video thumb

ارائه انواع برنامه ردیابی ویروس کووید ۱۹ به منظور حفظ سلامی مردم!

تیمی از دانشگاهیان در دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی در حال تهیه یک اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین

این اپلیکیشن در نظر دارد تا ردیابی بیماران آلوده را بهبود بخشد، در حالی که کاربران این پلتفرم می توانند وضعیت ابتلا به ویروس کرونای تأیید شده را تشخیص دهند. علاوه بر این، این اپلیکیشن به مردم برای انجام رفتارهای مسئولانه مانند ماندن در خانه در دوره های قرنطینه پاداش می دهد. Covi-ID بر روی پلتفرم بلاک چین مجاز Sovrin که یک شبکه هویتی خودمختار است ساخته می شود. هدف اصلی این برنامه این است که است که مشارکت کنندگان اکوسیستم ضمن داشتن اطلاعات دقیق در مورد نقاط مهم عفونت ویروس کرونا، مالکیت اطلاعات خود را در دست داشته باشند.

این پروژه آفریقای جنوبی، نخستین پروژه ای نیست که در زمینه استفاده از یک برنامه موبایل برای بهبود ردیابی مخاطب، کشف می شود. کشورهایی مانند چین و سنگاپور که در ابتدا با شیوع شدید اپیدمی ویروس کووید ۱۹ برخورد کردند ، پلتفرم های ردیابی خود را ارائه دادند، در حالی که تعدادی از کشورهای اروپایی نیز در حال توسعه برنامه های کاربردی سازگار هستند. برنامه Covi-ID با این پروژه ها متفاوت است، چرا که رویکرد آن مبتنی بر حفظ حریم خصوصی است و برای این امر از فناوری های SSI و بلاک چین استفاده می کند.

این اپلیکیشن چگونه کار می کند؟

برای توسعه دهندگان، اولین درگاه تماس ایجاد یک حساب کاربری است که وضعیت ابتلا به ویروس کووید ۱۹ کاربر را تأیید می کند. کاربران دو راه برای ایجاد یک حساب کاربری Covi-ID دارند. گزینه اول از طریق کیف پول کاستودی تهیه شده توسط یکی از شرکت های تجاری مشارکت کننده در این طرح، که شامل بانک های محلی آفریقای جنوبی و دولت و مؤسسات بهداشتی است. گزینه دوم یک راه حل کیف پول هویتی کاملاً خودمختار است که توسط Covi-ID تهیه شده است. هر دو گزینه نوید محافظت از داده های کاربران را می دهند. گزینه دوم تمام اطلاعات کاربران را در تلفن خود ذخیره می کند، به این معنی که اطلاعات شخصی هرگز از نظر فیزیکی از دستگاه خارج نمی شوند.

ماهیت زندگی در آفریقای جنوبی نیز باید در نظر گرفته شود، زیرا بخش بزرگی از جمعیت آن ممکن است به تلفن هوشمند دسترسی نداشته باشند. در این حالت، کاربران می توانند با ایجاد یکی از حساب های کاستودی با یکی از شرکای تجاری Covi-ID از این پلتفرم استفاده کنند.

این فرایند مستلزم گرفتن عکس برای اثبات هویت کاربر و همچنین تهیه نام کامل و شماره تلفن است که در صورت نداشتن شماره تلفن، فرد می تواند شماره تلفن یکی از دوستان یا اقوام خود را بدهد. برای هر کاربر یک کد QR صادر می شود که مانند کارت بانکی می تواند بر روی کارت چاپ شود. این کد QR سپس می تواند توسط مقامات اسکن شود تا وضعیت ابتلای کاربر به ویروس کووید ۱۹ را اثبات کند.

