video thumb

افزایش ۵۵ درصدی انتقال ارزهای دیجیتال در آفریقا !

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که آفریقایی ها برای جلوگیری از هزینه های بالا و بی ثباتی ارز خود، به ارزهای دیجیتال

بر اساس گزارش جدید شرکت تحلیلی بلاک چین Chainalysis، آفریقایی ها به طور فزاینده ای به ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله مبادله با ارزهای فیات محلی روی می آورند.

داده های این شرکت نشان می دهد که بسیاری از افراد و کسب و کارهای محلی از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند تا از هزینه های بالا، عوارض نظارتی و بی ثباتی ارز جلوگیری کنند.

تعداد نقل و انتقالات ماهانه به آفریقا و خارج از آفریقا از ۶۰۰،۰۰۰ تراکنش عبور کرده است. تعداد کل نقل و انتقالات که در سال منتهی به ژوئن زیر ۱۰ هزار دلار بود، با ۵۵ درصد جهش به ۳۱۶ میلیون دلار رسیده است. با وجود اینکه نیجریه بزرگ ترین اقتصاد این قاره را تشکیل می دهد، آفریقای جنوبی و کنیا در نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال این منطقه را رهبری می کنند.

Abolaji Odunjo که یک فروشگاه خرده فروشی تلفن همراه را در لاگوس، بزرگ ترین شهر نیجریه را اداره می کند، شروع به استفاده از بیت کوین برای پرداخت تأمین کنندگان چینی خود کرده است. او به رویترز گفت که برای سرعت و راحتی ارز دیجیتال به آن روی آورده است. وی در این باره اظهار داشت:

“بیت کوین به محافظت از کسب و کار من در برابر کاهش ارزش پول کمک کرد و به من امکان رشد همزمان را داد.”

Odunjo افزود که این روش پرداخت به او کمک می کند تا از هزینه های بالا جلوگیری کند و هچنین گزینه ای برای خرید گران قیمت دلار آمریکا است. بسیاری از کشورهای آفریقایی با کاهش ارزش پول و بی ثباتی، که تقاضا و در نتیجه هزینه خرید دلار آمریکا را افزایش می دهد، دست و پنجه نرم می کنند. برخی از ارزها مانند رند آفریقای جنوبی، در دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده اند.

مصاحبه شوندگان دیگر به رویترز گفتند که پرداخت بیت کوین به کسانی که اعضای خانواده آنها در خارج از کشور در کشورهایی مانند ایالات متحده و انگلیس زندگی می کنند نیز کمک می کند تا پول خود را به خانواده شان بفرستند.

طبق پستی از طرف بانک جهانی، هزینه های حواله فیات در آفریقای جنوبی به طور متوسط ۸٫۹ درصد کارمزد در بردارد و آفریقای جنوبی بیشترین کارمزد را در بر دارد به طوری که به ۲۰ درصد در هر تراکنش می رسد. کارمزدهای تراکنش بیت کوین به شدت پایین تر است، به طور معمول زیر ۳ درصد می باشد.

ارزش ارزهای دیجیتال ارسال شده به آفریقا در سال ۲۰۲۰ قرار است از کل مبلغ ارسال شده در سال گذشته که ۸ میلیارد دلاربود عبور کند، به طوری که تقریبا ۱ میلیارد دلار فقط در ماه ژوئن ارسال شده است. در مقابل، بانک جهانی گزارش داد که فقط ۴۸ میلیارد دلار فیات در سال ۲۰۱۹ به کشورهای جنوب صحرای آفریقا ارسال شده است که پیش بینی می شود امسال مجموع آن به ۳۷ میلیارد دلار کاهش یابد.