video thumb

نگاهی به همبستگی‌های بیت کوین با دارایی‌های مالی جهانی در میان بحران ناشی از کروناویروس!

بسیاری از سرمایه گذاران، بیت کوین (BTC) را به عنوان پوشش ریسک در برابر سیستم اقتصاد جهانی در نظر می گیرند. با این حال، همانطور که اعداد نشان می دهد، بیت کوین از بحران مالی اخیر ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ در امان نبوده است. در این مقاله به بررسی حرکت بازارهای مالی جهانی و ارتباط آن با بیت کوین

تغییرات دارایی های مالی در طی ۷ روز

سقوط اخیر بیت کوین، ادعای این ارز دیجیتال را به عنوان “طلای دیجیتال” به چالش کشیده و ادعای آن را به عنوان “پناهگاه امن” مالی به بوته آزمایش گذاشته است.

تغییرات انحراف استاندارد دارایی های مالی در طی ۷ روز

نمودار همبستگی ۲۱ روزه نشان می دهد که اخیراً بیت کوین با سایر دارایی های مالی جهانی ارتباط فزاینده ای پیدا کرده است.

همبستگی ۲۱ روزه بیت کوین با سایر دارایی های مالی

این آمار باید برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال که در میان همه آشوب های مالی سعی در ایجاد آرامش دارند، نگران کننده باشد. قبل از اینکه بخواهیم به “طلای دیجیتال” بپردازیم، باید توجه داشته باشیم که طلای فیزیکی، نمی تواند سرمایه گذاران را از این طوفان مالی در امان نگه دارد.
همبستگی بین طلا و دارایی های مالی نیز در این مدت افزایش یافته است و این نشان می دهد که بازارهای مالی جهان بیش از بیش به هم پیوسته اند.

نسبت شارپ دارایی های مالی در طول مدت ۲۱ روزه

همبستگی ۲۱ روزه بیت کوین با سایر دارایی های مالی

سبد سهام همراه با بیت کوین

هری مارکوویتز (Harry Markowitz)، پدر نظریه سبد سهام مدرن عنوان کرده که مهم ترین جنبه ریسک در نظر گرفتن سهم یک دارایی در خطر کلی سبد سهام است، نه در نظر گرفتن خطر آن دارایی به صورت تنها.

بنابراین، یک سبد سهام ریسک پذیر نیست اگر بیت کوین را که یک دارایی بی ثبات است و با سایر منابع موجود در این سبد همبستگی نداشته یا همبستگی منفی دارد، نیز شامل شود.

دارایی های ناهمبسته موجب می شوند که مدیران سهبد سهام بتوانند نوسانات را کاهش داده و بازده تنظیم شده ریسک را بهبود بخشند. به همین دلیل بسیاری از مدیران سبد سهام بیت کوین را به عنوان یک دارایی جایگزین به تنهایی در سبد خود نگه می دارند.

اگر بیت کوین با بقیه بازارهای اقتصادی بی ارتباط باقی نماند، ممکن است از نظر مدیران دارایی و بازار نهادی به عنوان یک دارایی ریسک پذیر و کمتر قابل توجه به آن نگریسته شود. کاهش علاقه نهادها می تواند به معنای فروش زیاد و ورود کمتر سرمایه به بازار باشد.

علیرغم روند صعودی اخیر در همبستگی بیت کوین با سایر دارایی ها، یک سبد سهامی که شامل ۸۰ درصد سهام و ۲۰ درصد بیت کوین است، از منظر تنظیم بازدهی ریسک می توانسته در طی سه ماه گذشته و همچنین در طی یک سال گذشته، بهتر از یک سبد سهام که ۱۰۰ درصد آن سهام است عمل کرده باشد.

نسبت شارپ

با این حال، اگر ما فقط بخواهیم فقط به یک ماه گذشته نگاهی بیندازیم، بهتر است از سرمایه گذاری بر روی بیت کوین اجتناب کنیم. درست است که بیت کوین در زمان رونق اقتصادی یک دارایی نسبتاً جدا و غیر مرتبط است. اما این کافی نیست. برای اینکه این ارز دیجیتال، یک پناهگاه امن اقتصادی واقعی به حساب بیاید، باید در برابر شوک هایی که از طریق بازارهای مالی دیگر متاثر می شوند، محکم باشد. به خصوص در مواقع آشفتگی، عملکرد این دارایی باید تحت بررسی دقیق قرار گیرد.

شاخص قیمت بیت کوین

با این وجود، قیمت اخیر بیت کوین نشانه‌هایی از بازگشت دارد. این مسئله ممکن است به دارندگان ارزهای دیجیتال امید بدهد.

آیا ارزهای دیجیتال تنوع بهتری ارائه می دهند؟

شاخص HODL30، یک سبد سهام شامل ۳۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش سرمایه است که نسبت به بیت کوین، همبستگی کمی با کل بازار اقتصادی داشت. همبستگی بین این شاخص و سهام آمریکا به طور قابل توجهی پایین تر از همبستگی بین سهام بیت کوین و ایالات متحده بود. اگر سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال بخواهند خود را از نوسانات بازار جهانی محافظت کنند، ممکن است شاخص ها به طور فزاینده ای مرتبط شوند.

هبستگی بین دارایی های مالی

زمان مشخص خواهد کرد که آیا بیت کوین یا هرگونه ارز دیجیتال دیگری انتظارات سرمایه گذاران را به عنوان یک پناهگاه امن اقتصادی برآورده می کند یا خیر. در یک سیستم مالی متحد و به هم پیوسته، چنین چیزی ممکن است غیرممکن باشد.

شاید این سقوط قیمت باعث شود، این تصور برای سرمایه گذاران به وجود بیاید که در صورت وقوع بحران اقتصادی بعدی، آنها دیگر نمی توانند بیت کوین را به عنوان یک پناهگاه امن در نظر بگیرند.