اطلاعات کاربران توسط این شرکای تجاری در کیف پول های کاستودی ذخیره می شود، مانند نحوه ذخیره کردن ارزهای دیجیتال کاربران توسط یک صرافی ارز دیجیتال. به عنوان مثال، هنگامی که کد QR آنها اسکن می شود، به عنوان نمونه، وقتی وارد سوپرمارکت می شوند، یک رویداد در کیف پول آنها ثبت می شود. کاربران پس از آن می توانند در صورت تماس با یک کاربر مبتلابه ویروس کووید ۱۹ در آن روز در آن سوپر مارکت مطلع شوند. کاربران موظفند شماره تلفن های خود را ارائه دهند تا در چنین حالتی به راحتی به آنها اطلاع داده شود.

اگر برنامه نشان دهد که کاربران مبتلاست، می توانند به یک مرکز آزمایش مراجعه کنند یا به پزشک مراجعه کنند. پزشک معالج کد QR آنها را اسکن می کند و هویت آنها را با عکسی که به ارائه دهنده کیف پول کاستودی داده شده است، تأیید می کند. پس از تایید نتایج آزمون، آنها به حساب کاربران Covi-ID وارد می شوند. هنگامی که یک کاربر از ویروس کرونا بهبود یافت یا واکسیناسیون دریافت کرد، به آنها یک وضعیت سبز در برنامه داده می شود و دیگر تهدیدی برای سلامتی برای مردم ایجاد نمی کنند.

همه این موارد اجازه پیاده سازی مرحله دوم Covi-ID را می دهد که مرحله تأیید است. این امر به احتمال زیاد ضروری خواهد شد زیرا کشورها سعی دارند تا گسترش شیوع ویروس را در آینده مهار کنند. اگر کاربران سعی کنند وارد فضایی شوند که غربالگری درمانی را انجام داده باشد، کد QR خود را یا از طریق برنامه موجود در تلفن هوشمند یا یک نسخه چاپی ارائه می دهند. کاربران پس از آن موافقت می کنند که فقط به وضعیت ویروس کووید ۱۹ دسترسی داشته باشند.

وضعیت سبز نشان دهنده این است که کاربران از این بیماری بهبود یافته اند یا واکسیناسیون را دریافت کرده اند. وضعیت زرد نشان می دهد که کاربران ناقل ویروس نیستند و هرگز آلوده و واکسینه نشده اند، این امر به برخی روش های غربالگری نیاز دارد. وضعیت قرمز نشان می دهد که کاربر در حال حاضر به ویروس کووید ۱۹ مبتلاست و باید فوراً از بین مردم جدا شود.

فناوری بلاک چین در درجه اول، حفظ حریم خصوصی را تضمین می کند

تمرکز اصلی این پروژه اطمینان از محافظت از داده های کاربران در ضمن ارائه اطلاعات مهمی است که باعث می شود ردیابی مخاطب بهتر صورت بگیرد و ابزاری را ایجاد کند که به جامعه اجازه دهد به تدریج به روال عادی خود برگردد. توسعه دهندگان این اپلیکیشن از داده های جغرافیایی کاربران استفاده می کنند، اما به جای اینکه این داده های ارزشمند توسط یک سرور یا موسسه متمرکز ذخیره شود، کاربران داده های جغرافیایی واقعی خود را در اختیار دارند.

این روشی کاملاً متفاوت است که معمولاً داده های کاربران جریان می یابد. این اپلیکیشن “نقاط مهم درگیر با این ویروس” را به کیف پول کاربر ارسال می کند و سپس بررسی می کند که آیا با تاریخچه مکانی ذخیره شده کاربر همپوشانی دارد یا خیر. در این روش، Covi-ID قادر به انجام عملکردی مشابه با یک سیستم ردیابی است که داده ها را در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره می کند. کو پیر جورج (Co-Pierre George)، استادیار دانشگاه کیپ تاون، عضو برجسته این پروژه است. جورج به کوین تلگراف عنوان کرد که این پروژه بر روی پلتفرمSSI غیر متمرکز Sovrin در حال توسعه است. وی عنوان کرد:

“ما در حال ساختن هویت خودمختار هستیم و به طور خاص، در حال حاضر آن را بر روی دفتر کل Sovrin بنا می کنیم. اما برنامه نهایی ما پلت فرم agnostic خواهد بود و ما برای اطمینان از این قابلیت همکاری، مطابق با تمام استانداردهای موجود در جامعه SSI عمل می کنیم.”

