video thumb

حضور شرکت‌های بزرگ فناوری در بلاک چین !

بزرگ ترین شرکت های فناوری جهان طی چند سال گذشته تلاش های مشترکی را برای تحقیق و ادغام فن آوری های بلاک چین

شرکت های بزرگ تری که به دنبال فواید این فناوری نبودند، با خطر عقب افتادگی روبرو شدند و شروع به بررسی دقیق راه حل های مکانیزم های تجاری خود کردند. سایرین نیز بررسی در زمینه مزایای بالقوه ای که باک چین می تواند برای سیستم های مختلف به بار آورد، آغاز کرده اند. که از جمله نام های بزرگی که در فضای این فناوری قرار دارند، عبارتند از: IBM ، سامسونگ، گوگل، سونی و اپل.

IBM

غول فناوری IBM، آمریکا برای ایجاد تعداد زیادی از اختراعات ثبت شده با استفاده از فناوری بلاک چین موجی را در این فضا ایجاد کرده است. این شرکت از سال ۲۰۱۴ به عنوان پیشرو در امر پذیرش ارزهای دیجیتال بوده است و در هنگام توسعه و استفاده از راه حل های مبتنی بر بلاک چین جلوتر از سایرین است.

یکی از اولین اقدامات IBM در زمینه این فناوری، کشف قابلیت های فن آوری بلاک چین برای تأمین انرژی اینترنت اشیاء بود. این انرژی به صورت موازی با پروژه فناوری یا ADEPT با همکاری سامسونگ آغاز شد که به لوازم خانگی اجازه می داد تا به طور مستقل با محیط خود در تعامل باشند.

کاربرد این پروژه به وسیله یک ماشین لباسشویی سامسونگ با سفارش مستقل مواد شوینده و قطعات جایگزین خود اثبات شد. ADEPT از Telehash برای برقراری ارتباط استفاده می کند، BitTorrent اشتراک فایل های خود را قدرتمند کرد و از بلاک چین اتریوم برای کارهایی که به قابلیت های عمیق تر قرارداد نیاز داشتند استفاده شد.

مهم ترین کار این شرکت در سال ۲۰۱۵ با راه اندازی بلاک چین IBM رخ داد. این پلتفرم بر روی هایپر لجر فابریک بنیاد لینوکس ساخته شده است که IBM به توسعه آن کمک کرده است.

بلاک چین IBM یک راه حل بلاک چین سازمانی است که هدف آن مشاغل و شرکت های بزرگ است. این پلتفرم به کاربران امکان می دهد تا به بلاک چین های موجود بپیوندند یا حتی پلتفرم های جدیدی متناسب با نیاز خود ایجاد کنند. وب سایت IBM تخمین می زند که بیش از ۵۰۰ پروژه بلاک چینی فعال دارد. این پروژه ها طیف گسترده ای از صنایع، از جمله امور مالی تجاری، زنجیره های تأمین و خدمات هویتی را در بر می گیرند.

پروژه های قابل توجه بلاک چین شامل پلت فرم مدیریت زنجیره تامین TradeLens است که توسط غول های حمل و نقل Maersk به همراه IBM توسعه داده شد. این سیستم داده های آنی تراکنش های مربوط به حمل و نقل و پیشرفت در یک شبکه مجاز را ردیابی می کند.

بلاک چین تراست فود IBM ، پلتفرم قابل توجه دیگری است که طی دو سال گذشته برخی از مجتمع های بزرگ را سوار کرده است. پلتفرم ردیابی مواد غذایی مبتنی بر بلاک چین توسط شرکت هایی مانند Nestle و Unilever و همچنین خرده فروش برجسته آمریکایی یعن والمارت مورد استفاده قرار می گیرد تا از این طریق امنیت سیستم غذایی را افزایش دهند.

مایکروسافت

مایکروسافت از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۹۷۵، در حوزه های فناوری اطلاعات و فناوری پیشگام بوده است. این شرکت به دلیل سیستم عامل هایش مشهور شده است، اما این شرکت در زمینه طیف گسترده ای از کالاها و خدمات فن آوری خدم تارائه می دهد. فناوری بلاک چین نیز از دید این شرکت دور نمانده است. اگرچه این شرکت نیز مانند IBM بر توسعه راه حل های شرکت های خصوصی متمرکز شده است و مخالف بلاک چین های متن باز و غیرمتمرکز است.

