video thumb

نگرانی گروه جهانی ۲۰ نسبت به استیبل کوین‌ ها!

طبق گزارش به دست آمده از گروه ۲۰، استیبل کوین ها می توانند خطرات ثبات مالی را ایجاد کند و نیاز به قانون گذاری مناسب دارند.

شورای ثبات مالی گروه ۲۰ (FSB)، یک بررسی جامع در مورد استیبل کوین ها صادر کرد و ۱۰ توصیه برای قانون گذاری مؤثر آنها ارائه داد. قانون گذاران با معرفی لیبرای فیس بوک تحریک شدند، که این شرکت یک استیبل کوین مستقل بر اساس یک سبد ارزی ایجاد می کند. اگرچه از آن زمان لیبرا به این ایده خاص اعتماد کرده است، اما دولت های جهانی همچنان نسبت به این پروژه هوشیار هستند.

گزارش شورای ثبات مالی گروه ۲۰ خاطرنشان می کند که قوانین مالی موجود به طور کلی برای استیبل کوین ها نیز صدق می کند، و اظهارات مشابهی از سوی قانون گذاران ایالات متحده را منعکس می کند. با این وجود، این شورا معتقد است که قوانین باید بدون توجه به فناوری استفاده شده، برای همه مشاغلی که ریسک مالی را ارائه می دهند یکسان باشد.

ماهیت جهانی استیبل کوین ها هنوز شکاف هایی را در مورد مقررات متصل بین کشورهای مختلف نشان می دهد.  فراتر از آن، شورای ثبات مالی توصیه های مشترکی از جمله کنترل دقیق پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم را صادر کرده است.

خطرات موجود در استیبل کوین ها چیست؟

دشمنی با لیبرا را می توان با پتانسیل عظیم آن برای پذیرش فوری توضیح داد. این شورا همچنین استیل کوین های موجود، از جمله کوین های الگوریتمی مانند دای (DAI) را به رسمیت شناخت، اما به این نتیجه رسید که در حال حاضر آنها برای ایجاد خطرات سیستمیک بسیار کوچک هستند.

این مقاله توضیح می دهد که چرا ممکن است استیبل کوین ها در نهایت یک تهدید باشند. برخی از این نگرانی ها تا حد زیادی به عدم پذیرش آنها مربوط می شود، زیرا محققان بر این باورند که حتی انحراف های کوچک از پشتوانه آنها ممکن است پیامدهای مالی مهمی در تنظیمات اصلی داشته باشد.

همچنین نگرانی های قابل توجهی در مورد زیرساخت های زیربنایی آنها وجود دارد  و اسن معتقد است که اگر اقتصاد متکی به این کوین ها باشد، ممکن است خاموشی در پرداخت – برای مثال به دلیل مقیاس پذیری ضعیف – خطرناک باشد.

با این حال، به نظر می رسد مهمترین مسئله کنترل سرمایه است:

“در دوره های ترس و استرس، ممکن است خانواده ها در برخی از کشورها، استیبل کوین ها را به عنوان یک ذخیره ارزش امن برای ارزش ارزهای فیات موجود در نظر بگیرند و جریان های بی ثبات کننده سرمایه را تشدید کنند. جریان های بی ثبات سرمایه می توانند تأثیر بی ثباتی بر نرخ ارز و تأمین اعتبار و واسطه بانکی داخلی داشته باشند. “

اساساً، این شورا معتقد است که یکی از مهم ترین مزایای استیبل کوین ها یعنی توانایی تراکنش آزادانه، نیز تهدیدی برای ثبات مالی است. این مورد را می توان در کشورهایی مانند لبنان مشاهده کرد که کنترل های شدید سرمایه را در اواخر سال ۲۰۱۹ تحمیل کردند و شهروندان آنها تا حد زیادی از پس انداز بانکی خود محروم شدند.

گفتنی است؛ از آنجا که یکی از اهداف ارز دیجیتال، توانمند سازی افراد در موقعیت هایی مانند این است، این واقعیت که آن را تهدیدی برای ثبات قلمداد می کند ممکن است منجر به پیامدهای مهمی در آینده شود.