جورج با بیان اینکه این تیم می خواهد یک سیستم متن باز بسازد که در نهایت بتواند یک “نوآوری تحول آفرین” باشد، نیز افزود: ما یک نسخه از یک اپلیکیشن متن باز برای کیف پول های کاستودی خواهیم داشت که در حال حاضر به عنوان راه حل های برچسب سفید برای سازمان های شریک مانند شرکت ها یا نهادهای دولتی یا غیرانتفاعی ساخته می شوند. “

جورج گفت هدف نهایی این است که بخش بزرگی از جمعیت آفریقای جنوبی از برنامه SSI استفاده کنند. اما با توجه به تاریخ راه اندازی آن، بیشتر کاربران در ابتدا از یک کیف پول کاستودی استفاده می کنند. وی آن را به عنوان یک راه حل ترکیبی توصیف کرد که به تدریج به سمت یک سیستم کاملاً غیرمتمرکز حرکت می کند. جورج افزود که کیف پول های کاستودی قابل اعتماد هستند. وی در ادامه افزود:

“ابتدا ، ما در آفریقای جنوبی مقررات سختگیرانه ای برای حفظ حریم خصوصی اعمال کرده ایم. و از آنجا که ما در حال همکاری با شرکای خوب سازمانی هستیم، عدم رعایت این نکته هزینه قابل توجهی برای ما خواهد داشت. دوم، سیستم باز ما باعث ایجاد رقابت بین کیف پول های متعهد می شود. از آنجا که حفظ حریم خصوصی حساس ترین جنبه این سیستم است، ما معتقدیم که در نهایت بهترین کیف پول کاستودی می تواند بیشترین تعداد کاربران را بدست آورد. “

جورج همچنین معتقد است که استفاده از کدهای QR باعث استفاده گسترده خواهد شد زیرا می توان آنها را توسط دوربین های تلفن همراهی که در کشورهای آفریقایی بسیار فراگیر هستند، اسکن کرد. علاوه بر این، این پروژه برای همه افرادی که نیاز به بررسی وضعیت ابتلا به ویروس کووید ۱۹ کاربر دارند، از یک اپلیکیشن متن باز استفاده می کنند. وی در این خصوص عنوان کرد:

“بسیاری از تأیید کننده ها اوپراتورهای تاکسی یا مأمور امنیتی هستند و تقریباً همه آنها تلفن های هوشمند نیز دارند. با این حال، آنچه ما را از هم جدا می کند این است که ما نیازینداریم که همه کاربران تلفن همراه داشته باشند. این امر باعث می شود که این سیستم فراگیرتر از راه حل های موجود بوده و کاملاً غیرمتمرکز باشد.”

اپلیکیشن های اروپایی تا اواسط آوریل به مرحله اجرا در می آیند

در حالی که برنامه Covi-ID امیدوار است تا راه حلی را ارائه دهد که در درجه اول برای آفریقای جنوبی مناسب باشد، کشورهای مختلف اروپایی در حال توسعه برنامه های ردیابی هستند که قصد دارند داده های نظارتی را به اشتراک بگذارند. این ابتکار عمل، با نام حفظ حریم خصوصی پان اروپایی، به منظور تلاش برای جمع آوری داده ها و ردیابی تعاملات از طریق تعدادی از اپلیکیشن هایی که در سراسر قاره عرضه شده اند، پیشنهاد شد. این امر باعث می شود تا اپلیکیشن های مختلفی که در حال توسعه هستند به منظور بهبود کارایی ردیابی مخاطب با یکدیگر در تعامل باشند، بخش مهمی که در مهار شیوع ویروس کووید ۱۹ کمک کننده است.

