریوم کلاسیک می‌پردازد.

 

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های دیجیتال مستقلی هستند که خود به خود می‌توانند طوری که برنامه‌ریزی شده‌اند اجرا شوند و بر اساس کدی که طبق آن نوشته شده‌اند وظایفشان را انجام دهند.

به عنوان نمونه‌هایی از این اپلیکیشن‌ها می‌توان از سیستم‌هایی که دستگاه‌های ATM را کنترل می‌کنند و سیستم بیت کوین (Bitcoin) نام برد.

کدهای برنامه در سراسر شبکه اتریوم کلاسیک موجود است و به عنوان یک قانون خود مختار برای اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌ها به کار می‌رود. قراردادهای هوشمند باعث می‌شود که تراکنش‌ها و توافق‌ها، در ضمن حفظ ناشناس ماندن طرفین در نودهای عمومی ثبت شود. این کار بدون نیاز به تنظیم کننده مرکزی، چارچوب قانونی یا فشار یک مقام مسئول انجام می‌شود.

در این روش شفافیت، قابل پیگیری بودن و تسهیل انجام تراکنش به طور کامل اجرا می‌شود. هیچ گونه امکان تداخل خارجی، دستکاری یا سانسور در هنگام انجام کار با این اپلیکیشن‌ها در شبکه اتریوم کلاسیک وجود ندارد.

اتریوم کلاسیک

اجزای تشکیل دهنده اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک تورینگ ماشین مجازی بر روی شبکه بلاک چین است و دارای قابلیت نظارت داخلی است. این برنامه به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا کدهایی را بنویسند یا اپلیکیشن هایی را ایجاد کنند که هرگونه مشکل محاسباتی در طول فرایند استخراج ارزهای دیجیتال را برطرف نماید.

برای جلوگیری از ایجاد اسپم در شبکه و تخصیص منابع موجود به طور مؤثر، از مکانیسم انجام تراکنش‌های داخلی به نام گس (Gas) به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر سیستم جامع کلاسیک استفاده می‌شود. تمام انواع فعالیت‌های استخراج هم که به وسیله شرکت‌کنندگان متعدد انجام می‌شود به وسیله سیستم گس بازپرداخت می‌شوند.

باید گفت که اتریوم کلاسیک به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن های غیر متمرکز را بر روی شبکه بلاک چین بسازند. اتریوم کلاسیک مانند یک سوپرکامپیوتر بر روی بلاک چین عمل می‌کند و قدرت تجزیه و تحلیل مناسب برای اجرای اپلیکیشن‌ها یا قراردادهای هوشمند را در این شبکه فراهم می‌آورد. توسعه دهندگان و شرکت‌کنندگان در قبال تلاش‌هایشان برای توسعه یا ایجاد قراردادهای هوشمند و فعالیت‌های محاسباتی مبلغی را دریافت می‌کنند.

توکنی که در اتریوم کلاسیک استفاده می‌شود کلاسیک اتر (Classic Ether) نام دارد. به خاطر اعتبار اتریوم کلاسیک، کلاسیک اتر هم در تمام بنگاه‌ها و صرافی‌ها موجود است. کلاسیک اتر را می‌توان در کیف پول ارزهای دیجیتال نگهداری کرده و از شخصی به شخص دیگر منتقل کرد و برای پرداخت به کسانی که در حال استخراج ارزهای دیجیتال هستند نیز پرداخت می‌شود.

اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک چگونه به وجود آمد؟

اتریوم کلاسیک به عنوان شاخه‌ای از بلاک چین اتریوم به وجود آمد و دیگر ورژن‌ها تحت نام همان ورژن اصلی به کار خودشان ادامه دادند.

این شاخه که به ایجاد اتریوم کلاسیک منجر شد، پس از آنکه اتریوم اصلی در ژوئن ۲۰۱۶ هک شد به وجود آمد. این هک باعث از دست رفتن ۵۰ میلیون دلار اتر بر اثر سرقت شد. یک هکر توانسته بود با استفاده از آسیب پذیری سیستم در بخش کد نویسی، وارد سیستم اپن سورس شود که همین باعث سرقت شده بود.

گرچه بر اساس یک قرارداد هوشمند در صورتی که هر کدام از اترهای سرمایه گذاری شده از قرار داد بیرون کشیده شوند تا ۲۸ روز قابل استفاده نیستند. به عبارت دیگر اترهای سرقت شده هنوز هم جزئی از یک قرارداد هوشمند بودند و در شبکه اتریوم قرار داشتند.

اقدامی اساسی لازم بود تا بتوان مقادیر سرقت شده را به صاحبان اصلی آن بازگرداند در میان گزینه‌های در دسترس برای حل این مشکل اکثر متخصصان به شاخه‌ای از اتریوم اصلی اشاره داشتند.

این شاخه به تازگی ایجاد شده بود و قبل از اینکه این هک اتفاق بیفتد، کار خود را آغاز کرده بود. و همین باعث شده بود که تراکنش‌های تخلیه حساب‌ها به وسیله هکر، مورد تأیید قرار نگیرد و مبالغ به قراردادهای هوشمند اصلی بازگردانده شود. گرچه برخی از افرادی که با اتریوم سروکار داشتند با استفاده از این شاخه فرعی مخالفت می‌کردند و معتقد بودند که بلاک چین باید از سانسور به دور باشد و از هر گونه نظارت در این شبکه جلوگیری شود. با وجود عملکرد شاخه فرعی این گروه همچنان کارشان را بر روی شاخه اصلی بلاک چین ادامه می‌دادند ولی برای اعضای جامعه اتریوم ترجیح داشته دادند به ورژن جدید نقل مکان کنند.

شاخه فرعی باعث ایجاد دو ورژن از اتریوم شد که از آن زمان هر دو مشغول به فعالیت هستند. ورژن جدیدتر به اتریوم است، ولی ورژن قدیمی‌تر با عنوان اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود.

اتریوم کلاسیک

سخن پایانی

ایجاد اتریوم کلاسیک و اتریوم در اثر شاخه بندی در دنیای بلاک چین به عنوان برهه‌ای مهم شناخته می‌شود. از یک طرف گفته می‌شود که شاخه جدید ویژگی‌های عدم تمرکز و جلوگیری از سانسور را با استفاده از نظارت خودکار از بین برده است.

از جانب دیگر به عنوان یک تصمیم دموکراتیک، کسانی که از اتریوم استفاده می‌کنند، به صورت دلخواه می‌توانند از اتریوم کلاسیک بهره ببرند و استفاده از هیچکدام از این دوشاخه به آنها اجبار نشده است.

در حال حاضر اتریوم کلاسیک و اتریوم هر دو، همانند بیت کوین پتانسیل خوبی برای انجام قراردادهای هوشمند از هر نوع و هر اندازه‌ای را دارند و برای مدیریت نقل و انتقال پول به کار می‌آیند.