سرویس پردازش ابری آژور (Azure) مایکروسافت ستون اصلی حرکت این شرکت به فضای ارزهای دیجیتال است و به مشاغل اجازه می دهد تا برنامه های خود را برای بهبود طیف گسترده ای از خدمات داخلی و خارجی مدیریت و مدیریت کنند. شعبه ای از این پلتفرم، سرویس بلاک چین آژور است است که به کاربران امکان می دهد تا شبکه ها و برنامه های کنسرسیوم خود را با استفاده از نرم افزار ها و شبکه های از پیش ساخته ایجاد کنند.

میزکار بلاک چین ژور به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با استفاده از زیرساخت های موجود که برای کاهش مدت زمان توسعه برای ایجاد یک راه حل داخلی استفاده می شود، یک شبکه را مستقر کنند. هدف میزکاراین است که به کسب و کارها کمک کند که برنامه های سفارشی خود را مبتنی بر بلاک چین ایجاد کند و پروسه توسعه برنامه را با تنظیم خودکار زیرساخت سرعت بخشد.

این پلتفرم توسط تعدادی از شرکت ها در سراسر جهان به کار گرفته شده است. شرکت قهوه آمریکایی استارباکس (Starbucks) پلتفرم بلاک چین آژور را به منظور ردیابی دانه های قهوه از کشاورزان خود به فروشگاه های بسیاری در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می دهد.

شرکت هواپیمایی جهانی GE Aviation نیز از خدمات بلاک چین آژور برای ضبط و ردیابی جزئیات قطعات هواپیمایی استفاده می کند. این روند به طور سنتی روی کاغذ انجام می شود که هم پرهزینه است و هم زمان بر. شرکت های هواپیمایی Singapore Airlines ، Nasdaq ، ۳M و Xbox نیز از پلتفرم بلاک چین آژور برای ارائه محصولات مختلف نیز استفاده کرده اند.

سامسونگ

شرکت سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی به دلایل مختلف نقش مهمی در فضای ارزهای دیجیتال و بلاک چین بازی کرده است. سامسونگ به طور خاص یک بازیگر مهم در صنعت تولید الکترونیک است و این امر به بخش ارزهای دیجیتال نیز سرایت کرده است. این شرکت در بین برترین تولید کنندگان تلفن های هوشمند و نیمه هادی قرار دارد و دو محصول در این زمینه دارد که که بطور فعال توسط علاقه مندان به ارزهای دیجیتال استفاده می شود.

پردازنده های سامسونگ در زمان بازار گاوی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ بسیار مورد توجه قرار گرفتند، زیرا کاربران برای خرید ماینرهای ارزهای دیجیتال اسیک هجوم آوردند. از ابتدای سال ۲۰۱۸، این شرکت شروع به طراحی و ایجاد تراشه های اسیک کرده است که به طور خاص برای فرآیند استخراج طراحی شده است.

سامسونگ همچنین با راه اندازی Blockchain Keystore در سال ۲۰۱۹ پشتیبانی از ارزهای دیجیتال را در تلفن های هوشمند خود ادغام کرد. برنامه اصلی راه اندازی شده یک کیف پول رمز عبور برای کلیدهای خصوصی کاربران بود. این قابلیت در تلفن های هوشمند سامسونگ گلکسی S10 به کار گرفته شد و هم اکنون در شش دستگاه آن از جمله S10e ، S10 ، S10 + ، S10 5G ، Note10 و Note10 + پشتیبانی می شود. از آن زمان تعدادی برنامه کاربردی مبتنی بر بلاک چین در Blockchain Keystore در دسترس قرار گرفته است و تلفن هوشمند Galaxy S10 اکنون تعداد حتی بیشتری از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می کند.

و آخرین نکته حائز اهمیت این است که سامسونگ SDS، بازوی فناوری اطلاعات این شرکت نیز در فضای بلاک چین سازمانی شرکت کرده است. این پلتفرم در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و با شرکت هایی مانند IBM و راه حل های بلاک چینی شرکت مایکروسافت رقابت می کند. این پلتفرم بلاک چینی به کسب کارها اجازه می دهد تا خدمات خود را در زمینه پرداخت ها، زنجیره تأمین، اعتبار هویت و قراردادهای هوشمند ایجاد و مدیریت کنند.

سونی

شرکت فناوری اطلاعات ژاپنی سونی در زمینه الکترونیک شناخته شده است، اما با استفاده از فناوری بلاک چین حرکات جالبی انجام داده است. شرکت سونی از توسعه نوعی پلتفرم مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) بر اساس بلاک چین خبر داده است. این شرکت اعلام کرده که DRM روی حفاظت از محتوای دیجیتالی از جمله کتاب های الکترونیک، موسیقی، فیلم و محتوای واقعیت مجازی متمرکز شده که مزایای زیادی برای این شرکت در بر دارد.

