video thumb

رئیس بانک مرکزی اروپا می‌گوید، موانع CBDC ، فلسفی است نه فنی!

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که ایو مرش (Yves Mersch)، عضو هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا معتقد است که اصلی ترین مانع CBDC ، فلسفی است نه تکنولوژیکی.

تعدادی از کشورها مانند چین و سوئد در حال آزمایش ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی هستند که به آنها CBDC نیز گفته می شود. اجرای این نوع پول جدید به جنبه های مختلفی از جمله پیشرفت فناوری و تنظیم مقررات خاص نیاز دارد. به گفته یک مقام کلیدی در بانک مرکزی اروپا، چالش اصلی CBDC بیشتر فلسفی است نه تکنولوژیکی.

ایو مرش، عضو هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا، در جلسه “هر چه می خواهی از من بپرس (AMA)” به میزبانی Consensus مجدداً درباره موضوعات CBDC بحث کرده است. وی در این جلسه تصریح کرد که بانک مرکزی همچنان درگیر مسائلمرتبط با CBDC است و با جامعه بانک مرکزی جهانی در خصوص توسعه CBDC همکاری نزدیکی دارد.

CBDC “یک محدودیت فلسفی در مورد نحوه اداره جامعه شما” است

در مرش یک سخنرانی در مورد موضوعات جهانی مربوط به CBDC ارائه داد. این مقام بانک مرکزی اروپا اظهار داشت: یکی از طرح های بالقوه CBDC در سطح منطقه یورو، نیاز به بانک مرکزی اروپا دارد تا بتواند حساب های گسترده ای از ۳۰۰ میلیون حساب تا ۵۰۰ میلیون حسابرا تحت کنترل داشته باشد. مرش خاطرنشان کرد که تاکنون، بانک مرکزی اروپا فقط در حدود ۱۰،۰۰۰ حساب دارد.

در آخرین جلسه AMA، مرش ابراز اطمینان کرد که این فناوری مدرن می تواند بانک مرکزی اروپا را قادر به پردازش ۳۰۰ میلیون حساب کند. وقتی آرون استنلی (Aaron Stanley)، مجری AMA در مورد عملی بودن امکان افزایش حساب تحت عملکرد بانک مرکزی اروپا سوال کرد، مرش عنوان کرد که اصلی ترین مانع پذیرش CBDC ، فلسفی است و ارتباطی به فناوری ندارد. مرش عنوان کرد:

“من تعجب می کنم که شما به عنوان یک طرفدار فن آوری می گویید که امکان ایجاد ۳۰۰ میلیون حساب بانکی با فناوری مدرن وجود ندارد. این یک عملیات بزرگ و بدون شک چالش برانگیز است. اما در تئوری، این یک محدودیت تکنولوژیکی نیست، این یک محدودیت فلسفی در مورد نحوه اداره جامعه خودتان است. “

بانک مرکزی اروپا انتظار دارد که به زودی اجرای CBDC را آغاز کند

در طول AMA، مدیر اجرایی بانک مرکزی اروپا همچنین طرحی خام از نحوه کار بانک مرکزی در زمینه اجرای CBDC ارائه داد. به گفته مرش، بانک مرکزی اروپا به زودی از مرحله تحلیلی کاوش در CBDC به سمت تصمیم گیری های مربوط به سیاست ها و شروع آزمایش ها حرکت می کند. این مقام مسئول توضیح داد که بانک مرکزی اروپا قبل از برانگیختن تقاضای مصرف کننده در آینده، می خواهد آماده اجرای CBDC باشد. مرش عنوان کرد:

“تا آن لحظه، ما می خواهیم آماده باشیم. و به همین دلیل ما فقط مطالعه و بررسی نمی کنیم. کاری که ما اکنون انجام می دهیم در مرحله تحلیل است، اما ما می خواهیم آماده باشیم تا خیلی سریع به مرحله سیاسی برویم و تصمیمات سیاسی بگیریم. ما همچنین بر اساس سناریوهای مختلف طی دو ماه آینده آزمایشات خود را آغاز خواهیم کرد. “

مرش خاطرنشان کرد که پول نقد یکی از محبوب ترین روش های پرداخت در اروپا است که ۷۶ درصد از کل تراکنش ها در یورو به صورت نقدی انجام می شود. مرش با تأکید بر تمرکز بانک مرکزی اروپا در اجرای CBDC خرده فروشی اطمینان داد که بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای ارائه راه حل CBDC در صورت لزوم انجام می دهد. وی اظهار داشت: “اگر زمان مناسب فرا رسد، ما می خواهیم آماده باشیم و به من اجازه دهید که به شما اطمینان دهم که ما آماده خواهیم شد.”

لازم به ذکر است که مسئله CBDC در برنامه Consensus 2020 AMA دیگری که به پروژه دلار دیجیتال اختصاص داده شده بود، مورد توجه قرار گرفت. در این جلسه، جی کریستوفر جیانکارلو (J. Christopher Giancarlo)، رئیس سابق کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده نگرانی هایی را در مورد نقض حقوق بشر در چین و رنمینبی دیجیتال برنامه ریزی شده آن مطرح کرد.