البته نگرانی هایی درباره حفظ حریم خصوصی چنین پروژه هایی وجود دارد، با این وجود گزارش شده است که برنامه PEPP-PT هم گزینه متمرکز و هم غیر متمرکز را به کاربران خود ارائه می دهد. این برنامه بدون ذخیره اطلاعات جغرافیایی کاربران، از فناوری بلوتوث استفاده می کند.

بسیاری از برنامه هایی که در حال توسعه هستند از فناوری بلوتوث برای ردیابی نزدیکی کاربران با یکدیگر در رابطه با وضعیت ابتلای خود به ویروس کووید ۱۹ استفاده می کنند. اگر توسط بلوتوث مشخص شود که کاربران با شخصی که بعداً تأیید شده است که آلوده به ویروس کرونا می باشد در تماس بوده اند، از طریق اپلیکیشن های مربوطه مطلع می شوند.

علاوه بر این، مقامات روسی اعلام کردند که برنامه ردیابی خود را برای بیمارانی که تست کووید ۱۹ آنها مثبت است، در ابتدای آوریل در مسکو راه اندازی می کنند. این شهر از ۳۰ مارس به طور نامحدودی درگیر این ویروس است. این اپلیکیشن نظارتی برای افرادی صادر می شود که تست کرونای آنها مثبت است و به آنها دستور داده شده که خود را در خانه قرنطینه کنند. گزارش شده است که این اپلیکیشن به منظور نظارت و اطمینان از عدم خروج بیماران از خانه خود در حالی که مسری هستند، درخواست دسترسی به تماس های کاربران، لوکیشن و دوربین و همچنین اطلاعات شبکه را به آنها خواهد داد.

چین نیز در ماه فوریه اپلیکیشنی را منتشر کرد که به کاربران اجازه می دهد بررسی کنند که آیا با شخصی که احتمالاً بهویروس کووید ۱۹ آلوده شده اند، در ارتباط بوده اند یا خیر. نیویورک تایمز گزارش داد که این اپلیکیشن بارکد آنها در یک ایست بازرسی اسکن می کند، خواه در مراکز حمل و نقل عمومی باشند یا سایر مناطق کنترل شده و اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربران را با یک سرور متمرکز به اشتراک می گذارد.

سنگاپور کشور دیگری است که یک اپلیکیشن ردیابی مخاطب را عرضه کرده که از فناوری بلوتوث استفاده می کند. برنامه TraceTogether، مجاورت کاربر را با سایر افرادی که از فناوری بلوتوث استفاده می کنند، کنترل می کند. اگر کاربران با یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در ارتباط بوده باشند، می توانند به این اپلیکیشن اجازه دهند تا افرادی را که با آنها ارتباط برقرار کرده اند، شناسایی کند. داده ها به صورت محلی در تلفن های کاربران ذخیره می شوند و پس از ۲۱ روز حذف می شوند. این پلتفرم اعلام می کند که مکان ها و مخاطبین کاربران در هر مرحله ردیابی نمی شوند.

در عین حال، گروه دیگری از محققان اروپایی در حال کار بر روی پلتفرم غیر متمرکز خود برای ردیابی مخاطب به Decentralized Privacy-Preserving Proximity Tracing هستند.

وایت پیپر این پروژه در گیت هاب منتشر شده است و یکی دیگر از برنامه های ردیابی مجاورت مبتنی بر بلوتوث است که در درجه اول روی حفاظت از حریم خصوصی متمرکز است. این برنامه قصد دارد هشدارهایی را به کاربرانی که با فردی که مظنون به آلوده بودن به ویروس کووید ۱۹ می باشد، ارائه دهد، بدون دادن اطلاعات هویتی یا موقعیت مکانی.