video thumb

رئیس بخش بلاک چین در کمیسیون اروپا توضیحاتی در زمینه مزایای فناوری دفتر کل توزیع‌شده ارائه داد!

پیتریس زیلگالویس (Pēteris Zilgalvis)، رئیس واحد بلاک چین

به گفته وی، بلاک چین یک چارچوب قدرتمند برای به اشتراک گذاری داده ها فراهم می کند، کاری که توسط بانک های اطلاعاتی معمولی قابل انجام نیست. وی ادامه داد:

“ما فکر می کنیم که بلاک چین، یک فناوری عالی برای موقعیت هایی که سهامداران مختلف در آن نیاز به همکاری داشته باشند را ارائه می دهد اما به دلیل رقابت یا مسائل قانونی، آنها نمی خواهند یا نمی توانند یک بانک اطلاعاتی مشترک را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.”

وی اضافه کرد که بلاک چین، راه حل همه امور نیست، اما برنامه هایی مانند گواهی اسناد، هویت های مستقل و گزارش های نظارتی وجود دارد که دفتر کل توزیع شده می تواند حدود ۳۰ تا ۸۰ درصد برای آنها بهره وری داشته باشد.

به اشتراک گذاری داده ها بین اعضای یک گروه

ماهیت توزیع شده بلاک چین به ویژه در زمینه اتحادیه اروپا مفید است، جایی که راهی برای هماهنگی داده ها بین کشورهای عضو فراهم می کند، بدون اینکه آن را به یک مکان مرکزی در بروکسل یا لوکزامبورگ ارسال کند.

این همان منطق موجود در زیرساخت خدمات بلاک چین اروپایی (EBSI) است که هدف آن ارائه خدمات عمومی در یک زمینه پان اروپایی (بنیاد اروپایی) است. یکی از کاربردهای بالقوه EBSI اتصال بانک های اروپایی در زمینه گزارش نظارتی آنهاست، به عنوان مثال به اشتراک گذاری داده های کلاینت جمع آوری شده در اقدامات ضد پولشویی.

زیلگالویس خاطرنشان کرد: این چالش، بزرگ تر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد، زیرا بانک ها به دلیل نگرانی از رقابت و مقررات حریم خصوصی کاربران تمایلی به انجام این کار ندارند.

گفتنی است که تلاش برای ایجاد بلاک چین اروپایی بیشتر برای یافتن موضوعات سیاسی است، نه فناوری. همانطور که زیلگالویس عنوان کرده:

“بزرگ ترین چالش، حکمرانی است. بهترین کاربردهای بلاک چین در مکان هایی است که در آن تنها یک شرکت یا نهاد وجود ندارد بلکه تعداد زیادی شرکت و نهاد وجود دارد. بنابراین، حکمرانی مهم است.”

از منظر فناوری، تلاش می شود مقیاس پذیری، سازوکارهای اجماع و حریم خصوصی بهبود یابد.

بلاک چین و ارزهای دیجیتال

طبق گفته زیلگالویس بر خلاف برخی دولت ها مانند چین، اقدامات اتحادیه اروپا در زمینه ارزهای دیجیتال با موضعی نرم همراه است. وی اظهار داشت:

“ما هیچ اقدامی برای ممنوعیت هیچ چیزی انجام نداده ایم، در صورت لزوم، اروپا آن را قانون گذاری می کند.”

وی افزود: ارز دیجیتال با همان اصول مشابه ارز قانون گذاری می شود و هرگونه تغییری در آینده  با روحیه “طرفدار نوآوری بودن” صورت خواهد گرفت.
در واقع کشورهای اروپایی آماده پذیرش ارزهای دیجیتال هستند و رفتار مطلوبی را در این زمینه در فرانسه و آلمان می توان یافت.

بانک مرکزی اروپا نیز در واکنش به لیبرا و ابتکارات مشابه صورت گرفته در سراسر جهان در حال تلاش برای صدور “یوروی دیجیتال” می باشد. زیلگالویس، ضمن اشاره به اینکه این مورد در حوزه صلاحیت EC نیست، از بانک خواست تا مزایا و خطرات این پیشنهاد را تعیین کند. وی در ادامه افزود:

“بدیهی است که برای EC و EBSI، استفاده از یورو در زیرساخت های بلاک چین، برای ما ساده تر از ارز دیجیتال یا ارز رمزنگاری شده خواهد بود.”