video thumb

روند کلان بیت کوین در چین، تحت‌تاثیر خروج ۵۰ میلیارد دلار تتر به خارج از کشور قرار ندارد

لیست عناوین این مطلب

بر اساس گزارش های منتشر شده، روند صعودی قیمت بیت کوین

داده های جدید چینالیسیس نشان می دهد که سرمایه گذاران چینی از تتر (USDT) برای انتقال نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار به خارج از کشور استفاده کرده اند. این مسئله باعث شده که برای برخی از سرمایه گذاران ارز دیجیتال این سوال پیش آید که آیا ممکن است با فرار سرمایه از چین بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد یا خیر. محققان چینالیسیس در این باره اظهار داشتند:

“در طی دوازده ماه گذشته، به دلیلی رویارویی اقتصاد چین با جنگ های تجاری و کاهش ارزش یوان در نقاط مختلف، ما شاهد انتقال بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال از آدرس های مستقر در چین به آدرس های خارج از کشور هستیم.”

بخش بزرگی از وجوه از طریق تتر انتقال یافته است و با این اتفاق، این استیبل کوین با افزایش قیمت تتر روبرو شد و ارزش بازار آن به اوج خود رسید و به ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

آیا وضعیت صعودی یا نزولی است؟

چین به همراه چند کشور آسیایی دیگر کنترل های سختی بر روی سرمایه دارند که انتقال سرمایه های کلان به خارج از کشور را برای سرمایه گذاران دشوار می کند.

اگر سرمایه گذاران چینی ده ها میلیارد دلار بیت کوین (BTC) یا تتر را صرفاً برای جابجایی سرمایه از چین جابجا کنند، این احتمال وجود دارد که بخش بزرگی از آن فروخته شود و به پول نقد تبدیل شود.

چینالیسیس تأکید کرد که همه این ۵۰ میلیارد دلار فرار سرمایه نیست، اما می توان آن را سقف مطلق در این امر قلمداد کرد. محققان عنوان کردند:

“بدیهی است که، همه این مبلغ فرار سرمایه نیست، اما ما می توانیم ۵۰ میلیارد دلار را به عنوان سقف مطلق فرار سرمایه از طریق ارز دیجیتال از آسیای شرقی به مناطق دیگر در نظر بگیریم.”

گفتنی است که محققان کیف پول های مستقر در چین و تراکنش های آنها به آدرس های کشورهای خارجی را مورد ارزیابی قرار دادند. آنها دریافتند که ۱۸ میلیارد دلار تتر از آسیای شرقی به مناطق دیگر منتقل شده است.

اما این شرکت خاطرنشان کرد: بعید نیست که همه اینها فرار سرمایه باشد. به همین ترتیب، این امر دشوار است که بفهمید چند درصد از این وجوه به عنوان ابزاری برای انتقال سرمایه به خارج از چین منتقل شده است. آنها در این باره توضیح دادند:

“در کل، در طول ۱۲ سال گذشته بیش از ۱۸ میلیارد دلار تتر از آدرس های آسیای شرقی به آدرس های ساکن در مناطق دیگر منتقل شده است. اما با این وجود باز هم، بسیار بعید است که همه این مبلغ فرار سرمایه باشد. “

اگر این سرمایه به بیت کوین منتقل شود، این امر باعث افزایش فشار بر بیت کوین می شود. در چنین شرایطی، باید نرخ بیت کوین با رکود روبرو شود زیرا این سرمایه گذاران می خواهند موقعیت تازه افتتاح شده بیت کوین خود را به USD یا سایر ارزهای فیات تبدیل کنند.

نمودار هفتگی BTC / USD. منبع: TradingView.com

یکی از متغیرهایی که تئوری خروج USDT از چین را پیچیده می کند، این است که در سال ۲۰۲۰ صرافی ارز دیجیتال بیت کوین با کاهش گسترده ای روبرو بودند و میزان ذخایر بیت کوین آنها کاهش یافته و سرمایه گذاران بیشتری بیت کوین خود را در ذخیره سازی سرد نگه داشته اند، چرا که آنها انتظار افزایش قیمت های بیشتری را در آینده دارند.

اگر این وجوه به منظور فرار سرمایه منتقل شده باشند، این امر کاملاً امکان پذیر بود و آنها می توانستند در هر زمانی در سال گذشته به فروش برسند.

از این رو، نتیجه گیری اینکه آیا این امر می تواند فشار فروش بر بازار بیت کوین را در کوتاه مدت اعمال کند، تقریباً غیرممکن است. با توجه به بازه زمانی گسترده انتقال این وجوه و حساب های تتر برای بخش بزرگی از این وجوه، این امر احتمالاً در کوتاه مدت تأثیر زیادی روی بیت کوین نخواهد داشت.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب