video thumb

بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین برای دیفای توکنیزه‌سازی شده است

تقریباً ۱۰۰۰۰۰ بیت کوین اکنون بر روی اتریوم توکنیزه سازی شده اند که بیش از نیمی از آنها طی ۳۰ روز گذشته انتقال یافته اند. بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین (BTC) اکنون برای دسترسی به پروتکل های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در بر روی شبکه اتریوم

طبق DeFi Pulse، تقریباً ۹۸،۳۰۰ بیت کوین ، به ارزش ۱٫۰۵ میلیارد دلار با استفاده از پروتکل های دیگری به غیر از شبکه لایتنینگ Blockstream ، توکنیزه سازی شده است که معادل بیش از ۱۲ درصد از کل سرمایه ۸٫۵۷ میلیارد دلاری بخش دیفای می باشد.

این نقطه عطف نشان دهنده افزایش محبوبیت پروتکل های مبتنی بر اتریوم برای ایجاد بازده منفعل در میان هودل کنندگان بیت کوین است، زیرا کل بخش دیفای از ابتدای ژوئن فقط ۱٫۰۵ میلیارد دلار TVL ارزش گذاری شده است – که ۴۷٫۵ میلیون دلار یا ۴٫۷ درصد آن بیت کوین بوده و این مسئله نشان می دهد که سهم سرمایه دیفای از بیت کوین طی سه ماه و نیم ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

در مقابل، شبکه لایتنینگ از زمان راه اندازی اش در ماه مارس ۲۰۱۸ تاکنون فقط ۱۱۰۰ بیت کوین به ارزش ۱۱٫۵ میلیون دلار جذب کرده است.
در ماه ژوئن، اکثریت قریب به اتفاق بیت کوین موجود در بخش دیفای به شکل Wrapped Bitcoin (WBTC) درآمد، با این حال، راه اندازی ماشین مجازی (VM) غیرمتمرکز Ren (VM) و RenBTC علاوه بر پروتکل های اصلی توکنیزه سازی مانند ++ PieDAO’s BTC در سال جاری، گسترش بیت کوین به دیفای را افزایش داده است.

پروتکل های توکنیزه سازی بیت کوین به کاربران اجازه می دهد تا بیت کوین خود را قفل کرده و یک توکن ERC-20 مربوطه را ضرب کنند. در حالی که WBTC پس از جذب ۵۶۸۰۰ بیت کوین به ارزش تقریبی ۶۰۵٫۵ میلیون دلار از اواخر نوامبر ۲۰۱۸، هنوز هم برترین پروتکل توکنیزه سازی از نظر تعداد بیت کوین های قفل شده است.

در حالی که هر تعداد بیت کوین های قفل شده در هر دو پروتکل در بیش از ۳۰ روز، بیش از دو برابر شده است، WBTC همچنان حجم بیشتری از بیت کوین را نسبت به Ren جذب می کند – با رشد WBTC از ۲۸،۳۶۰ بیت کوین به ۵۶،۸۵۰ بیت کوین و RenBTC از ۱۰،۰۰۰ بیت کوین به ۲۱،۵۱۰ بیت کوین در بیش از یک ماه.

طی ۹۰ روز گذشته، هر دو پروژه بیش از ۸۵۰ درصد رشد کرده اند. در ۱۹ ژوئن WBTC فقط ۵،۸۳۹ بیت کوین را نشان می داد و Ren فقط ۱۵۵ بیت کوین را توکنیزه سازی کرد.

Curve Finance برترین پروتکل تولید بازده بیت کوین با ۲۷۶۰۰ بیت کوین به ارزش ۲۹۵ میلیون است و پس از آن Aave با ۱۷۸۰۰ بیت کوین به ارزش ۱۹۰٫۵ میلیون دلار و Balancer با ۹۵۰۰ بیت کوین به ارزش ۱۰۱٫۶ میلیون دلار قرار دارند. در مجموع، این سه پروتکل بیش از نیمی از کل بیت کوین توکنیزه سازی شده را به خود جلب کرده است.

با این حال، با اینکه تنها ۰٫۴۷ درصد از عرضه بیت کوین توکنیزه سازی شده است، هنوز هم این احتمال وجود دارد که طی ماه ها و سال های آینده مقدار بیت کوین بیشتری به دیفای منتقل شوند.