video thumb

ایجاد تغییر در فضای ارزهای دیجیتال با امور مالی غیرمتمرکز

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که امور مالی غیرمتمرکز، دنیای ارز دیجیتال را طوفان زده کرده و این فضا را تغییر داده است. فناوری بلاک چین با داشتن فرصت های بی حد و حصر و محصولات نوآورانه، هر بخشی از اقتصاد جهانی را متحول می کند. امور مالی غیرمتمرکز یکی از بخش هایی است که تلاش کرده است اکوسیستم مالی سنتی را متزلزل کند. بسیاری از برنامه های دیفای که در سراسر فضای فین تک در حال ظهور هستند، راه حل هایی مانند وام دهی، سهام، صرافی مشتقات و غیره را ارائه داده است.

موج فعلی موجه است، زیرا دیفای سعی در ایجاد جایگزینی برای سیستم های بانکی سخت دارد. همچنین، مقررات دولتی (یا فقدان آن) و زیرساخت های مالی معیوب باعث شکوفایی پروژه های دیفای شده است. با این حال، مفهوم دیفای همچنین با موانع مختلفی روبرو شده است، از جمله مشکلات نقدینگی و قابلیت استفاده روزمره، که مانع از حرکت آن به بازار اصلی بازار مالی شده است. علاوه بر این، ۳۲ درصد از کسانی که در نظرسنجی Blockfolio شرکت کرده اند، نمی دانند دیفای چیست.

ارزش بازار دیفای در چند ماه گذشته منفجر شده است، که نشانگر افزایش علاقه به این صنعت ارزدیجیتال است. بنابراین، آیا این می تواند همان انقلاب مالی باشد که جهان منتظر آن بوده است؟

اعداد و ارقام دیفای دروغ نمی گویند

آخرین آمارهای DeFi Pulse نشان می دهد که بیش از ۷٫۷ میلیارد دلار در بازار دیفای حمع آوری شده است که در دو ماه گذشته نزدیک به ۴ میلیارد دلار به سقف این بازار اضافه شده است. پروژه ها و پلتفرم های دیفای مختلف رشد چشمگیری را به ثبت رسانده اند. Compound، یک پروتکل وام دهی غیرمتمرکز، در حال حاضر دارای ارزش بازاری حدود ۵۴۰ میلیون دلار است. اما ارزش بازار آن در اواسط ماه ژوئن تنها در حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود.

گزارش سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ از Token Insight نشان داد که کاربران Defi از ژانویه ۲۰۲۰ بیش از دو برابر شده و از ۱۰۰،۰۰۰ نفر به ۲۳۰،۰۰۰ نفر رسیده است. با این حال، کارشناسان صنعت نگران هستند که تبلیغات در مورد این ارقام نجومی موقتی باشد زیرا ممکن است بیشتر این ارقام صرفا حدس و گمان باشد. جانسون خو (Johnson Xu)، رئیس تحقیق در TokenInsight در این باره به کوین تلگراف گفت:

“در کوتاه مدت، نرخ بهره بالا و سازوکار استخراج نقدینگی با انگیزه، هیاهویی را در فضا ایجاد کرده است که مستقیماً بازار دیفای را به سمت بالا سوق می دهد و در نتیجه یک فشار سفته بازی در فضای دیفای به وجود می آید. ما معتقدیم که بدون وجود هیچ برنامه اضافی و کاربردهایی که بتوان از طریق آنها یک ارزش معنا دار برای دیفای ایجاد کرد، تبلیغات اخیر برای دیفای می تواند صرفا برای یک دوره کوتاه مدت باشد. “

به طور کلی، چندین فاکتور در اکوسیستم دیفای وجود دارد که به رشد بنیادی امور مالی غیرمتمرکز کمک می کنند.

توکن های دیفای

توکن های دیفای با پروژه های جدیدی که به دنبال ارائه ارزش به کاربران ارز دیجیتال هستند، در حال حاضر در فضای ارز دیجیتال با استقبال روبرو شده اند. طبق لیست توکن DeFi Pulse، پروژه های متنوعی وجود دارد که اکثر آنها ارزهای دیجیتال بومی خود را ارائه می دهند. افزایش استفاده از محصولات دیفای از خرید این توکن ها، به ویژه مواردی که برای قرض دهی و وام دهی استفاده می شود، مانند توکنCOMP پلتفرم Compoundو توکن LEND Aave پلتفرم ناشی می شود.

