video thumb

نخست وزیر سابق گرجستان: بلاک چین موتور بخار انقلاب صنعتی چهارم است

نخست وزیر سابق گرجستان در مورد بلاک چین

نوآوری جورجیا در اینجا متوقف نشد، بلکه به عنوان یک نیروگاه برای استخراج ارز دیجیتال به رشد خود ادامه داد. سپس، در ژوئن ۲۰۱۹، دولت جورجیا تفاهم نامه ای را با شرکت فناوری بلاک چین Input Output Hong Kong یا IOHK امضا کرد تا پروژه های بلاک چین را در بخش های دولتی با تمرکز زیاد بر آموزش پیش ببرد.

بسیاری از این نوآوری ها زمانی اتفاق افتاد که ماموکا بختادزه (Mamuka Bakhtadze)از ژوئن ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ به عنوان نخست وزیر این کشور فعالیت کرد. کوین تلگراف با بختادزه مصاحبه ای انجام داد و در مورد اهداف وی برای ایجاد نوآوری و آموزش بلاک پرسش هایی به عمل آورده است.

راشل ولفسون (Rachel Wolfson): چگونه شما از زمان نخست وزیری گرجستان پیاده سازی بلاک چین و ارزهای دیجیتال را در سیاست آغاز کردید؟

ماموکا بختادزه (Mamuka Bakhtadze): این اتفاق در واقع قبل از نخست وزیری من در گرجستان آغاز شد. جورجیا اولین کشوری است که فناوری بلاک چین را در خدمات عمومی ارائه کرد. این اتفاق چند سال پیش رخ داد، زمانی که ما با شرکت بلاک چین Bitfury همکاری کردیم.

وزارت دادگستری ما بلاک چین Bitfury را برای ثبت و تأیید معاملات املاک پیاده سازی کرد. این اولین بار نه تنها برای گرجستان، بلکه برای هر ایالتی بود که بلاک چین را در بخش خدمات عمومی اجرا می کند.

RW: شما اخیراً در رویداد مجازی داووس امسال در مورد استفاده بیشتر از بلاک چین صحبت کردید. آینده برای این صنعت چگونه است؟

MB: جورجیا نمونه بسیار خوبی از فرصت های بی حد و حصر مرتبط با بلاک چین، به ویژه در بخش خدمات عمومی است. در حال حاضر، ما همراه با IOHK و چارلز هوسکینسون که دوست بسیار خوبی برای جورجیا است، در حال انجام یک پروژه بسیار مهم در بخش آموزش هستیم. ما به همراه وزارت دادگستری و وزیر آموزش و پرورش پروژه راستی آزمایی مدارک را اجرا می کنیم. این تیم برای این کار از بلاک چین تحت پشتیبانی کاردانو استفاده می کند.

“به طور کلی، ما یک چشم انداز داریم که گرجستان را به یک مرکز منطقه ای برای تجارت، گردشگری و امور مالی تبدیل کنیم، که همه برای نوآوری مهم است. همچنین برای شرکت هایی که در اینجا درگیر نوآوری هستند مهم است که به مجموعه ای از افراد با استعداد دسترسی داشته باشند. “

وقتی می خواهید برای کشور خود تحول ایجاد کنید، داشتن ایده ای ملی که باعث تحکیم انرژی و تلاش لازم برای آن شود بسیار مهم است. به نظر ما این ایده آموزش بود. در سال ۲۰۱۹، ما اصلاحات آموزشی را آغاز کردیم و اکنون ، طبق قانون ما، سرمایه گذاری ۶٪ از تولید ناخالص داخلی در آموزش و پرورش برای هر دولتی اجباری است که حدود ۲۵ درصد از بودجه ما را تشکیل می دهد.

بنابراین آموزش واقعاً یک عنصر بزرگ برای گرجستان است. با این اصلاح، امیدواریم که بتوانیم گرجستان را به عنوان قطب نوآوری قرار دهیم و بلاک چین نقش زیادی در این امر دارد. پروژه ای که اکنون با تیم Input Output انجام می دهیم از این منظر بسیار مهم است.

RW: آیا کاردانو و IOHK همچنین یک مرکز آموزشی در جورجیا ایجاد می کنند، جایی که آنها در حال آموزش دانش آموزان در مورد بلاک چین هستند و سپس فرصت های شغلی را ارائه می دهند؟

MB: این بخشی از فاز دوی این طرح است. همانطور که اشاره کردم، مرحله اول نهایی کردن این پروژه برای تأیید اعتبارنامه است. مرحله بعدی به روند مهارت افزایی گرجی ها که می خواهند بخشی از این ابتکار بزرگ باشند، اختصاص خواهد یافت.

RW: آیا دولت گرجستان نیز به دنبال اجرای راه حل های بلاک چین برای احیای گردشگری و سفرهایی است که ممکن است تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار گرفته باشند؟

MB: جهانگردی صنعت بسیار مهمی برای گرجستان است. جمعیت ما کمتر از ۴ میلیون نفر است و سال گذشته میزبان بیش از ۹ میلیون بازدید کننده بودیم. بنابراین، جهانگردی هم برای کشور و هم برای اقتصاد ما یک صنعت بسیار مهم است.