در سال ۲۰۱۷، سونی اعلام کرد که در حال کاوش در یک پروژه آزمایشی با فوجیتسو است تا با استفاده از هایپر لجر فابریک بنیاد لینوکس، سوابق آموزشی دانش آموزان را ثبت و ضبط کند. این پلتفرم به مؤسسات آموزشی اجازه می دهد تا سوابق یادگیری آکادمیک را بطور واقعی در یک شبکه بلاک چین توزیع شده با رمزنگاری و ایمن ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند.

این امر به موسسات آموزشی یا شرکت ها امکان می دهد تا به سوابق آموزشی تأیید شده دانش آموزان یا دانشجویان مربوطه دسترسی داشته باشند. در مقابل، این امکان را به دانشجویان و دانشگاهیان می دهد تا به صورت آنی به سوابق دانشگاهی خود دسترسی داشته باشند.

سونی همچنین استفاده جالب از فناوری هوش مصنوعی و بلاک چین در صنعت موسیقی را شناسایی کرده است. مطابق صفحه توضیحات Soundmain، سونی در سال ۲۰۱۳ شروع به کارهایی در فضایی چالش برانگیز برای هوش مصنوعی کرده است. با این حال، پیشرفت های سونی در هوش مصنوعی منجر به پیشرفت های زیادی در فناوری جداسازی صدا شده است.

این نرم افزار در نظر دارد تا به عنوان یک ابزار ریمیکسینگ و حفظ حقوق مالکیت معنوی صوتی مورد استفاده قرار گیرد. هنرمندان می توانند مجموعه ای کامل را به صورت زنده ضبط کنند و از نرم افزار برای شناسایی و مخلوط کردن سازهای مختلف در کانال های صوتی جداگانه پس از آن استفاده کنند. با استفاده از فناوری بلاک چین، مشخص می شود که محتوای مورد نظر دقیقا چه زمانی ایجاد شده، مالک آن کیست و اصلالت دارد یا خیر.

گوگل و اپل

گوگل و اپل غول های انکارناپذیری در فضای IT هستند، اما هر دو شرکت نیز از فناوری های بلاک چین و هر چیزی را که به طور خاص با ارزهای دیجیتال مربوط می شود بهره مند شده اند. هر دو شرکت به خاطر موضع گیری سختگیرانه خود نسبت به اپلیکیشن های غیرمتمرکزی که در لیست های فروشگاه های گوگل پلی و Apple App دارند با انتقاداتی از جامعه ارزهای دیجیتال روبرو شده اند. در واکنش به این موضوع، این شرکت ها عنوان کرده اند که آنها برای محافظت از کاربران در برابر بدافزارها این گونه عمل می کنند.

این موضع سختگیرانه باعث شده است که صرافی های بزرگی مانند کوین بیس برنامه غیرمتمرکز کیف پول ارز دیجیتال خود را از اپل استور خارج کند. در آغاز مارس ۲۰۲۰ ، گوگل پلی اپلیکیشن های پلتفرم های جدید ارزهای دیجیتال مختلفی را حذف کرده است که از جمله آنها عبارتند از: اپلیکیشن کوین تلگراف. گوگل نیز پیش از این، تعداد زیادی از اپلیکیشن های استخراج ارزهای دیجیتال را از Play store حذف کرده بود.

با این وجود، گوگل کمک های زیرساختی را به شرکت نرم افزاری ارزهای دیجیتال Blockchain.com ارائه داده است. این شرکت از سرویس ابری گوگل به منظور مدیریت پایگاه داده های مختلف خود برای سرویس های Blockchain کیف پول های بلاک چین و Explorer خود استفاده می کند. این پلتفرم حجم عظیمی از داده ها را از طریق پایگاه داده های مختلف اداره می کند و آنها را به اسپنر ابری گوگل منتقل کرده است تا روند پردازش خود را ساده تر کند.

در عین حال، اپل از توسعه چارچوب CryptoKit در سال ۲۰۱۹ خبر داد که در ابتدا با استقبال بسیار زیادی از جامعه ارزهای دیجیتال روبرو شد. همانطور که کوین تلگراف در آن زمان گزارش داد، هنگامی که این شرکت جزئیاتی در مورد این پروژه را اعلام کرد، گزافه گویی پیرامون این پروژه تا حدودی غیرقابل توجیه بود.

ابزار CryptoKit به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا توانند انواع عملیات رمزنگاری را انجام دهند. این عملیات ها شامل استفاده از رمزنگاری کلید عمومی برای ایجاد و مدیریت امضاهای دیجیتالی می شود. این نرم افزار به طور موثر به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا خدمات تأیید و رمزگذاری را به منظور افزایش امنیت بهبود بخشند.