در هنگام استفاده زیاد از محصولات Defi، وام دهی تصمیم گیری می کند. و به همین دلیل است که صنعت وام دهی ارز دیجیتال از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشته است. بدهی بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد مالی است که نیروی محرکه پذیرش روزافزون محصولات وام دهی دیفای است. همچنین کسب سود برای افراد در پروتکل های وام دهی دیفای نیز وجود دارد. وادیم کلهوشکین (Vadim Koleoshkin)، مدیرعامل Zerion – یک رابط Defi – در این باره به کوین تلگراف گفت:

“وام دهی، یکی از ساده ترین ابزارهای درک امور مالی در فضای دیفای است. این مورد، وعده کسب درآمد منفعل از دارایی های شما را می دهد که تحت وثیقه بدهکاران قرار دارند. سایر محصولات مانند AMM pools (Uniswap ، Balancer ، Mooniswap ، Bancor) ، استراتژی های معاملاتی (TokenSets ، Melonport) یا تولید محصول همه دارای خطرات بیشتری هستند که هم با شرایط بازار و هم با قراردادهای هوشمند پیچیده مرتبط هستند. با این حال، ممکن است حتی وام دهی نیز ۱۰۰ درصد تضمین نشود.”

صرافی های غیرمتمرکز از محبوبیت بیشتری برخوردار می شوند

از آنجا که صرافی های غیرمتمرکز نیاز به واسطه ها را برطرف می کند، محبوبیت آنها طی چند ماه گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است. پلتفرم های غیرمتمرکز مانند Curve ، Uniswap و Bancor رشد خارق العاده ای را ثبت کرده اند. حجم معاملات روزانه Uniswap به تازگی از Coinbase Pro پیشی گرفته است زیرا بیشتر فعالیت های آن به صورت خودکار انجام می شود.

افزایش نقدینگی و امنیت صرافی های غیرمتمرکز باعث جذابیت Defi شده است و همین امر باعث افزایش پذیرش آن شده است. این صرافی ها سرانجام هنگام به کارگیری دیفای، با حجم قابل توجهی روبرو می شوند.

بازارهای پیش بینی غیرمتمرکز و بیمه

محصولات دیفای همچنین توسط افراد برای شرط بندی یا پیش بینی نتایج خاص مورد استفاده قرار می گیرد. پلتفرم هایی مانند Augur تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. در حال حاضر، این پلتفرم های دیفای توسط سرمایه گذاران برای محافظت از دارایی های خود در برابر باگ های قرارداد هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، در آینده، چنین محصولاتی به بیمه خودرو و بلایای طبیعی گسترش می یابند. اقتصاد توکن دیفای قدرتمند است و به دلیل ساختار تشویقی که مشارکت در بازار را ترغیب می کند، رونق خوبی داشته است. در حال حاضر، یکی از داغترین بلیط های موجود در بازار دیفای، توکن COMPتحت مدیریت Compound است که ایده استخراج نقدینگی را به سطح کاملاً جدیدی منتقل کرده است. با وجود ییلد فارمینگ و استیکینگ سرمایه گذاران امیدوارند با در اختیار داشتن توکن های COMP که به آنها امکان می دهد تا از سبدهای دارایی مختلف بازدهی کسب کنند، از مزایای آن بهره ببرند. با وجود این، همانطور که اخیراً توسط ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم به آن اشاره شد، ییلد فارمینگ خطراتی را به دنبال دارد.

در حال حاضر، پروتکل وام Aave به MakerDAO اجازه می دهد تا پول خود را اداره زیرا این دومین پادشاه بازار توکن Defi است. اکنون LEND با بالاترین حجم کل قفل شده، در جایگاه نخست در لیست توکن DeFi قرار دارد. علاوه بر این، توکن های نظارتی به سرمایه گذاران قدرت تعیین تغییرات پروتکل را می دهند، که ممکن است به شکست منجر شود، زیرا بیشتر توکن ها در حال حاضر توسط تعداد کمی از نهنگ ها کنترل می شوند. با این اوصاف نمی توان خرید توکن های دیفای را با ICO 2017 مقایسه کرد.