من فکر می کنم بلاک چین می تواند راه حل های بسیار جالبی برای این مشکل ارائه دهد. اکنون بسیاری از کشورها در حال تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی هستند که نشان می دهد آیا افراد برای ویروس کووید ۱۹ آزمایش داده اند یا خیر. آنها همچنین می خواهند اطلاعاتی برای نشان دادن اینکه آیا افراد در مناطق به اصطلاح “پرخطر” زندگی کرده اند یا خیر کسب کنند. در عین حال، این داده ها، داده های بسیار حساسی است. بنابرای ، اقدامات ایمنی و نحوه استفاده از این داده ها بسیار مهم است.

بلاک چین می تواند راه حل های جالبی را برای کشورهایی مانند گرجستان که بسیار به گردشگری وابسته هستند، ارائه دهد. من می دانم که برخی از کشورهای آسیایی هستند که بسیار فشرده روی این راه حل ها کار می کنند. گرجستان نیز باید تعیین کند که برای افزایش بازدید مجدد خود باید از کدام فناوری ها استفاده کند. من فکر می کنم که بلاک چین پاسخ درستی برای این سوال باشد.

RW: نظرات شما در مورد بیت کوین و به طور کلی ارز دیجیتال چیست و چگونه در گرجستان به کار گرفته می شود؟

MB: من طرفدار قوی ارزهای دیجیتال هستم و استدلال های قوی زیادی برای حمایت از آن دارم. این یک واقعیت است که ما در دوران انقلاب چهارم صنعتی زندگی می کنیم. ارزهای دیجیتال بخشی اجتناب ناپذیر از این دوران است. در عین حال، درس هایی که از انقلاب های صنعتی قبلی گرفته شده بسیار جالب است.

“فن آوری های معرفی شده در اولین انقلاب صنعتی برای دهه ها در تلاش بودند تا شکاف اقتصادی موجود بین آنها و روابط صنعتی را از بین ببرند. هنوز هم شکاف هایی که ما بین کشورها و اقتصادها مشاهده می کنیم ریشه یکسانی دارند. بنابراین، درک من این است که چهارمین انقلاب صنعتی بزرگ ترین فرصت برای همه است. “

با این حال، برای کشورهایی مانند گرجستان، استفاده از ارزهای دیجیتال – بخشی ارگانیک از انقلاب صنعتی چهارم – باید بخشی از تحول برای کشورها و اقتصاد آنها باشد. علاوه بر این، آنچه اکنون از همه گیری کووید ۱۹ می آموزیم نشان می دهد که اقتصاد جهانی به ارزهای دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده نیاز دارد که این امر معاملات را ایمن تر و کارآمدتر می کند. بنابراین، من فکر می کنم که این یک روند اجتناب ناپذیر است.
البته موانع زیادی وجود دارد و من واقعاً امیدوارم که رویکرد آزادانه تری را در مورد ارزهای دیجیتال از سوی دولت ها و نهادهای نظارتی شاهد باشیم. اما نکته اساسی این است که همه ما باید درک کنیم که این حرکت اجتناب ناپذیر است. کشورهایی که حمایت بیشتری از ارزهای دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده خواهند کرد، از مزیت رقابتی قابل توجهی در قرن ۲۱ برخوردار خواهند بود. جورجیا نمی تواند این فرصت را از دست بدهد.

RW: پس آیا می گویید جورجیا طرفدار ارز دیجیتال است؟ آیا دارایی های دیجیتال زودتر از سایر نقاط جهان در گرجستان مورد پذیرش قرار می گیرند؟

MB: من در این مورد خوشبین هستم و فقط برای نهایی کردن مقایسه ای که با اولین انقلاب صنعتی کردم، فکر می کنم بخش عمده دیگری از این امر پذیرش بلاک چین باشد. بلاک چین همان اثری را خواهد داشت که موتور بخار در طی اولین انقلاب صنعتی داشته است. اولین انقلاب صنعتی توسط موتور بخار و چهارمین انقلاب صنعتی توسط بلاک چین تأمین می شود. این صنعت واقعا یک تغییر دهنده بازی است.

وقتی صحبت از مقررات می شود، سیاستمداران در همه جای دنیا و گرجستان باید ذهن بازتری داشته باشند. یک بار دیگر، همه گیری دلیل این مسئله را به ما نشان داده است. اقتصاد جهانی اکنون به ارزهای دیجیتال نیاز دارد.

“وزیر دارایی به همراه تیم من، مفهوم مختصری از اینکه گرجستان چه نوع ارز دیجیتال ملی را می تواند داشته باشد، تهیه کرده اند. امیدوارم روزی در آینده این پروژه اجرا شود. “

همچنین تعدادی از ابتکارات دیگر نیز در این زمینه وجود دارد. البته، من می خواهم گرجستان را به عنوان پیشرو در بحث بلاک چین و ارزهای دیجیتال ببینم.