در حالی که توکن های Defi جزئی جدایی ناپذیر در تحول بخش مالی است، دیگر تولیدکنندگان اصلی بازار به تدریج و به طور پیوسته از دنیای مالی تعریف می کنند. پلتفرم هایی مانند Uniswap سازوکارهای ابتکاری مانند ساخت خودکار بازار را به اکوسیستم دیفای ارائه می دهند که تجارت را به صورت خودکار حل و فصل می کند. سایر شرکت ها مانند Augur ، بر اساس یک پروتکل پیش بینی هستند که به شما امکان می دهد در مورد نتایج رویداد رای گیری کنید.

چالش های موجود

علی رغم حواشی موجود پیرامون Defi، صنعت ارز دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود است و هنوز موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از انتقال دیفای از مرحله تازه کار خود به یک شکل دهنده بازار مالی تمام عیار مورد بررسی قرار گیرد. یک نگرانی اساسی در مورد محصولات دیفای، آسیب پذیری ناشی از قراردادهای هوشمند است. نمونه ای از این موارد حمله به پروتکل bZx در ماه مارس است که در آن یک هکر از ویژگی وام های فلش سیستم برای سوء استفاده از نقص برنامه استفاده کرد. بوترین در یک قسمت از پادکست Unchained خاطرنشان کرد: “بسیاری از مردم ریسک قرارداد هوشمند را دست کم می گیرند.”

از آنجا که بیشتر قراردادهای Defi بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، هزینه های بالای شبکه یک چالش اصلی برای جذب محصولات است. در پاسخ به این موضوع، کلهوشکین خاطرنشان کرد: “دیفای به شما اجازه می دهد از هر کجای دنیا به طیف وسیعی از محصولات مالی دسترسی پیدا کنید، اما برای افرادی که آماده پرداخت ده ها دلار آمریکا برای هر عمل هستند این قابلیت در دسترس است.”

همچنین یک نگرانی عمده وجود دارد که آخرین جنون ییلد فارمینگ ممکن است ارسال پیام اشتباه در مورد امور مالی غیرمتمرکز باشد. نرخ های بالای بهره که ارائه می شود می تواند طرفین را در معرض خطرات سیستماتیک پیش روی پروتکل های وام دهی قرار دهد. تمرکز باید به سایر عناصر سازنده اکوسیستم دیفای، مانند اوراکل برای بازارهای پیش بینی، توکن های مصنوعی و صرافی های غیرمتمرکز تغییر یابد.

بهبود قابلیت استفاده از محصولات دیفای برای بصری کردن و لذت بخش ساختن آنها برای کاربران ضروری است. حفاظت و حفظ حریم خصوصی داده ها و همچنین پرداختن به موضوع نقدینگی، باید تمرکز اصلی پروتکل های دیفای به منظور جلوگیری از اتلاف بودجه باشد.

علاوه بر این، ایده هایی مانند مدل های استخراج لیکوئیدیتی پایدار به دفع محصولات دیفای از تاثیرات نوسانات قیمت کمک می کنند. اکوسیستم دیفای همچنین برای کمک به پذیرش نیاز به حل مسئله همکاری در بین شبکه ها دارد. برای بهبود قابلیت استفاده و نقدینگی، هم قرارداد هوشمند و هم برنامه غیرمتمرکز باید به صورت یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشند. کلهوشکین در این باره خاطرنشان کرد:

“کل بازار یک زمین بازی برای اعضای مالی است که بیشتر تمایل دارند تا ثروت خود را مدیریت کنند به جای اینکه بخواهند یک حساب در کارگزاری باز کنند. هنوز فضای دیفای بسیار پراکنده است و در زیرساخت های بازار شکاف های زیادی وجود دارد که هزینه های توسعه و نگهداری را افزایش می دهد.”